IPPP1/443-249/13-2/AS - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-249/13-2/AS Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w ramach projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w ramach projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie od roku 2012 realizuje projekty dofinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Operacje wdrażane są na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju realizowaną przez Stowarzyszenie. W ramach ww. działań Stowarzyszenie realizuje operacje przyczyniające się do wzrostu atrakcyjności turystycznej Gminy oraz całego obszaru.

Operacje polegają na:

* zorganizowaniu imprezy plenerowej dla wszystkich mieszkańców obszaru, Impreza zorganizowana 23 czerwca 2012 r. Operacja pn.: "..."

* restauracji zabytkowych grobów. Restauracja przeprowadzona na przełomie 2012 i 2013 r. Operacja pn.: "Restauracja grobów...".

Rezultatem zrealizowanych operacji jest ochrona, zachowanie oraz promowanie zabytkowego grobu słynnego malarza oraz promocja całego terenu stanowiącego inspirację dla pracy twórczej artysty.

Realizując ww. operacje Stowarzyszenie nie osiągnęło przychodu, gdyż realizacja programów nie jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7, a przeprowadzona ww. działalność nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Interpretacja ta jest niezbędna do załączenia do wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego - Instytucji wdrażającej Program PROW 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie realizując operacje w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju ma prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT.

Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją operacji w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego osią 4 LEADER PROW 2007-2013 nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnościami polegającymi opodatkowaniem podatkiem VAT. Wobec powyższego Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją ww. działania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie realizuje projekty dofinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013. W ramach ww. działań Stowarzyszenie realizuje operacje przyczyniające się do wzrostu atrakcyjności turystycznej Gminy. Operacje polegają na: zorganizowaniu imprezy plenerowej dla wszystkich mieszkańców obszaru, restauracji zabytkowych grobów. Rezultatem jest ochrona, zachowanie oraz promowanie zabytkowego grobu słynnego malarza oraz promocja całego terenu stanowiącego inspirację dla pracy twórczej artysty. Realizując ww. operacje Stowarzyszenie nie osiągnęło przychodu, gdyż nie są one związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, a ww. działalność nie ma jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT-7.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację przedmiotowego projektu. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl