IPPP1-443-279/11-3/JL - Stawka podatku VAT dla usług w zakresie telewizji cyfrowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-279/11-3/JL Stawka podatku VAT dla usług w zakresie telewizji cyfrowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej sp. z o.o. (dalej: "usługodawca") świadczy oraz będzie świadczyć w przyszłości m.in. usługi płatnej telewizji cyfrowej na rzecz szeregu klientów (abonentów) w zakresie rozprowadzania i rozpowszechniania programów telewizyjnych. Telewizja cyfrowa polega na dostarczaniu programów telewizyjnych z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych w oparciu o specjalne protokoły oraz formaty danych. Sygnał telewizyjny, pobierany z satelity lub za pomocą łącz światłowodowych, jest kodowany do formatu cyfrowego odpowiedniego dla sieci telewizji kablowych i przesyłany do abonenta. Usługi telewizji cyfrowej świadczone są przez Wnioskodawcę na podstawie stosownej umowy zawartej pomiędzy Spółką i danym abonentem. Przedmiotowe usługi są świadczone przez Spółkę w sposób ciągły. W celu umożliwienia abonentowi odbioru cyfrowego sygnału telewizyjnego, Wnioskodawca dostarcza abonentowi odpowiedni sprzęt, tj. dekoder (wraz z wyposażeniem: przewody, pilot zasilacz itp.) odpowiedzialny za odpowiednią konwersję telewizyjnego sygnału cyfrowego do formatu obsługiwanego przez odbiornik telewizyjny.

W zamian za oferowane przez Spółkę usługi w zakresie telewizji cyfrowej abonenci są obowiązani do dokonywania na rzecz Spółki określonych miesięcznych płatności (opłat abonamentowych) oraz do uiszczania szeregu innych opłat. uiszczane opłaty związane są z nabyciem poszczególnych produktów telewizji cyfrowej, np. kanałami telewizyjnymi bądź innymi świadczeniami ze strony Wnioskodawcy podejmowanymi w ścisłym związku ze świadczeniem usług telewizji, w tym m.in.:

* opłaty aktywacyjne związane z zawarciem umowy oraz udostępnieniem abonentowi urządzenia dekodującego (dekodera) wraz z wyposażeniem w celu umożliwienia odbioru wybranych pakietów telewizji cyfrowej, a tym samym umożliwienie poprawnego wykonania usługi przez Wnioskodawcę. Dekodery pozostają własnością Spółki w całym okresie ich użytkowania przez abonenta. Ponadto, płatności jednorazowo dokonywane przez abonentów na rzecz Spółki związane są z czynnościami dotyczącymi uruchomienia (aktywacji) sygnału w urządzeniu dekodującym w celu umożliwienia odbioru programów telewizji cyfrowej,

* miesięczne opłaty abonamentowe za dostęp do wybranych przez abonenta kanałów tematycznych,

* opłaty za dezaktywację pobierane jednorazowo z tytułu czasowego zawieszania emisji sygnału telewizji cyfrowej na wniosek abonenta,

* opłaty odwieszające za wznowienie usługi pobierane jednorazowo za przywrócenie sygnału telewizji cyfrowej po uprzednim zawieszeniu jego emisji w związku z naruszeniem przez abonenta postanowień zawartej umowy,

* opłaty za obniżenie abonamentu na niższy pobierane jednorazowo z tytułu rezygnacji przez abonenta z części udostępnionych mu pakietów telewizyjnych przy zachowaniu pozostałych pakietów związanych ze świadczeniem usług telewizji cyfrowej,

* usługi wideo na życzenie (ang. video on demand - "usługa VOD") - świadczona jako część kompleksowej usługi telewizyjnej świadczonej na rzecz abonentów przy wykorzystaniu tej samej infrastruktury telekomunikacyjnej. Polega ona na płatnym dostępie do cyklicznie aktualizowanych pozycji (np. filmów czy audycji). Abonent ponosi odrębną jednorazową opłatę przewidzianą w określonej wysokości za daną pozycję, którą chce obejrzeć. Możliwe jest także ponoszenie miesięcznej opłaty za dostęp do określonej grupy pozycji np. seriali.

Spółka posiada opinię klasyfikacyjną dotyczącą świadczonych usług z dnia 11 października 2010 r. Urząd Statystyczny w Łodzi, uznał, iż świadczone przez Spółkę usługi rozprowadzania cyfrowych programów telewizyjnych za pomocą satelity wraz z udostępnianiem swoim abonentom dekoderów, służących do odbioru programów telewizyjnych, obejmujące aktywację i dezaktywację usług, przywrócenie sygnału telewizyjnego po uprzednim zawieszeniu, obniżenie abonamentu jak również usługi VOD mieszczą się w grupowaniu PKWiU 61.30.20.0 "Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pomocą satelity".

Jest to klasyfikacja według PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Jednocześnie ta sama opinia klasyfikacyjna GUS kwalifikowała ww. usługi do PKWiU 60.20.30-00.00 "Usługi radia i telewizji kablowej" wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. i PKWiU 60.20.30-00.00 "Usługi radia i telewizji kablowej wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Spółkę usługi (a tym samym pobierane przez nią opłaty) płatnej telewizji cyfrowej na rzecz szeregu klientów (abonentów) w zakresie rozprowadzania rozpowszechniania programów telewizyjnych przedstawione w opisie stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Spółkę usługi płatnej telewizji cyfrowej na rzecz szeregu klientów (abonentów) w zakresie rozprowadzania i rozpowszechniania programów telewizyjnych podlegają opodatkowaniu stawką 8%. Stawka ta powinna więc być stosowana do wszystkich opłat pobieranych przez Spółkę za opisane w stanie faktycznym usługi.

UZASADNIENIE

Na mocy ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) dokonano zmian w załączniku nr 3 zawierającym usługi opodatkowane stawką 7% (stawka 7% wynikała na dzień uchwalania tej ustawy z art. 41 ust. 2 ustawy VAT, mówiącego, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%).

W znowelizowanym załączniku nr 3, w pozycji 172 wskazano, z określeniem "ex", usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pomocą satelity - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej" mieszczące się w grupowaniu 61.30.20.0.

Jak wynika z dodanego ww. ustawą zmieniającą punktu 30 do art. 2 ustawy VAT "ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług." Jednocześnie ma mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 16178) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 wynosi do 31 grudnia 2013 r. 8%.

Tym samym świadczone przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu stawką 8%. Stanowią bowiem usługi radia i telewizji kablowej (jako takie były także sklasyfikowane w PKWiU 2004 oraz PKWiU 1997- grupowanie 64.20.30-00.00). Mieszczą się w grupowaniu klasyfikacyjnym wskazanym w ustawie VAT, w załączniku nr 3 poz. 172 w usługach opodatkowanych preferencyjną stawką. Potwierdzają to wydane przez GUS opinie statystyczne.

Tymczasem jak czytamy w dodanym do ustawy VAT (na mocy nowelizacji z 29 października 2010 r.) art. 5a "towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne."

Podsumowując Spółka uważa, iż spełnione są wszystkie warunki, niezbędne do tego, aby mogła stosować do świadczonych przez siebie usług (a tym samym do pobieranych opłat) obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Należy jednak wskazać, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z wniosku Spółki wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy oraz będzie świadczyć w przyszłości usługi płatnej telewizji cyfrowej na rzecz szeregu klientów (abonentów) w zakresie rozprowadzania i rozpowszechniania programów telewizyjnych. W zamian za oferowane przez Spółkę usługi w zakresie telewizji cyfrowej abonenci są obowiązani do dokonywania na rzecz Spółki określonych miesięcznych płatności (opłat abonamentowych) oraz do uiszczania szeregu innych opłat. Uiszczane opłaty związane są z nabyciem poszczególnych produktów telewizji cyfrowej, np. kanałami telewizyjnymi bądź innymi świadczeniami ze strony Wnioskodawcy podejmowanymi w ścisłym związku ze świadczeniem usług telewizji, w tym m.in.: opłaty aktywacyjne, miesięczne opłaty abonamentowe, opłaty za dezaktywację, opłaty odwieszające, opłaty za obniżenie abonamentu na niższy, usługi wideo na życzenie (VOD). Urząd Statystyczny w Łodzi, uznał w opinii klasyfikacyjnej, iż świadczone przez Spółkę usługi rozprowadzania cyfrowych programów telewizyjnych za pomocą satelity wraz z udostępnianiem swoim abonentom dekoderów, służących do odbioru programów telewizyjnych, obejmujące aktywację i dezaktywację usług, przywrócenie sygnału telewizyjnego po uprzednim zawieszeniu, obniżenie abonamentu jak również usługi VOD mieszczą się w grupowaniu PKWiU 61.30.20.0 "Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pomocą satelity". Jest to klasyfikacja według PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Jednocześnie ta sama opinia klasyfikacyjna GUS kwalifikowała ww. usługi do PKWiU 60.20.30-00.00 "Usługi radia i telewizji kablowej" wg PKWiU z 2004 r. i PKWiU 60.20.30-00.00 "Usługi radia i telewizji kablowej wg PKWiU z 1997 r.

W pozycji 172 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT wymienione zostały usługi ex 61.30.20.0 "usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pomocą satelity - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej".

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 cyt. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Ustawodawca zatem zawęził w poz. 172 ww. załącznika stosowanie 8% stawki podatku VAT dla usług udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pomocą satelity tylko do usług radia i telewizji kablowej. Z preferencyjnej stawki podatku korzystają więc usługi udostępniania programów radia i telewizji za pomocą satelity ale tylko te realizowane w sieciach telewizji kablowej. Intencją Ustawodawcy było zatem objęcie preferencyjną stawką podatku VAT usług udostępniania programów radia i telewizji za pomocą satelity, lecz tylko w sieciach radia i telewizji kablowej.

Wnioskodawca wskazał we wniosku w odniesieniu do świadczonych usług, iż sygnał telewizyjny, pobierany z satelity lub za pomocą łącz światłowodowych, jest kodowany do formatu cyfrowego odpowiedniego dla sieci telewizji kablowych i przesyłany do abonenta. Zatem odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są abonenci telewizji kablowych. Spółka udostępnia więc programy telewizyjne w sieci telewizji kablowej poprzez pobór sygnału z satelity.

Na podstawie powyższych okoliczności oraz przedstawionej we wniosku opinii właściwego organu, klasyfikującej świadczone przez Spółkę usługi według PKWiU z 2008 r. do symbolu 61.30.20.0, należy zatem uznać, iż usługi omówione we wniosku są usługami, o których mowa w poz. 172 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W związku z powyższym na podstawie powołanych powyżej przepisów oraz klasyfikacji statystycznej wskazanej przez Spółkę należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi, o których mowa we wniosku, a tym samym pobierane przez nią opłaty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%.

Nadmienić jednocześnie należy, iż obowiązek prawidłowego klasyfikowania świadczonych usług bądź dostarczanych towarów należy do usługodawcy (lub dostawcy towarów) i tut. Organ nie jest upoważniony do dokonywania takiej klasyfikacji bądź do oceny klasyfikacji dokonanej przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji - w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl