IPPP1/443-283/07-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-283/07-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 3 października 2007 r.), uzupełnionego w dniu 22 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007 r. (doręczono osobiście) został złożony ww. wniosek (uzupełniony w dniu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 15 lipca 2007 r....S.A. zawarła umowę o świadczenie usług z kontrahentem A (Rafineria). Kontrahent ma siedzibę na terytorium Litwy, jest czynnym podatnikiem podatku VAT, posiada wewnątrzwspólnotowy numer identyfikacji podatkowej. Przedmiotem kontraktu są:

1.

usługi projektowania w zakresie: instalacji elektrycznych i automatyki przemysłowej, rurociągów, konstrukcji stalowych pod aparaturę przemysłową;

2.

usługi nadzoru inwestorskiego nad prefabrykacją elementów rurociągów.

Usługi projektowania wymienione w pkt 1 polegają na opracowaniu projektów i rysunków technicznych przemysłowych instalacji rafineryjno-petrochemicznych, przy wykorzystaniu informatycznych systemów wspomagania projektowania. Usługi te są wykonywane na terenie Litwy w ramach oddelegowania pracowników w zagraniczną podróż służbową.

Usługi wymienione w pkt 2 polegają na nadzorze, w imieniu Rafinerii, procesu prefabrykacji elementów rurociągów na terenie Polski, w firmie X. Firma X (nie...S.A.) przygotowuje w Polsce elementy rurociągów, następnie dostarcza je do Rafinerii i tam przeprowadza ich montaż i instalację.

Pierwsza faktura dokumentująca sprzedaż usług została wystawiona 31 sierpnia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Gdzie jest miejsce opodatkowania usług inżynierskich oraz nadzoru inwestorskiego opisanych we wniosku - w jakim kraju.

2.

Czy wyżej wymienione usługi powinny być ujęte w rejestrze VAT i wykazane w deklaracji VAT-7.

3.

Jakie dane zawiera faktura dokumentująca wykonanie i rozliczenie usług.

4.

Czy przysługuje Spółce prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w przypadku nie opodatkowania sprzedaży usług w Polsce.

5.

Jak sprzedaż usług poza krajem wpływa na wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

Usługi projektowania oraz usługi nadzoru inwestorskiego zostały zaklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny do usług inżynierskich - PKWiU 74.20.3. W myśl postanowień zawartych w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku usług inżynierskich świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest siedziba nabywcy. W tej sytuacji znajduje zastosowanie zasada opodatkowania usług w miejscu, gdzie nabywca posiada siedzibę, gdyż został spełniony warunek konieczny, by druga strona transakcji posiadała status podatnika w państwie członkowskim UE. Rafineria jest czynnym podatnikiem na terytorium Litwy. Zatem usługi inżynierskie świadczone na rzecz kontrahenta litewskiego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku VAT będzie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli nabyte towary i usługi mają związek ze świadczeniem usług poza terytorium kraju.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o VAT, fakt wykonania wyżej wymienionych usług powinien być udokumentowany fakturą zwierająca dane, o których mowa w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania..., tj. nazwy sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, NIP sprzedawcy i nabywcy, datę sprzedaży i datę wystawienia faktury, nazwę/rodzaj wykonanych usług, wartość sprzedaży netto w walucie obcej, bez stawki i kwoty podatku, bez kwoty należności wraz z podatkiem, a także informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca usługi.

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie Spółka uzupełniła swoje stanowisko dotyczące pytania nr 5, tj. jak sprzedaż usług poza krajem wpływa na wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki określona, w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcja jest operacją matematyczną, w której występuje licznik i mianownik. W liczniku proporcji wykazuje się roczny obrót z tytułu czynności, których wykonywanie uprawnia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Do takich czynności należą:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowanych stawkami 0%, 3%, 7%, 22%;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

* eksport towarów;

* otrzymane dotacje, subwencje oraz inne dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczonych towarów i świadczonych usług;

* dostawa towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, ale dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem;

* usługi określone w art. 86 ust. 9 ustawy o VAT w przypadku, gdy miejscem świadczenia tych usług jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych.

W mianowniku proporcji ujmuje się roczny obrót z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi to prawo nie przysługuje, tj.:

* całą kwotę wykazana w liczniku proporcji;

* sprzedaż zwolnioną z opodatkowania.

Do obrotu nie wlicza się (zarówno w liczniku jak i mianowniku):

* przychodów ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych;

* dotacji innych niż wymienionych;

* usług pośrednictwa finansowego, wykonywanych sporadycznie.

Ponadto przy ustalaniu kwoty proporcji nie uwzględnia się:

* importu usług;

* wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

* dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Reasumując, sprzedaż usług poza krajem, gdy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego - nie wpływa na zmniejszenie wskaźnika proporcji i nie ogranicza możliwości odliczenia podatku VAT. Jeżeli ustalona proporcja przekroczy 98% ustawodawca w art. 90 ust. 10 ustawy o VAT pozwala podatnikowi obniżyć kwotę podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego. Jeżeli obliczona proporcja nie przekroczy 2%, wówczas podatnik nie ma prawa do dokonania odliczenia.

Ponadto Spółka w powyższym uzupełnieniu zmieniła swoje stanowisko dotyczące pytania nr 2, tj. czy wymienione usługi inżynierskie powinny być ujęte w rejestrze VAT i wykazane w deklaracji VAT-7. Spółka uważa, że usługi inżynierskie świadczone poza krajem należy wykazywać w pozycji C-21 deklaracji VAT-7. Wprawdzie nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski, jednak w związku z ich wykonywaniem przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 87 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Dla potrzeb sporządzania deklaracji podatkowej VAT w ewidencji sprzedaży został założony odrębny rejestr ujmujący wartość usług inżynierskich świadczonych poza krajem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy - w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W myśl art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy - w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę-miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 - przepis ust. 3 stosuje się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka świadczy:

* usługi projektowania w zakresie: instalacji elektrycznych i automatyki przemysłowej, rurociągów, konstrukcji stalowych pod aparaturę przemysłową;

* usługi nadzoru inwestorskiego nad prefabrykacją elementów rurociągów

zaklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny do usług inżynierskich - PKWiU 74.20.3, na rzecz Rafinerii, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT na terytorium Litwy.

Uwzględniając powyższe, przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski z uwagi na fakt, iż miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług jest terytorium Litwy.

Ad. 2.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) załącznik nr 3 stanowią objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K). W powyższych objaśnieniach dotyczących części C deklaracji VAT (Rozliczenie transakcji podlegających opodatkowaniu oraz podatku należnego, a także transakcji wykonywanych poza terytorium kraju) w punkcie 3 wyjaśniono, że w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Z uwagi zatem na fakt, iż Spółce będzie przysługiwać odliczenie podatku naliczonego od świadczonych przez nią usług na rzecz Rafinerii, co wynika z ustaleń zawartych w odpowiedzi na punkt 4 niniejszej interpretacji - Spółka ma obowiązek wykazywać obrót z tytułu świadczenia tych usług w poz. 21 deklaracji VAT-7.

Ponadto zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy - podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Uwzględniając powyższe - wartość przedmiotowych usług inżynierskich winna być ujmowana w prowadzonej przez Spółkę ewidencji dla celów rozliczeń podatku VAT.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 2 - przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę zapisy § 9 ust. 1 i § 27 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju; dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; nazwę towaru lub usługi; jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług; cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto); wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto); faktura nie zawiera stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Ponadto faktura powinna zawierać informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;

Uwzględniając powyższe, Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związaną ze świadczeniem tych usług poza terytorium kraju w przypadku, gdy obniżenie to przysługuje również wtedy, gdyby te usługi były wykonywane na terytorium kraju.

Ad. 5.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 - jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 - proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zatem obrót z tytułu świadczenia usług poza terytorium kraju, jest obrotem z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, a co za tym idzie jest on uwzględniony zarówno w liczniku przedmiotowej proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3, jak również w mianowniku, tj. całkowitym obrocie (będącym sumą tego obrotu i obrotu z tytułu czynności, od których nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego).

Zatem postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl