IPPP1/443-268/07-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-268/07-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania wartości niematerialnych i prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania wartości niematerialnych i prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W C G jest państwową jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Szef W C G jest dysponentem trzeciego stopnia części budżetowej 29.

Podstawowym zadaniem W C G jest realizacja zabezpieczenia geograficznego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej. Decyzją Szefa Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych P2 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, na podstawie punktu 3 pełnomocnictwa Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 sierpnia 2007 r. oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym (Dz. U. Nr 191, poz. 1957), W C G ma przekazać nieodpłatnie dla Biura Bezpieczeństwa Narodowego dwa zestawy rozszerzonych cyfrowych produktów geograficznych pod Pakiet Grafiki Operacyjnej. Zestawy te są to wartości niematerialne i prawne wytworzone przez W C G w celu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP i przyjęte na ewidencję ilościowo - wartościową na podstawie raportu wytwórczości. Wartość ewidencyjna ww. wartości niematerialnych i prawnych wynosi 136.134,22 zł. Ponieważ podstawowym (statutowym) zadaniem W C G jest realizacja zabezpieczenia geograficznego Sił Zbrojnych RP wszystkie zakupy materiałów, towarów i usług realizowane przez jednostkę związane są z tą działalnością (nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych).

W związku z powyższym jednostce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wydaną decyzją o nieodpłatnym przekazaniu wartości niematerialnych i prawnych W C G powinno wystawić fakturę VAT wewnętrzną, naliczyć i odprowadzić podatek VAT do urzędu skarbowego.

Zdaniem wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie materiałów geograficznych innej jednostce budżetowej (Biuro Bezpieczeństwa Narodowego) winno odbywać się na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego bez wystawiania faktury VAT wewnętrznej i naliczania podatku VAT należnego. Przemawia za tym fakt, iż w momencie zakupów i wytwarzania przedmiotowych wartości niematerialnych i prawnych nie przysługiwało wnioskodawcy prawo odliczania podatku naliczonego ani w całości ani w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej "podatkiem" podlegają m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że "przez świadczeniu usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej".

Natomiast art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że "nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nieodpłatne przeniesienie przez podatnika praw do wartości niematerialnych i prawnych, w postaci 2 zestawów rozszerzonych cyfrowych produktów geograficznych na rzecz Biura Bezpieczeństwa Narodowego jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jednostce przy wytworzeniu przedmiotowych wartości niematerialnych i prawnych nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że przekazanie wytworzonych we własnym zakresie wartości niematerialnych i prawnych, przy wytworzeniu których nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powinno się odbywać na podstawie faktury wewnętrznej VAT. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie regulują na podstawie jakiego dokumentu powinno się odbyć powyższe przekazanie. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług dla których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) odnoszą się jedynie do czynności podlegających przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Sposób dokumentowania powyższego przekazania powinien wynikać z przepisów wewnętrznych obowiązujących w danej jednostce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl