IPPP1/443-263/09-3/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-263/09-3/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie naliczania podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży praw i roszczeń do nieruchomości przejętych przez Państwo - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie naliczania podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży praw i roszczeń do nieruchomości przejętych przez Państwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie regulacji stanu prawnego nieruchomości i pośrednictwa, w obrocie nimi. W ramach prowadzonej działalności dokonuje transakcji cywilno-prawnych polegających na zakupie praw i roszczeń do nieruchomości przysługujących dawnym właścicielom gruntów przejętych przez Państwo na mocy przepisu art. 1 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze W. Zgodnie z ugruntowaną praktyką i orzecznictwem Sądów prawa i roszczenia dawnych właścicieli do nabycia w użytkowanie wieczyste gruntów przejętych przez Państwo na mocy przepisów dekretu są nie tylko dziedziczne ale i zbywalne. Nabywca po przejęciu tych praw wstępuje w prawa strony w toczącym się postępowaniu administracyjnym o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste w miejsce dotychczasowych właścicieli lub ich spadkobierców. Przedmiotem takiej transakcji są zatem prawa związane z utraconym majątkiem nie posiadające realnej wartości, gdyż na tym etapie wynik postępowania o oddanie gruntu nie jest jeszcze przesądzony i nie można wykluczyć, że postępowanie administracyjne zakończy się oddaleniem wniosku o zwrot gruntu zaś w aktualnym stanie prawnym odszkodowanie za większość przejętych przez Państwo nieruchomości w ogóle nie przysługuje. Nie są to zatem prawa stricte majątkowe i jako takie nie mieszczą się w ustawowej definicji towaru dla celów opodatkowania podatkiem VAT zarówno w formie rzeczy jak też praw uregulowanych w odrębnych przepisach np. Spółdzielczego prawa do lokalu, praw autorskich itp.

Nie są to także czynności przypisane do kategorii usług nie stanowiących dostawy towarów, a określonych jako

* przeniesienie praw, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

* zobowiązanie do powstrzymania się do dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Informujemy, że przy zakupie praw i roszczeń podatek VAT nie był naliczany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży praw i roszczeń do nieruchomości przejętych przez Państwo właściwym będzie nie naliczanie podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż praw i roszczeń do nieruchomości przejętych przez Państwo na mocy przepisów dekretu z dnia 26 października 1945 r. nie podlega podatkowi VAT, gdyż prawa te i roszczenia nie są towarem w rozumieniu ustawy o podatku VAT, nie są także usługami nie stanowiącymi dostawy towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że "przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższy przepis stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Katalog usług określony w art. 8 ust. 1 pkt 1 do 3 nie jest katalogiem zamkniętym lecz określa, co jest również traktowane jako świadczenie usług. Innymi słowy, obecnie świadczenie usług dopełnia obecnie niejako dostawę towarów i obejmuje wszystko, co dostawą nie jest.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca będzie sprzedawał prawa i roszczenia do nieruchomości przejętych przez Państwo. Sprzedaż tych praw będzie się odbywała w ramach prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie te prawa sprzedawał odpłatnie to znaczy, że prawa te mają dla wnioskodawcy określoną wartość i sprzedaż tych praw stanowi odpłatne świadczenie usług. Jeżeli więc wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, to sprzedaż praw i roszczeń do nieruchomości przejętych przez Państwo będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem i od towarów i usług na ogólnych zasadach jako odpłatne świadczenie usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl