IPPP1/443-243/12-4/AS - Opodatkowanie premii pieniężnych i sposób ich dokumentowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-243/12-4/AS Opodatkowanie premii pieniężnych i sposób ich dokumentowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 maja 2012 r. (data doręczenia 18 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i sposobu ich dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i sposobu ich dokumentowania.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia pismem z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 maja 2012 r. (data doręczenia 18 maja 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka ma zawartą umowę handlową na dostawę towarów. W umowie istnieje zapis o przyznaniu dla odbiorcy premii pieniężnej (po przekroczeniu progu obrotów).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 maja 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawione zdarzenie przyszłe:

* Premie wypłacane są tylko od obrotu, wyjątkiem są akcje promocyjne, w których odbiorca (sklepy) są zobligowane do posiadania danego produktu.

* Wypłacane premie są związane ze zrealizowanymi dostawami w konkretnym określonym przedziale czasowym i dotyczą określonego asortymentu towarów. W trakcie roku są potrącane co miesiąc zaliczkowo w jednakowej kwocie, na koniec roku jest ostateczne rozliczenie.

* Warunki, jakie musi spełniać nabywca wynikają z podpisanych umów. Premia pieniężna jest uwarunkowana obrotami, tak zwanymi progami obrotowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wymieniona w umowie premia pieniężna może być podstawą do wystawienia przez dostawcę zbiorczej faktury korygującej na podstawie art. 29 ust. 4 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz zastosowania § 13 ust. 1 rozporządzenia MF z dnia 28 marca 2011 (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

2.

Czy na okoliczność otrzymania premii rocznej odbiorca powinien wystawić notę obciążającą dostawcę.

3.

Czy na okoliczność otrzymania premii rocznej odbiorca powinien wystawić fakturę VAT dla dostawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna jest dodatkowym wynagrodzeniem dla nabywcy związanym z regularnością lub wielkością jego zakupów bądź terminowością zapłaty oraz jej formą. Ze względu na to, że premia pieniężna nie jest związana z konkretnymi transakcjami, oraz że nie można jej uznać za wynagrodzenie za usługę, nie podlega ona zakwalifikowaniu jako rabat, w związku z czym brak jest podstaw do zastosowania art. 29 ust. 4 Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy to nabywca towarów powinien udokumentować transakcję wystawiając dla dostawcy notę obciążającą za uzyskaną premię pieniężną. Z uwagi na to, że premia pieniężna nie jest odpłatną dostawą towarów ani świadczeniem usługi naszym zdaniem nie podlega ona ustawie o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W praktyce obrotu gospodarczego występują sytuacje, w których podatnicy dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji ich sprzedaży, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom tych towarów lub usług. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych usług, czy też odnoszą się do wszystkich towarów i usług świadczonych w określonym czasie, bądź też związane są z dodatkowymi świadczeniami wykonywanymi na rzecz sprzedawcy itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności w postaci np. zobowiązania do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc., stanowi ona w istocie wynagrodzenie za usługi wykonywane przez nabywcę.

W sytuacji natomiast, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3 ustawy rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Powyższy przepis umożliwia wystawienie faktury korygującej - w zależności od przypadku - zarówno dla jednej lub więcej dostaw (§ 13 ust. 2 rozporządzenia) bądź też do wszystkich dostaw dla jednego odbiorcy (§ 13 ust. 3 rozporządzenia). Przepis ten określa dane, jakie powinna zawierać faktura.

Należy zauważyć, iż regulacja zawarta § 13 rozporządzenia, przewiduje możliwość wystawienia faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać. A zatem, podatnicy mogą wystawić fakturę korygującą do jednej bądź wielu faktur sprzedaży lub też do wszystkich faktur wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca ma zawartą umowę handlową na dostawę towarów. W umowie istnieje zapis o przyznaniu dla odbiorcy premii pieniężnej. Premie wypłacane są tylko od obrotu, wyjątkiem są akcje promocyjne w których odbiorca (sklepy) są zobligowane do posiadania danego produktu. Wypłacane premie są związane ze zrealizowanymi dostawami w konkretnym określonym przedziale czasowym i dotyczą określonego asortymentu towarów. W trakcie roku są potrącane co miesiąc zaliczkowo w jednakowej kwocie, na koniec roku jest ostateczne rozliczenie. Warunki, jakie musi spełniać nabywca wynikają z podpisanych umów. Premia pieniężna jest uwarunkowana obrotami, tak zwanymi progami obrotowymi.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynymi czynnikami warunkującymi wypłatę przez Wnioskodawcę premii pieniężnej dla kontrahentów jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu w wyniku zakupów towarów pochodzących z oferty Wnioskodawcy. Wypłata przez Wnioskodawcę przedmiotowych premii pieniężnych nie jest uzależniona od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów w konkretnie określonym przedziale czasowym. Ponadto - jak wynika z wniosku - w przedmiotowej sprawie brak jest jakichkolwiek usług w zamian za które premia miałaby być wypłacona, bowiem kontrahent Spółki nie jest w żaden sposób zobowiązany do wykonywania na jej rzecz jakichkolwiek innych ekwiwalentnych czynności.

Zatem, zawarty we wniosku opis sprawy, pozwala na stwierdzenie, iż kontrahent nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym należy uznać, iż w tym przypadku kontrahent otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czynność ta u nabywcy - kontrahenta nie będzie podlegała opodatkowaniu. Jednakże fakt, iż kontrahenci nie świadczą na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, nie powoduje, iż wypłata przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie wywołuje u niego skutków w zakresie podatku VAT.

W sytuacji, gdy premia pieniężna jest wypłacana jedynie za zrealizowanie określonego pułapu obrotów oznacza to, że źródło premii tkwi w umowach sprzedaży (dostawie towarów), które zostały zawarte w danym okresie czasu (ich wykonaniu). Z ekonomicznego punktu widzenia, wypłacanie przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów premii powoduje, że ulega zmianie (zmniejszeniu) kwota jaką de facto otrzymuje Wnioskodawca z tytułu transakcji sprzedaży towarów. Ekonomiczny charakter premii jako kwoty determinującej należność z tytułu dostawy towarów ma zasadniczy wpływ na ocenę premii jako rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Mieć bowiem należy na względzie, że obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT jest kwota należna z tytułu sprzedaży i że obejmuje ona całość świadczenia należnego od nabywcy. Odwołanie się do "całości świadczenia należnego od nabywcy" nakazuje uwzględnić całokształt okoliczności wpływający na faktyczny rozmiar świadczenia nabywcy, a stosownie do tego należy ocenić zdarzenia, które zakres tego świadczenia modyfikują.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, iż premia jest wynikiem zrealizowanych dostaw w konkretnym przedziale czasowym i dotyczy określonego asortymentu towarów. Organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, iż premia nie jest związana z konkretnymi transakcjami, bowiem jak wynika z przedstawionych okoliczności, wysokość premii uzależniona jest od wartości dokonanych zakupów określonych towarów w określonym czasie. W konsekwencji, Spółka musi odnieść się do dostaw, które będą kształtować wysokość premii pieniężnej. Istnieje zatem możliwość ustalenia dostaw towarów wpływających na wypłacane premie, obrotu, wartości obniżenia ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, tj. istnieje możliwość przyporządkowania rabatu do konkretnej dostawy udokumentowanej fakturą.

Tym samym, skoro istnieje możliwość powiązania przedmiotowych premii z konkretnymi fakturami (dostawami) winny być one traktowane jako rabaty, o których mowa w cyt. wyżej art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zmniejszające podstawę opodatkowania. Udzielona przez Wnioskodawcę premia obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej, uwarunkowanej zrealizowanymi dostawami w konkretnym przedziale czasowym w odniesieniu do określonego asortymentu towarów jest wystarczającą przesłanką determinującą konieczność wystawienia przez Spółkę faktury korygującej. Przy czym, stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia dla jednej lub więcej dostaw towarów lub usług dokonywanych dla odbiorcy w danym okresie, Spółka może wystawić jedną fakturę korygującą.

Reasumując, premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę, stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem udzielenie przedmiotowych premii pieniężnych podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2012 r., Wnioskodawca obowiązany jest do wystawienia faktury korygującej, uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Wskazać należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie dokumentowania premii pieniężnych przez Wnioskodawcę w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast dokumentowania opisanej premii pieniężnej przez kontrahentów Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa dla kontrahentów Wnioskodawcy, otrzymujących przedmiotowe premie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl