IPPP1-443-28/10-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-28/10-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z utworzeniem funduszy inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z utworzeniem funduszy inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka S.A., zajmuje się począwszy od 2007 r. tworzeniem i zarządzaniem funduszami inwestycyjnymi na rzecz inwestorów indywidualnych (osób fizycznych), a także podmiotów gospodarczych, które poszukują alternatywnych sposobów inwestowania aktywów. Działalność Spółki wykonywana jest zgodnie z przepisami z ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera "Umowy o utworzenie oraz powierzenie zarządzania Funduszem", na podstawie których tworzy na rzecz Inwestorów określony w umowie fundusz inwestycyjny zamknięty oraz zarządza nim.

W zamian za wniesione środki Inwestor otrzymuje certyfikaty funduszu o określonej wartości. Od tego momentu wniesionymi środkami zarządza fundusz. Fundusze inwestycyjne lokują zgromadzone aktywa w różnego rodzaju instrumenty finansowe, głównie papiery wartościowe (akcje, obligacje), a także w instrumenty pochodne.

W ramach umów (zawieranych w przeszłości jak i obecnie) Spółka zobowiązuje się do:

* opracowania, we współpracy z klientem, dokumentacji niezbędnej do utworzenia funduszu, a w szczególności warunków emisji,

* przygotowania i podpisania bądź przygotowania i złożenia wniosku do Komisji Nadzoru Finansowego w przedmiocie wydania zezwolenia na utworzenie funduszu, umowy z depozytariuszem funduszu, wniosku o wpisanie funduszu do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych,

* obsługi procesu związanego z uzyskaniem zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na utworzenie funduszu oraz rejestracji funduszu w Rejestrze Funduszy Inwestycyjnych,

* dokonywania wszelkich innych działań niezbędnych dla utworzenia funduszu.

W wyjątkowych sytuacjach, po określonym czasie od utworzenia funduszu, zarządzanie nim przejmuje inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych Regułą jest jednak utworzenie funduszu a następnie zarządzanie takim funduszem przez Wnioskodawcę.

Z tytułu wykonania prac związanych z utworzeniem zamkniętego funduszu inwestycyjnego Wnioskodawca pobiera od Inwestorów wynagrodzenie, które jest niezależne od późniejszych opłat związanych z zarządzeniem danym funduszem.

Niniejszy wniosek dotyczy wykonywanych przez Spółkę czynności związanych z utworzeniem funduszy inwestycyjnych zamkniętych, polegających na wsparciu w dopełnieniu wszelkich wymogów formalnych i dokumentacyjnych związanych z utworzeniem funduszu, obejmujących m.in. opracowanie dokumentacji niezbędnej do utworzenia funduszu, obsługę procesu związanego w uzyskaniem zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, uzyskaniem wpisu do rejestru funduszy inwestycyjnych. Czynności te są niezbędne w celu wykonywania usługi zarządzania funduszem.

W celu uzyskania klasyfikacji świadczonych usług w zakresie tworzenia funduszy inwestycyjnych dla celów statystycznych Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii kwalifikacyjnej. W opinii z 18 listopada 2009 r. Urząd Statystyczny sklasyfikował przedmiotowe usługi m.in. według zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), którą do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług ma zastosowanie do 31 grudnia 2009 r. - na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Zastosowanie PKWiU 1997 do celów podatku VAT ma zostać przedłużone do 31 grudnia 2010 r., zgodnie z projektem rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego ww. rozporządzenie (projekt dostępny na stronie Głównego Urzędu Statystycznego http://www.stat.gov/pl/bip/8_PLK_HTML. htm).

Według PKWiU 1997 przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w następującym grupowaniu:

PKWiU 67.12.10-00.90 "Usługi na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie, pozostałe"

W załączeniu do niniejszego wniosku Spółka przedstawia kopię otrzymanej opinii klasyfikacyjnej Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Dotychczas Spółka wystawiała faktury VAT z tytułu świadczonych usług związanych ze wsparciem w procesie tworzenia funduszy inwestycyjnych naliczając podatek VAT według stawki 22 %. Podatek VAT należny z tego tytułu był wykazywany w deklaracji VAT-7 składanej za poszczególne okresy. Z uwagi na fakt, iż podatek VAT był naliczany niesłusznie, Spółka zamierza skorygować wykazany podatek VAT poprzez wystawienie faktur korygujących do wystawionych wcześniej faktur dokumentujących przedmiotowe usługi. Pozostała sprzedaż Spółki obejmuje wyłącznie usługi zwolnione z VAT (usługi pośrednictwa finansowego). W wyniku wykazania w deklaracji VAT-7 faktur korygujących obniżających podatek należny, łączna kwota podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży będzie ujemna, co z kolei spowoduje pojawienie się nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem należnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Spółkę usługi związane z utworzeniem funduszy inwestycyjnych zamkniętych podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z utworzeniem funduszy inwestycyjnych zamkniętych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT, gdyż stanowią element kompleksowej usługi polegającej na zarządzaniu funduszem inwestycyjnym. Usługi te są bowiem niezbędne w celu wykonywania usługi zarządzania funduszem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT obejmuje: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług zdefiniowane zostało jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast w świetle art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z pewnymi wyjątkami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Przepisy ustawy o VAT wprowadzają zwolnienie przedmiotowe od opodatkowania podatkiem VAT m.in. dla usług pośrednictwa finansowego związanych z zarządzaniem różnego rodzaju funduszami. W szczególności, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych.

W opinii Wnioskodawcy, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi związane z utworzeniem funduszu, polegające na zapewnieniu kompleksowego wsparcia w procesie tworzenia funduszu inwestycyjnego (przygotowanie odpowiedniej dokumentacji niezbędnej do utworzenia funduszu, obsługa procesu związanego z uzyskiwaniem zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego oraz rejestracji funduszu w Rejestrze Funduszy Inwestycyjnych), stanowią element usługi o charakterze kompleksowym. W skład usługi złożonej w omawianej sytuacji wchodzi utworzenie funduszu i zarządzanie nim. Przy czym bezsprzecznie głównym świadczeniem jest zarządzanie funduszem inwestycyjnym, natomiast uczestniczenie w procedurze utworzenia funduszu jest usługą pomocniczą, której wykonanie jest niezbędne do wykonania usługi głównej.

Zasadne jest zatem potraktowanie usług związanych z utworzeniem funduszu (polegających na podejmowaniu niezbędnych działań w celu skutecznego uruchomienia funduszu) według tych samych zasad co usługa główna (zarządzanie funduszem). Stanowią one niewątpliwie usługę pomocniczą do usługi zarządzania funduszem. Jest to usługa ściśle związana z usługą zarządzania funduszem, gdyż jej realizacja (skutkująca utworzeniem funduszu) jest niezbędna w celu późniejszego zarządzania funduszem.

Na pomocniczy charakter przedmiotowej usługi (utworzenia funduszu) wskazuje jej ekonomiczny sens - nabycie tej usługi nie stanowi dla Inwestora celu samego w sobie, lecz jest elementem koniecznym w celu ulokowania środków w funduszu i skorzystania z usługi zarządzania funduszem. Charakteru tego nie zmienia fakt, że - jak opisano w stanie faktycznym - w niektórych przypadkach po pewnym okresie zarządzania funduszem, Wnioskodawca oddaje fundusz w zarząd innemu podmiotowi. Utworzenie funduszu przez Wnioskodawcę jest zawsze nierozerwalnie związane z zarządzaniem funduszem na rzecz Inwestorów.

Uzupełniająca (pomocnicza) rola usługi utworzenia zamkniętego funduszu inwestycyjnego w stosunku do świadczenia głównego (usługi zarządzania funduszem) przejawia się przede wszystkim w tym, iż bez czynności związanych z utworzeniem funduszu nie byłoby możliwości świadczenia usługi zarządzania, która jest zasadniczym celem Inwestora, dążącego do maksymalizacji korzyści finansowych ze środków ulokowanych w funduszu inwestycyjnym zamkniętym. Należy zatem uznać, że usługi tworzenia funduszy mają charakter pomocniczy do głównych usług polegających na zarządzaniu tymi funduszami. Obie kategorie usług są ściśle ze sobą związane, lecz charakter decydujący dla potrzeb określenia zasad opodatkowania podatkiem VAT nadaje usługa główna - tj. usługa zarządzania funduszami.

Taki nierozerwalny charakter obydwu świadczeń przemawia, w opinii Wnioskodawcy, za potraktowaniem na gruncie podatku VAT usługi tworzenia funduszu, jako elementu jednego świadczenia złożonego, które powinno być w całości opodatkowane według takich samych zasad. Zasady opodatkowania wyznacza w tym przypadku świadczenie główne - tj. usługa zarządzania zamkniętym funduszem inwestycyjnym, która podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT.

W myśl tego przepisu zwolnione z VAT są usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych. Dodatkowo, zgodnie z art. 43 ust. 8 ustawy o VAT przez zarządzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, rozumie się:

1.

zarządzanie aktywami;

2.

dystrybucję tytułów uczestnictwa;

3.

tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi;

4.

prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów;

5.

przechowywanie aktywów.

Ponieważ same usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi niewątpliwie korzystają ze zwolnienia z VAT na mocy ww. przepisu, zatem również świadczone przez Spółkę usługi związane z utworzeniem funduszy inwestycyjnych, stanowiące element złożonych usług w zakresie zarządzania funduszami, również podlegają zwolnieniu z VAT.

Powyższy sposób traktowania dla potrzeb podatku VAT tzw. świadczeń złożonych znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie spółki Levob (C-41/04) ETS stwierdził "jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej".

Podobne stanowisko zajął ETS w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan (C-349/96). W orzeczeniu tym ETS odwołał się do pojęcia usługi pomocniczej, uznając, iż "usługa ma charakter pomocniczy, jeśli nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, lecz służy jedynie do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

Z kolei w wyroku z 19 listopada 2009 r. w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV (C-461/08) ETS, wspierając się na dotychczasowym orzecznictwie, uznał, iż "w pewnych okolicznościach formalnie odrębne transakcje, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne" Kontynuując Trybunał uznał, że "Dzieje się tak w szczególności w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedną niepodzielną transakcję gospodarczą, której rozdzielenie miałoby charakter sztuczny".

W świetle powyższych wskazówek ETS, nie ulega wątpliwości że usługa tworzenia funduszu inwestycyjnego w omawianym przypadku nie stanowi celu samego w sobie, lecz pełni rolę pomocniczą w stosunku do usługi głównej. Jej świadczenie jest celowe jedynie i wyłącznie wraz z usługą zarządzania zamkniętymi funduszami inwestycyjnymi. Z kolei świadczenie samej usługi zarządzania funduszami nigdy by nie nastąpiło bez utworzenia funduszu. Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle przytoczonego orzecznictwa ETS należy mówić w tym przypadku o świadczeniu złożonym, składającym się ze świadczenia głównego, którym jest zarządzanie zamkniętymi funduszami inwestycyjnymi oraz świadczenia pomocniczego w postaci usług tworzenia wspomnianych funduszy.

Analogicznie do zagadnienia kwalifikowania dla celów VAT usług złożonych podchodzą polskie sądy administracyjne. Utrwaloną w orzecznictwie wspólnotowym koncepcję świadczenia złożonego i świadczenia pomocniczego potwierdziły sądy krajowe m.in. w następujących wyrokach: WSA z 9 listopada 2005 r. (III SA/Wa 2516/05), NSA z 17 kwietnia 2009 r. (I FSK 284/08), NSA z 22 czerwca 2005 r. (I FSK 103/05).

Dla określenia zasad opodatkowania podatkiem VAT usług tworzenia funduszy inwestycyjnych zamkniętych istotne znaczenie ma klasyfikacja tych usług dla potrzeb statystycznych, która w myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT jest wykorzystywana dla potrzeb odpowiedniego opodatkowania usług na gruncie przepisów o podatku VAT (zwłaszcza w zakresie stosowana właściwych stawek VAT lub zwolnienia). Wprawdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT, który przewiduje zwolnienie dla "usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych" nie powołuje wprost symbolu klasyfikacji statystycznej usług, jednak taka klasyfikacja powinna być pomocniczo wykorzystana w tej sytuacji.

W celu uzyskania potwierdzenia prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług w zakresie tworzenia funduszy inwestycyjnych (jako elementu składowego złożonej usługi zarządzania funduszami), Spółka uzyskała opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi z 18 listopada 2009 r., zgodnie z którą usługi opisane w stanie faktycznym według PKWiU 1997 są klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00.90 "Usługi na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie, pozostałe".

Na podstawie uzyskanej z Urzędu Statystycznego opinii klasyfikacyjnej, usługi tworzenia funduszy inwestycyjnych są klasyfikowane w tym samym grupowaniu co usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Oznacza to, że również na gruncie przepisów o podatku VAT do usług tworzenia funduszy powinny mieć zastosowanie takie same zasady jak do usług zarządzania funduszami - czyli zwolnienie od opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT.

Ponadto, w opinii Spółki podstawą do zastosowania zwolnienia w przypadku usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czyli także usług związanych z tworzeniem funduszy, jest również art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje zwolnienie z VAT dla usług pośrednictwa finansowego (PKWiU sekcja J ex 65-67) z wyłączeniem m.in. usług zarządzana papierami wartościowymi (pkt 6 w poz. 3 załącznika nr 4), z wyjątkiem jednak usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT (tekst jedn. m.in. usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi), usługi te nie są zatem objęte wyłączeniem ze zwolnienia, a w konsekwencji podlegają zwolnieniu od opodatkowania przewidzianemu dla usług pośrednictwa finansowego wymienionych w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz interpretację dotyczącą usług złożonych wynikającą z orzecznictwa ETS, potwierdzoną w wyrokach polskich sądów administracyjnych, a także wydaną dla Spółki opinię klasyfikacyjną dla potrzeb statystycznych, zdaniem Wnioskodawcy uznać należy, że omówione usługi tworzenia funduszy inwestycyjnych zamkniętych stanowią element kompleksowej usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, a zatem podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W pozycji nr 3 załącznika nr 4 "Wykaz usług zwolnionych od podatku" wskazano, iż "usługi pośrednictwa finansowego" sklasyfikowane w PKWiU w Sekcji J pod symbolem ex (65 - 67) są zwolnione od podatku, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych.

W art. 43 ust. 8 ustawy o VAT ustawodawca zdefiniował, iż przez zarządzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 12 rozumie się:

1.

zarządzanie aktywami;

2.

dystrybucję tytułów uczestnictwa;

3.

tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi;

4.

prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów;

5.

przechowywanie aktywów.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się tworzeniem i zarządzaniem funduszami inwestycyjnymi na rzecz inwestorów indywidualnych (osób fizycznych), a także podmiotów gospodarczych, które poszukują alternatywnych sposobów inwestowania aktywów. Działalność Spółki wykonywana jest zgodnie z przepisami z ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera "Umowy o utworzenie oraz powierzenie zarządzania Funduszem", na podstawie których tworzy na rzecz Inwestorów określony w umowie fundusz inwestycyjny zamknięty oraz zarządza nim.

W wyjątkowych sytuacjach, po określonym czasie od utworzenia funduszu, zarządzanie nim przejmuje inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych Regułą jest jednak utworzenie funduszu a następnie zarządzanie takim funduszem przez Wnioskodawcę.

Z tytułu wykonania prac związanych z utworzeniem zamkniętego funduszu inwestycyjnego Wnioskodawca pobiera od Inwestorów wynagrodzenie, które jest niezależne od późniejszych opłat związanych z zarządzeniem danym funduszem.

Dotychczas Spółka wystawiała faktury VAT z tytułu świadczonych usług związanych ze wsparciem w procesie tworzenia funduszy inwestycyjnych naliczając podatek VAT według stawki 22%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Spółkę usług związanych z utworzeniem funduszy inwestycyjnych zamkniętych.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 222, poz. 1753, dla celów podatku VAT Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r.

Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż w celu uzyskania klasyfikacji świadczonych usług w zakresie tworzenia funduszy inwestycyjnych dla celów statystycznych Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii kwalifikacyjnej. W dniu 18 listopada 2009 r. Wnioskodawca otrzymał opinię zgodnie, z którą przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny według PKWiU 1997 w następującym grupowaniu: PKWiU 67.12.10-00.90 "Usługi na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie, pozostałe"

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustanowił zwolnienie od podatku od towarów i usług wyłącznie dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych, zatem zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie tworzenia funduszy inwestycyjnych.

Z uwagi na fakt, iż usługi tworzenia funduszy inwestycyjnych sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 67.12.10-00.90, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT i nie zostały wymienione wśród wyłączeń z ogólnego zwolnienia dla usług pośrednictwa finansowego, wskazanych w załączniku nr 4, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacji udzielono w oparciu o wskazane we wniosku grupowania PKWiU.

Ponadto zauważyć należy, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawa do zwrotu na rachunek bankowy podatnika kwoty podatku naliczonego, który w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie stanowił równowartość ujemnego podatku należnego. Rozstrzygnięcie dotyczące prawa do zwrotu na rachunek bankowy podatnika kwoty podatku naliczonego, o którym mowa wyżej, zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr IPPP1-443-28/10-3/BS.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl