IPPP1/443-245/07-4/SM - Czy świadczona przez podatnika usługa rekrutacji mieści się w zakresie znaczeniowym słów „dostarczanie (oddelegowanie personelu)”, użytych w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-245/07-4/SM Czy świadczona przez podatnika usługa rekrutacji mieści się w zakresie znaczeniowym słów „dostarczanie (oddelegowanie personelu)”, użytych w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.), uzupełnionego w dniu 9 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek (uzupełniony w dniu 9 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z certyfikatem Ministra Gospodarki i Pracy wystawionym Spółce X dnia 20 sierpnia 2004 r. została ona wpisana do rejestru agencji zatrudnienia jako agencja pośrednictwa pracy, także w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą obywateli polskich u pracodawców zagranicznych. Jednocześnie dnia 20 sierpnia 2004 r. Spółka została wpisana do rejestru agencji zatrudnienia również jako agencja doradztwa personalnego.

W ramach łączących Spółkę umów z kontrahentami zagranicznymi (jeden z nich ma siedzibę na terytorium Wspólnoty, jednak w kraju innym niż Polska, drugi ma siedzibę w kraju trzecim) Spółka wykonuje na rzecz kontrahenta szwedzkiego (będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej) i zamierza w przyszłości wykonywać na rzecz kontrahenta norweskiego usługę polegającą na rekrutacji polskich lekarzy oraz lekarzy specjalistów dla pracodawcy zagranicznego zgodnie z wymaganiami stawianymi w zamówieniu sporządzonym przez zleceniodawcę.

Spółka prowadzi proces rekrutacji używając typowych narzędzi rekrutacyjnych takich jak:

1.

Przeprowadzenie kampanii medialnej

2.

Selekcja złożonych aplikacji

3.

Weryfikacja dokumentów i referencji

4.

Rozmowy kwalifikacyjne

5.

Testy psychologiczne

6.

Ocena znajomości języka obcego oraz predyspozycji do nauki języka obcego

7.

Organizacja spotkania z pracodawcą.

Jednym z ważnych warunków stawianych pracownikom przez kontrahenta jest znajomość języka obcego, obowiązującego w kraju przyszłego pracodawcy. W związku z tym polscy obywatele, którzy wstępnie zgłaszają zamiar podjęcia pracy u pracodawcy zagranicznego uczestniczą uprzednio w odpowiednich szkoleniach językowych, organizowanych w ramach działalności spółki. Szkolenia takie organizowane są w trybie stacjonarnym i intensywnym i trwają 7 miesięcy. Program kursu obejmuje naukę języka danego kraju (zarówno ogólnego jak i medycznego), lokalnych procedur medycznych, elementów prawa medycznego etc.

Szczegółowy program każdego kursu dostosowywany jest do potrzeb i specyfiki danego kontrahenta.

Warunkiem podjęcia zatrudnienia jest pozytywne ukończenie kursu językowo-przygotowawczego przez lekarza. Ostatecznie podjąć pracę u pracodawcy może tylko osoba, która ukończy odpowiedni kurs oraz poprawnie zaliczy wszystkie testy kwalifikacyjne przygotowane przez Spółkę. Co za tym idzie tylko osoby, których kwalifikacje (również umiejętności oraz predyspozycje językowe) zostały sprawdzone przez Spółkę są przedstawiane kontrahentowi jako rekomendowani kandydaci.

Usługi tego typu mieszczą się w PKWiU pod poz. 74.50 jako usługi rekrutacji i udostępniania pracowników, zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 22 sierpnia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy świadczona przez Wnioskodawcę usługa rekrutacji opisana w stanie faktycznym mieści się w zakresie znaczeniowym słów "dostarczanie (oddelegowanie personelu)", użytych w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a tym samym do przedmiotowej usługi znajdzie zastosowanie art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem wnioskodawcy:

Czynności rekrutacyjne wymienione w opisie stanu faktycznego są standardowymi oraz niezbędnymi czynnościami wykonywanymi w celu realizacji usługi rekrutacji pracowników na rzecz obecnego oraz przyszłego kontrahenta. Jednocześnie usługi rekrutacji objęte są dyspozycją art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. mieszczą się w zakresie znaczeniowym pojęcia "dostarczanie (oddelegowanie personelu). W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest definicji usług określonych w art. 27 ust. 4 pkt 5 tej ustawy, jak również ustawodawca nie odwołał się w przypadku przedmiotowej usługi do przepisów z zakresu statystyki publicznej, dlatego pojęciu "dostarczanie (oddelegowanie personelu)" należy nadać możliwie szerokie znaczenie obejmujące m.in. usługi rekrutacji składające się z czynności wymienionych w stanie faktycznym. W konsekwencji z uwagi na fakt, iż świadczone usługi rekrutacji mieszczą się w zakresie pojęciowym art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, do określenia miejsca ich opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie miał zastosowanie art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy - w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W myśl art. 27 ust. 3 ustawy - w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

-

miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 5 - przepis ust. 3 stosuje się do usług dostarczania (oddelegowania personelu).

Organ podatkowy nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności.

Trzeba zauważyć, że ustawodawca wymieniając usługi dostarczania (oddelegowania) personelu w ww. art. 27 ust. 4 pkt 5 nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi. Należy zatem szeroko traktować ww. pojęcie i brać pod uwagę charakter świadczonej usługi.

Z uwagi na uznanie przez Spółkę, że świadczone przez nią usługi są usługami rekrutacji i udostępniania pracowników (PKWiU 74.50) i mieszczą się wg Spółki w zakresie znaczeniowym pojęcia "dostarczanie (oddelegowanie personelu)" wymienionego w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy - miejscem opodatkowania tych usług w myśl 27 ust. 3 będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, tj. terytorium Wspólnoty (Szwecja) lub terytorium państwa trzeciego (Norwegia).

Uwzględniając powyższe postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl