IPPP1/443-277/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-277/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 18 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo jest wykonawcą robót budowlanych obejmujących generalne wykonawstwo Zespołu Z M dla inwestor.

Zakres robót wykonywanych przez Przedsiębiorstwo obejmuje:

* przebudowę, rozbudowę i nadbudowę istniejących obiektów pofabrycznych dla funkcji mieszkaniowej wielorodzinnej oraz usług towarzyszących - biurowych;

* budowę nowego budynku mieszkalnego wielorodzinnego na miejscu budynku Nr.

* budowę parkingów podziemnych i nadziemnych;

* budowę śmietników wbudowanych w budynkach, murów oporowych obiektów małej architektury;

* budowę oświetlenia terenu i wewnętrznych linii telefonicznych;

* budowę przyłączy wod-kan;

* przebudowę istniejących i budowę nowych instalacji na terenie nieruchomości oraz związanych z nimi obiektów i urządzeń;

* budowę wewnętrznego układu komunikacji kołowej i pieszej;

* wyburzenie obiektów budowlanych zgodnie z decyzją prezydenta Miasta z dnia 15.09.2006 o pozwoleniu na budowę.

Świadczone przez Przedsiębiorstwo usługi obejmujące komplet robót budowlanych koniecznych do wykonania w celu zrealizowania umowy o generalne wykonawstwo Zespołu Z M są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w sekcji F - Roboty budowlane w dziale 45 - Roboty budowlane i w następujących grupach, klasach i kategoriach: 45.11.1; 45.11.1; 45.12.1; 45.21.12; 45.21.14; 45.21.41; 45.21.44; 45.21.46; 45.22.1; 45.22.2; 45.23.11-00.00; 45.23.12-00.00; 45.25.1; 45.25.3; 45.25.5; 45.31.1; 45.21.21; 45.31.30-00.10; 45.32.1; 45.33.1; 45.33.2; 45.33.3; 45.34.1; 45.41.1; 45.42.1; 45.43.1; 45.44.1; 45.44.2; 45.45.11; 45.45.12; 45.50.1.

Budynki będące przedmiotem świadczonej przez przedsiębiorstwo usług na wyżej wymienionej inwestycji są sklasyfikowane w grupowaniu PKOB GRUPA 112 Klasa 1122 decyzją Urzędu Statystycznego z dnia 15 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka wystawiając faktury VAT prawidłowo zastosowała stawkę VAT 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stawkę podatku VAT 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT), natomiast roboty w zakresie rozbudowy i nadbudowy istniejących obiektów pofabrycznych dla funkcji mieszkaniowej nie spełniają wymogów w art. 41 ust. 12 i dlatego winny być opodatkowane stawką VAT w wysokości 22%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. przepisu obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zatem, dla właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego, a co za tym idzie stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z wyżej przywołanego art. 2 pkt 12.

Reasumując, w przypadku wykonywania robót budowlano-montażowych, remontowych oraz konserwacyjnych w częściach wspólnych budynków sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 112, zastosowanie znajdzie stawka VAT 7%.

Wskazać jednak trzeba, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą zastosowanie miała stawka w wysokości 7%.

Przy czym zgodnie z ust. 3 ww. artykułu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Jak wynika z przywołanego wyżej przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT obowiązywał on do dnia 31 grudnia 2007 r., zatem od dnia 1 stycznia 2008 r. utracił on swoją moc obowiązującą. Ponieważ zaś żaden inny, obowiązujący po dniu 31 grudnia 2007 r., przepis ustawy o podatku VAT jak też aktów wykonawczych do tej ustawy nie reguluje kwestii opodatkowania robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z infrastrukturą towarzyszącą według 7% stawki podatku VAT, stąd też należy przyjąć, że w tym zakresie zastosowanie winna mieć 22% stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, mając na względzie przytoczone zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, roboty związane z wykonaniem wewnętrznych linii zasilających wychodzących poza obrys budynku oraz związane z wykonaniem przydomowych oczyszczalni ścieków należy zaklasyfikować do robót związanych z zewnętrzną infrastrukturą towarzyszącą i małą architekturą (znajdującymi się poza bryłą budynku), która powinna podlegać opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 6 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wykonawcą robót budowlanych w budynku zaklasyfikowanym zgodnie z decyzją Urzędu Statystycznego do grupowania PKOB 112 klasa 1122. Zakres robót obejmuje roboty budowlane związane z budynkiem jak i infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z powołanymi przepisami należy uznać, iż dla robót budowlanych wykonywanych w budynku właściwą stawką podatku VAT będzie zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy jak i § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. obniżona 7% stawka podatku od towarów i usług. Natomiast prace związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu winny być opodatkowane podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22% zgodnie z dyspozycja art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania usług do właściwego grupowania statystycznego, czy też klasyfikacji obiektów budowlanych, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl