IPPP1-443-265/09-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-265/09-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza złożyć wniosek na realizację projektu inwestycyjnego pod nazwą "Kompleksowa regulacja gospodarki wodno-ściekowej gminy". Projekt zakłada uzupełnienie brakującej sieci wodociągowej do pełnego zwodociągowania, rozbudowę sieci kanalizacyjnej, modernizację hydrofornii w Wisznicach, oraz budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w gospodarstwach domowych mieszkańców gminy.

Realizacja projektu przyczyni się do:

* zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko,

* poprawy stanu środowiska.

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach działalności statutowej gminy. Jest ona zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami, wykonywanym w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez j.s.t. (art. 7 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Gminnym).

W kosztach inwestycji gmina ujmie podatek od towarów i usług w całości wydatków jako koszt kwalifikowany i wykaże go do objęcia refundacją. Zakończona inwestycja zostanie przekazana nieodpłatnie do eksploatacji dla Gospodarstwa Pomocniczego Urzędu Gminy, które jest odrębnym płatnikiem podatku VAT.

Od 1 marca 2009 r. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących m.in. wieczystego użytkowania, dzierżawy i sprzedaży działek. Czynności wykonywane na podstawie zwartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z planowaną inwestycją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będzie istniała w świetle przedstawionego stanu możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w zakupach dotyczących realizowanej inwestycji lub ubiegania się o zwrot tego podatku.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedstawionym stanie faktycznym Gmina realizując projekt, który nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. A więc nie ma możliwości dokonania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatek naliczony podlega zatem odliczeniu, gdy towary lub usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystane do czynności opodatkowanych w sposób bezpośredni. Tym samym nie jest spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisaną we wniosku inwestycją. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Gmina stoi na stanowisku, że przedmiotowa inwestycja po wybudowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi i Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obowiązującym od 1 grudnia 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina zamierza zrealizować projekt polegający na uzupełnieniu brakującej sieci wodociągowej do pełnego zwodociągowania, rozbudowie sieci kanalizacyjnej, modernizacji hydrofornii oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków w gospodarstwach domowych mieszkańców Gminy.

Wnioskodawca podkreśla, iż realizacja projektu nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie będzie administratorem powstałej infrastruktury, a tym samym nie będzie pobierać opłat od użytkowników. Inwestycja zostanie przekazana Gospodarstwu Pomocniczemu Urzędu Gminy, które jest odrębnym podatnikiem VAT.

W przedstawionym w treści wniosku zdarzeniu przyszłym, zakupy towarów i usług związane z realizacją opisanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ będą to czynności związane z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami. Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Realizowana przez Gminę inwestycja, o której mowa w pytaniu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia lub ubiegania się o zwrot podatku naliczonego przy jej realizacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl