IPPP1/443-248/08-02/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-248/08-02/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 8 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w skład których wchodzi wykonanie usługi oraz dostawa materiałów niezbędnych do ich wykonania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w skład których wchodzi wykonanie usługi oraz dostawa materiałów niezbędnych do ich wykonania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik wykonuje roboty budowlano-montażowe. Przy czym są one wykonywane zarówno w budynkach mieszczących się w pojęciu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisu art. 12b Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jak i w budynkach pozostających (ze względu na metraż) poza zakresem wskazanego pojęcia. Podatnik wykonując roboty dostarcza materiały do ich wykonania rozliczając łącznie wykonane usługi i dostarczone materiały na jednej fakturze pod dwoma pozycjami a. materiały b. robocizna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatnik może opierając się na przepisie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stosować stawkę 7% do robót budowlano-remontowych mających miejsce w budynkach nie mieszczących się (ze względu na swój metraż) w pojęciu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

2.

Czy podatnik na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od może objąć stawką 7% także materiały budowlane dostarczane przez niego w celu wykonania robót budowlano-montażowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 Prowadzone roboty budowlano-montażowe są objęte w całości stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Stanowisko to znajduje uzasadnienie, co do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w przepisie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług; natomiast co do części podstawy opodatkowania przekraczającej udział powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w przepisie § 5 ust. 1a rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2 Materiały budowlane dostarczane w celu wykonania robót budowlano-montażowych są objęte stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Stanowisko to znajduje oparcie w pojęciu robót budowlano-montażowych, które obejmują nie tylko same czynności, ale także sprzedaż i dostarczenie materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania takich robót.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl dyspozycji art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymieniowych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12; 12 a-c ustawy, stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b;

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2;

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z póżn. zm - zmiany wprowadzono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2007 r. Nr 249 poz. 1861 i obowiązują od 1 stycznia 2008 r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przez towary zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez roboty budowlane w myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 Nr 156 poz. 1118 z późn. zm.) rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje roboty budowlano - montażowe w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz w budynkach wyłączonych z tego pojęcia ze względu na przekroczenie limitu metrów kwadratowych przyjętych w art. 41 ust. 12b ustawy, dla lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych. Wykonywane przez Wnioskodawcę roboty budowlano - montażowe w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie dyspozycji art. 41 ust. 12-12c ustawy. Natomiast roboty budowlano - montażowe wykonywane na obiektach budownictwa mieszkaniowego, nie mieszczących się ze względu na metraż określony w art. 41 ust. 12b ustawy w definicji budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym, będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie dyspozycji § 5 ust. 1a rozporządzenia.

Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę prac obejmuje zarówno wykonanie usługi jak i dostarczenie materiałów niezbędnych do jej realizacji. Dla rozstrzygnięcia, czy preferencyjna 7% stawka podatku od towarów i usług może być zastosowana również dla towarów wykorzystanych przy realizacji robót budowlano - montażowych istotne jest rozstrzygnięcie czy w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia odrębnie z dostawą towarów i świadczeniem usług czy też z usługą budowlano - montażową w budynku mieszkalnym - opodatkowaną w całości obniżoną stawką 7%. O tym czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonaniem usługi i dostawą towaru decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja statystyczna. Na podstawie art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej czyli wg. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Natomiast obowiązkiem podatnika jest prawidłowe określenie przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, również w zakresie klasyfikacji. Ponadto przepisy podatkowe nie regulują zasad zawierania umów cywilnoprawnych ani nie mają wpływu na ich treść. Treść umowy cywilnoprawnej, zawartej ustnie bądź pisemnie, jest indywidualną sprawą stron, które ją zawierają i zależy od ich uzgodnień. Jeżeli z klientem zostaje zawarta umowa na wykonanie konkretnej usługi budowlano - montażowej, bez wyszczególnienia kosztów materiałów i robocizny to mamy do czynienia z daną usługą i ona jest przedmiotem opodatkowania właściwą stawką podatku VAT.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Spółka wykonuje roboty budowlano-montażowe na rzecz Zleceniodawców, które obejmują zarówno wykonanie usługi jak i dostawę towarów niezbędnych do jej wykonania. Za wykonane prace budowlano - montażowe Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, w której łącznie rozlicza wykonane usługi i dostarczone materiały. Jeżeli Wnioskodawca prawidłowo klasyfikuje wykonywane czynności jako usługi budowlano - montażowe realizowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego, a zawarte umowy ze zleceniodawcami określają całościową wycenę usługi to na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy (obiekty budownictwa mieszkaniowego objęte społecznym programem mieszkaniowym) bądź na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia (budownictwa mieszkaniowego) do opodatkowania takich usług (łącznie materiały i robocizna) ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl