IPPP1-443-269/07-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-269/07-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów używanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów używanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (salon samochodowy), w ramach której nabywa, a następnie sprzedaje samochody, w tym samochody osobowe oraz inne pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony - zarówno nowe jak i używane.

Podatnik nabywa samochody używane od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej na podstawie umów "kupna - sprzedaży" oraz od " podmiotów gospodarczych," które wystawiają na rzecz Podatnika faktury VAT ze zwolnieniem z podatku VAT, powołując się na przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Podatnik odsprzedaje wskazane wyżej samochody używane, korzystając przy tym z regulacji art. 120 ustawy o VAT tj. obciążając podatkiem VAT jedynie swoją marżę.

W chwili obecnej Podatnik zamierza dokonać zakupu samochodów używanych od podmiotów gospodarczych, które przy zakupie tych samochodów odliczyły podatek naliczony w ramach ustawowego limitu (50% lub 60% nie więcej niż 5 lub 6 tys. zł). W takiej sytuacji ww. podmioty gospodarcze wystawiłyby na rzecz Podatnika fakturę ze zwolnieniem z podatku VAT, powołując się na przepis § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy Podatnik może korzystać z procedury określonej w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT przy sprzedaży samochodów osobowych odkupionych od podatników, którzy przy zakupie tego samochodu odliczyli w ramach limitu ustawowego podatek VAT naliczony, a następnie sprzedali Podatnikowi ten samochód, wystawiając fakturę ze zwolnieniem z podatku VAT, powołując jako podstawę do zastosowania zwolnienia § 8 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż samochodów, które zostaną zakupione w powyższy sposób może być opodatkowana w tzw. systemie marży - na zasadzie art. 120 ust. 4 ustawy o VAT. Podatek VAT jest typowym wielofazowym powszechnym podatkiem obrotowym (od wartości dodanej) - czyli opodatkowane są kolejne fazy obrotu gospodarczego. Jeżeli zatem Podatnik nabywa od osoby fizycznej samochód na podstawie umowy "kupna - sprzedaży", czyli bez podatku VAT, to zgodnie z naturą tego podatku, wartość dodaną na kolejnym etapie obrotu stanowi jedynie marża jaką Podatnik doliczy do ceny zakupu. W związku z tym, ustawodawca wprowadza do regulacji podatku VAT procedurę opodatkowania marży - w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.

Identyczne zasady opodatkowania występują w przypadku, gdy sprzedawany samochód nabyty został od podmiotu gospodarczego w warunkach art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Możliwość skorzystania z procedury opodatkowania marży wynika wprost z treści art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT - sprzedawany towar został nabyty od "podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113".Odnosząc się bezpośrednio do kwestii będącej przedmiotem zapytania, wskazać należy, że podmiot gospodarczy sprzedając samochód używany, tak jak w sytuacjach powyżej, nie nalicza podatku VAT przy tej transakcji. Przedmiotowa dostawa towarów jest zwolniona z opodatkowania na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia. Podatnik nabywając więc przedmiotowy samochód do dalszej odsprzedaży znajduje się w identycznej sytuacji jak we wskazanych powyżej stanach faktycznych (nabycie od podmiotu gospodarczego w trybie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz od osoby fizycznej na podstawie umowy "kupna-sprzedaży").

Wprawdzie literalna wykładnia art. 120 ust. 10 ustawy o VAT oraz brak wyraźnego wskazania w treści tego przepisu na nabycie od podatnika VAT czynnego na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia - zdaje się wskazywać, że skorzystanie z procedury opodatkowania jedynie marży nie jest możliwe, jednak tego rodzaju wykładnia prowadzi do sytuacji, w której sprzedaż takich samych towarów (używanych samochodów osobowych) nabytych na takich samych zasadach (zwolnienie z podatku VAT) od tego samego rodzaju podmiotów jest traktowana odmiennie na gruncie podatku VAT, co narusza zasady tego podatku tj. jego neutralność dla przedsiębiorców, opodatkowania jedynie "wartości dodanej" oraz zachowania warunków konkurencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, w tym także samochodów używanych, spełniających warunki towaru używanego według art. 120 ust. 1 pkt 4, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Dla tej szczególnej procedury opodatkowania podatkiem od towarów i usług skonstruowano jednak odmienną definicję towarów używanych, przez które zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

Zgodnie z postanowieniami art. 120 ust. 10 ww. ustawy przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, nie będącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej,

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 i 5,

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

W myśl art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy - przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Warunkiem zwolnienia od podatku sprzedaży ww. towarów jest brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie ich nabycia.

W przypadku dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych na podstawie delegacji wynikającej z art. 82 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzono odrębną regulację zawartą w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). W myśl § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia - zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy, podatnikowi nabywającemu towar używany (w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy), od podmiotu, który dokonał odliczenia podatku naliczonego w części przy jego nabyciu, a przy sprzedaży skorzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia, nie przysługuje prawo do określenia podstawy opodatkowania metodą marży, gdyż wskazany przepis § 8 rozporządzenia nie stanowi rozszerzenia zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, tym samym nie zostają spełnione przesłanki, o których mowa w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl