IPPP1/443-283/13-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-283/13-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 21.06. 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.) na wezwanie Organu z dnia 12 czerwca 2013 r. (doręczone w dniu 18 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku transakcji dostawy nieruchomości za odszkodowaniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku transakcji dostawy nieruchomości za odszkodowaniem.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r. w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 12 czerwca 2013 r., (doręczone w dniu 18 czerwca 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wojewoda 11 kwietnia 2012 r. wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad o nazwie "Budowa obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej". Decyzja stała się ostateczna z dniem 9 czerwca 2012 r. Na mocy ww. decyzji zabudowana nieruchomość będąca własnością Wnioskodawcy z dniem 9 czerwca 2012 r. przeszła na własność Skarbu Państwa. Nieruchomość składa się z działki gruntowej, budynku biurowego, wiaty, budynku garażowego, placu postojowego oraz ogrodzenia trwałego. W ramach postępowania o ustalenie wysokości odszkodowania przygotowano operat szacunkowy, który określił rynkową wartość netto wywłaszczonej nieruchomości na określoną kwotę, na chwilę obecną nie wydano decyzji ustalającej wysokość odszkodowania ani nie otrzymano odszkodowania.

Nabycie ww. nieruchomości nastąpiło w dniu 18 lutego 1999 r. - zgodnie z aktem notarialnym, przedstawiciel Biura Pełnomocnika Rządu działając w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa oraz przedstawiciel Kasy Chorych podpisali Umowę Przeniesienia Własności Nieruchomości w celu wyposażenia osoby prawnej w trybie art. 51 Ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741). W związku z ww. umową przedstawiciel Biura Pełnomocnika Rządu działając w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 51 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741) oraz stosownie do art. 65 ust. 1 pkt 1, art. 66 ust. 2 art. 67 ust. 1, art. 74 i art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153 i Nr 75, poz. 468 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887 i Nr 144, poz. 929) przeniósł nieodpłatnie w celu wyposażenia Kasy Chorych zabudowaną nieruchomość. Z umowy wynika również, że został okazany protokół zdawczo-odbiorczy z dnia 1 grudnia 1998 r. zgodnie z którym Kierownik Oddziału Geodezji i Gospodarki Gruntami działający z upoważnienia Kierownika Urzędu Rejonowego Rządowej Administracji Ogólnej przekazał Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej reprezentowanemu przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Biura Pełnomocnika Rządu ww. zabudowaną działkę na wyposażenie KCh. Rodzaj przeważającej działalności KCh wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to 7530B POWSZECHNE UBEZPIECZENIA ZDROWOTNE, wg Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD) to 7530 DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z GWARANTOWANĄ PRAWNIE OPIEKĄ SOCJALNĄ.W roku 1999 KCh skorzystała ze zwolnienia podmiotowego składając oświadczenie VAT-6 o wyborze zwolnienia od podatku od towarów i usług dnia 20 kwietnia 1999 r. w US, jako podstawę zwolnienia podając art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm). Z dniem 1 kwietnia 2003 r. Regionalne Kasy Chorych zastąpiono Narodowym Funduszem Zdrowia na podstawie ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Rodzaj przeważającej działalności X. wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) to 8430Z OBOWIĄZKOWE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNE.

W stosunku do ww. nieruchomości nie ponoszono nakładów modernizacyjnych, które spowodowałyby wzrost jej ewidencyjnej wartości. Należy dodać, że zgodnie z otrzymanymi informacjami z Sądu Rejonowego Wydział Ksiąg Wieczystych (są to kopie decyzji i aktów notarialnych) decyzją z dnia 8 sierpnia 1996 r. Wojewoda Wałbrzyski na podstawie art. 2 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 71, poz. 464 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 marca 1993 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących uwłaszczania osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu (Dz. U. Nr 23.poz. 97) stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. przez G. użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności budynków i budowli posadowionych na przedmiotowym gruncie. Zgodnie z ww. decyzją nabycie to nastąpiło odpłatnie, ponieważ stanowiło własność Skarbu Państwa. Wierzytelność należało uregulować w terminie 30 dni od daty uprawomocnienia się decyzji. Wpis hipoteki do Księgi Wieczystej miał nastąpić po bezskutecznym upływie 30 dniowego terminu na zaspokojenie wierzytelności. Zgodnie z pismem z dnia 25 listopada 1996 r. Wojewoda Wałbrzyski wnosi o założenie Księgi wieczystej dla przedmiotowej nieruchomości oraz w związku z tym, że wierzytelność Skarbu Państwa nie została zaspokojona o ujawnienie w założonej księdze wieczystej hipoteki przymusowej. Aktem notarialnym z dnia 31 października 1997 r. pełnomocnicy działający w imieniu G. zrzekli się w trybie art. 179 kodeksu cywilnego w związku z art. 2b ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości prawa użytkowania wieczystego działki gruntu oraz prawa własności budynków, budowli i urządzeń na tej działce stojących, X. nie posiada informacji co działo się z ww. nieruchomością przed 8 sierpnia 1996 r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że ww. zabudowania znajdujące się na nieruchomości (budynek biurowy, wiata, budynek garażowy, plac postojowy oraz trwałe ogrodzenie) w okresie od 18 lutego 1999 r. do 9 czerwca 2012 r. nie były przedmiotem umów najmu dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Wnioskodawca nie posiada informacji czy ww. zabudowania były przedmiotem takich umów przez 18 lutego 1999 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wywłaszczeniem za odszkodowaniem wspomnianej nieruchomości przysługuje Wnioskodawcy zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

W związku z powyższym, opodatkowaniu VAT podlega wydanie towaru w drodze wywłaszczenia za odszkodowaniem.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli. Oznacza to, że w przypadku gdy dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT to również dostawa gruntu korzystać będzie ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1.

wybudowaniu lub

2.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W związku z tym, że z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. G. nabyło użytkowanie wieczyste gruntu oraz prawo własności budynków i budowli wchodzących w skład przedmiotowej nieruchomości, a następnie zrzekło się ww. użytkowania wieczystego oraz prawa własności budynków i budowli nie można mówić o pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Należy również dodać, że wierzytelność Skarbu Państwa nie została uregulowana przed zrzeczeniem się nieruchomości j.w.

Również w przypadku nabycia ww. nieruchomości przez KCh i X. nie można mówić o pierwszym zasiedleniu tj. oddaniu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wywłaszczenie za odszkodowaniem zarówno wskazanej nieruchomości jak i gruntu, na którym została wybudowana nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, gdyż nie spełnia wymogu z punktu a) ww. art. Na podstawie posiadanych informacji można stwierdzić, że nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów o VAT.

Z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT wynika, że zwolniona z podatku VAT jest dostawa budynków, budowli lub ich części nie objętych zwolnieniem o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z przedstawionymi wcześniej informacjami KCh nabyła ww. nieruchomość nieodpłatnie, nie poniosła wydatków (w tym na podatek VAT), które mógłby potencjalnie stanowić podatek naliczony uprawniający do obniżenia podatku należnego. Dodatkowo KCh uzyskała status podatnika zwolnionego z VAT. Zarówno KCh jak i X. nie ponosili żadnych nakładów modernizacyjnych które spowodowały wzrost wartości przedmiotowej nieruchomości. Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno warunek z punktu a) jak i b) art. 43 ust. 1 pkt 10a jest spełniony.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że Kasie Chorych jak i X. (nabycie w drodze ustawowego przekształcenia regionalnych kas chorych) przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również nie dokonano nakładów modernizacyjnych zwiększających wartość ewidencyjną przedmiotowej nieruchomości, W związku z powyższym, wywłaszczenie za odszkodowaniem zarówno wskazanej nieruchomości jak i gruntu, na którym została wybudowana korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl