IPPP1/443-236/12-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-236/12-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu do Organu 14 marca 2012 r.) - uzupełnionym w dniu 5 czerwca 2012 r. pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) na wezwanie Organu z dnia 24 maja 2012 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 5 czerwca 2012 r. pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) na wezwanie Organu z dnia 24 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z.o.o (zwana dalej "Spółką") prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży bezpośredniej towarów. Sprzedaż towarów odbywa się za pośrednictwem przedstawicieli, w oparciu o różnego rodzaju Programy Sprzedaży (stałe lub czasowe). Spółka zamierza dokonać zmian w istniejącym programie sprzedaży, pod nazwą "B", takich, aby program wyglądał jak w opisie poniżej. W ramach programu B Spółka zamierza sprzedawać niektóre swoje produkty, tj.: kosmetyki, biżuterię, zegarki oraz suplementy diety. Okresem rozrachunkowym dla programu B jest tzw. Z

Miesiąc składający się z czterech następujących po sobie tygodni.

Program B można podzielić na dwie części:

a.

Część konsumencką

b.

Część managerską

CZĘŚĆ KONSUMENCKA

Część konsumencka programu B to program lojalnościowy oferujący przywileje dla uczestników programu - wyłącznie osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej - konsumentów nabywających produkty na własne potrzeby (dalej "Promotor"). Program B oferuje Promotorom system rabatów uzależniony od wielkości składanego zamówienia oraz łącznej wartości nabytych wcześniej produktów. Promotor może zachęcić do programu inne osoby (jest to dobra wola Promotora), Spółka rejestruje nową zachęconą osobę razem z informacją kto ją zachęcił. Rabaty przyznawane Promotorom wyglądają następująco:

Wartośćpojedynczego zamówienia -Wartośćhistoryczna złożonych zamówień -Rabatdla Promotora -Rabat dlaPromotora Brązowego

Powyżej2.000 pln -Powyżej20.000 pln -40%

Powyżej600 pln -Powyżej6.000 pln -30%

Powyżej200pln -Powyżej2.000 pln -20%

Do200 pln -Do2.000 pln -10%

Ponadto Spółka w celu nagradzania lojalnych i aktywnych Promotorów udziela dodatkowego rabatu (dalej "bonus klubowy"). Bonus Klubowy jest to rabat kwotowy przysługujący Promotorowi, który w Z Miesiącu poprzedzającym Z Miesiąc, w którym nalicza się Bonus Klubowy, miał status Aktywnego Promotora (tzn. dokonał zakupu produktów). Bonus Klubowy nie może być wykorzystany w inny sposób niż jako rabat przy zakupie, nie może być wymieniony na gotówkę lub jakiekolwiek inne świadczenia. Bonus Klubowy ustalany jest w okresach obejmujących Z Miesiące i naliczany każdorazowo pierwszego dnia roboczego każdego Z Miesiąca.

Wielkość Bonusu Klubowego stanowi ustalony procent Ceny Katalogowej Produktów zakupionych przez osoby zachęcone przez Promotora w Z Miesiącu poprzedzającym Z Miesiąc, w którym przeprowadza się naliczenie. Bonusa Klubowego nie nalicza się, jeśli Promotor nie był w zeszłym Z Miesiącu aktywny (nie dokonał zakupu). Bonus Klubowy pomniejsza Cenę Katalogową Produktu, przy czym minimalna cena sprzedaży, po uwzględnieniu Bonusu, wynosi 1 PLN brutto.

Spółka wyróżniać będzie Promotora o statusie "Promotor Brązowy". Promotorem Brązowym może być Promotor, który dokonał w poprzednim Z Miesiącu łącznie zakupu produktów wg Cen Katalogowych o wartości minimum 200 PLN brutto oraz zachęcił do uczestnictwa w Programie inne osoby, a łączny zakup Produktów dokonanych przez osoby zachęcone w ww. Z Miesiącu wyniesie co najmniej 200 PLN brutto wg Cen Katalogowych.

= x

Promotor Promotor Brązowy Wskaźnik procentowy do kalkulacji Bonusa Klubowego 7% 10%

Promotor Brązowy otrzyma większy Bonus Klubowy niż zwykły Promotor, gdyż wskaźnik procentowy wskazany w formule powyżej będzie wyższy. Ponadto Bonus Klubowy dla Promotora Brązowego naliczony zostanie z obrotów zachęconych przez niego osób, mających status Promotora, Promotora Brązowego, Managera oraz Managera Brązowego. Zaś Bonus Klubowy dla Promotora "zwykłego" nalicza się od osób zachęconych przez niego, ale wyłącznie takich, które mają status Promotora bądź Managera. Rangi managerskie i statusy przedstawicielskie nie są dane raz na zawsze. Przydzielane są na dany Z Miesiąc po spełnieniu określonych warunków. W przypadku promotorów warunkami tymi są: wolumen zakupów osobistych oraz wolumen zakupów przez osoby zachęcone bezpośrednio przez tego Promotora. Warunki osiągnięcia rang managerskich opisane są poniżej.

Bonus Klubowy wygasa:

a.

po okresie 13 pełnych Z Miesięcy liczonych od Z Miesiąca następującego po Z Miesiącu, w którym rozpoczęto naliczanie Bonusu Klubowego,

b.

w momencie wystąpienia Promotora z ZBC lub wykluczenia Promotora przez Organizatora z Programu

c.

z dniem zakończenia Programu.

CZĘŚĆ MANAGERSKA

Osoba, która nie chce być wyłącznie konsumentem, nabywającym produkty na własne potrzeby, ale chce również zarabiać, może podpisać stosowną umowę (dalej "Manager"). Na podstawie tej umowy Manager będzie mógł nabywać produkty w systemie rabatów, uzależnionym od wartości składanego zamówienia i wartości historycznych zrealizowanych zamówień (sama zasada podobna jak u Promotorów), ale wielkości rabatów różnić się będą u Promotorów i Managerów. Zakupy produktów Manager będzie mógł wykorzystać na własne potrzeby managera ale również będą mogły być wykorzystane celem dalszej odsprzedaży.

Wielkośćzamówienia -RangaManagera

Pojedyńczego -Historycznezamówienia -Zwykły -Brązowy -Srebrny -Złoty -Platynowy -Diamentowy

Powyżej2.000 pln -Powyżej20.000 pln -40%

Powyżej600 pln -Powyżej6.000 pln -30% -30%

Powyżej200 pln -Powyżej200 pln -20% -

Do200 pln -Do2.000 pln -10% -

Managerom nie przysługuje Bonus Kumulacyjny. Manager w zależności od spełnienia określonych kryteriów osiągnie rangę:

a.

Manager Zwykły

b.

Manager Brązowy

c.

Manager Srebrny

d.

Manager Złoty

e.

Manager Platynowy

f.

Manager Diamentowy

Managerem Zwykłym jest się w sytuacji, gdy nie osiągnie się wyższej rangi. Aby zostać Managerem Brązowym należy spełnić warunki jak dla Promotora Brązowego w programie lojalnościowym. Osiągnięcie wyższych rang to spełnienie jeszcze ostrzejszych kryteriów dotyczących:

a.

wolumenu osobistych zakupów,

b.

Ilości aktywnych zachęconych osób (Promotorów bądź Managerów),

c.

wolumenu zakupów zrealizowanych przez zachęcone osoby

d.

wolumenu zakupów zrealizowanych łącznie przez tzw."Grupę Managera". Grupę Managera tworzą osoby osobiście zachęcone przez Managera (poziom L1), plus wszystkie osoby zachęcone przez te osoby zachęcone (poziom L2), plus osoby zachęcone przez osoby z poziomu L2 (poziom L3) itd.

e.

Minimalnej ilości Managerów w Grupie Managera z określoną rangą.

Manager otrzymywać będzie prowizję naliczaną według wzoru:

= x + x + x +.

Im wyższą rangę będzie miał Manager tym wyższe wskaźniki zostaną zastosowane i wyższą otrzyma prowizję. Prowizja wypłacana jest wyłącznie w gotówce. W przypadku, gdy Managerem jest osoba fizyczna nie prowadząca działalności, Spółka naliczać będzie i odprowadzać obowiązkowe opłaty na ubezpieczenia społeczne oraz podatek dochodowy od osób fizycznych.

Manager w swojej Grupie może mieć osoby będące Managerami oraz Promotorami. Spółka chce honorować fakt zachęcenia osoby do Programu B. Dlatego też jeśli ktoś jako Promotor zachęci nową osobę (lub osoby) do uczestnictwa w Programie i zdecyduje się przekwalifikować na managera, to Spółka uwzględni w Grupie Managera osoby zachęcone przez tą osobę jako Promotora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku VAT (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku).

Czy w przypadku, gdy Spółka udzieli rabatu, Promotorowi lub Managerowi, w znacznej wysokości, w stosunku do pojedynczego produktu, który to rabat spowoduje, że cena sprzedaży po rabacie wyniesie 0,81 złoty netto, to czy podstawę opodatkowania VAT dla ww. sprzedaży produktu stanowić będzie cena sprzedaży netto w wysokości 0,81 zł. Tj. czy w tej sytuacji cena 0,81 zł netto po rabacie, będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy Spółka udzieli rabatu, Promotorowi lub Managerowi, w znacznej wysokości, w stosunku do pojedynczego produktu, który to rabat spowoduje, że cena sprzedaży po rabacie wyniesie 0,81 złoty netto, to wtedy podstawę opodatkowania dla sprzedaży ww. produktu, tj. obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowić będzie cena sprzedaży netto w wysokości 0,81 zł. Spółka uważa, iż "sprzedaż za złotówkę" nie powinna być traktowana przez organy skarbowe jako czynność mająca na celu zaniżenie podstawy opodatkowania z tytułu VAT, gdyż rabat ten ma cechy rabatu transakcyjnego stosowanego w celu zwiększenia sprzedaży produktów Spółki opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i w związku z tym Spółka ma prawo zmniejszyć obrót, będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT o kwotę powyższego rabatu.

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl przepisu art. 29 ust. 1 ww. ustawy jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku od towarów i usług. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z powołanych przepisów wynika, iż udzielenie rabatu, które jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, należy zauważyć, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej (z rabatem) następuje po spełnieniu przez kontrahenta (Promotora lub Managera) określonych warunków określonych w regulaminie programu sprzedażowego B, a zatem nie jest wynikiem jakiegokolwiek przypadku, lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami. Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy. W programie B, podstawowy system rabatów uzależniony jest od wartości składanego zamówienia oraz wartości historycznie zrealizowanych zamówień. Maksymalna wartość rabatu w tym systemie wynosi 40% i niezależnie od tego, czy:

a.

rabat 40% wynika z wartości właśnie składanego obecnie pojedynczego zamówienia, lub

b.

rabat 40% wynika z wartości historycznie zrealizowanych zamówień

- Spółka realizuje korzyści ekonomiczne, ponieważ sprzedaż dokonywana z rabatami prowadzi w efekcie do zwiększenia całkowitej sprzedaży Spółki.

Drugim elementem systemu rabatów (dla Promotorów) jest Bonus Klubowy. Wartość naliczonych Bonusów Klubowych może być większa, niż cena sprzedaży jakiegoś produktu. Spółka wprowadziła więc zasadę, iż minimalna cena sprzedaży produktu wynosi 0,81 PLN. O wielkości wykorzystanego Bonusu Klubowego decyduje klient (Promotor) składający zamówienie: klient decyduje kiedy i do jakiego zamówienia stosuje rabat w postaci Bonusu Klubowego, oraz ile Bonusów Klubowych w tym zamówieniu wykorzystuje. W każdym przypadku klient nie może wykorzystać więcej Bonusów Klubowych niż te, które zgromadził i nie wykorzystał dotychczas. Bonus klubowy nie może być wykorzystany do specjalnych ofert promocyjnych.

W efekcie wykorzystany Bonus Klubowy, w zależności od decyzji klienta, może stanowić 10%, 50% czy 99% ceny sprzedaży i zależy to od woli Promotora. Mechanizm przyznawania Bonusa Klubowego gwarantuje Spółce korzyści ekonomiczne nawet, gdy kwota wykorzystanego Bonusu Klubowego jest bardzo wysoka i stanowi np. 99% ceny sprzedaży jakiegoś produktu.

Jak wynika z powyższego, fakt udzielenia rabatu w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Tym samym kontrahenci będą wiedzieli, jakie warunki należy spełnić, aby zakupić produkt po cenie promocyjnej i jaka jest wysokość ceny promocyjnej (cena po rabacie). Są to więc rabaty udzielone przed ustaleniem ceny - a zatem nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Dodatkowo należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, podatnik będzie ten fakt dokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.

Podsumowując, w sytuacji dokonania przez Spółkę sprzedaży towaru w cenie promocyjnej 0,81 zł na rzecz Klienta, obrót i podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku, tj. kwota ustalona przez Spółkę na poziomie 0,81 zł netto. Tj. w tej sytuacji cena 0,81 zł netto po rabacie, będzie stanowiła dla Spółki obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (...).

Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednocześnie przepis art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy wymienia przypadki kiedy to organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, wskutek zaistnienia między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą związku wynikającego z powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikającym ze stosunku pracy.

Z powołanych przepisów wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje - te przyznawane przed ustaleniem cen i te, które zostały przyznawane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w celu zachęcenia kontrahentów do nabycia swoich produktów, organizuje program promocyjny zmierzający do zwiększenia wolumenu sprzedaży. Klient przystępujący do programu ma możliwość nabycia różnego rodzaju produktów promocyjnych po obniżonych cenach. Sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej (z rabatem) następuje po spełnieniu przez kontrahenta (Promotora lub Managera) określonych warunków określonych w regulaminie programu sprzedażowego, a zatem nie jest wynikiem jakiegokolwiek przypadku, lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami. W programie organizowanym przez Spółkę, podstawowy system rabatów uzależniony jest od wartości składanego zamówienia oraz wartości historycznie zrealizowanych zamówień. Drugim elementem systemu rabatów (dla Promotorów) jest Bonus Klubowy. Wartość naliczonych Bonusów Klubowych może być większa, niż cena sprzedaży jakiegoś produktu. Spółka wprowadziła więc zasadę, iż minimalna cena sprzedaży produktu wynosi 0,81 PLN. O wielkości wykorzystanego Bonusu Klubowego decyduje klient (Promotor) składający zamówienie: klient decyduje kiedy i do jakiego zamówienia stosuje rabat w postaci Bonusu Klubowego, oraz ile Bonusów Klubowych w tym zamówieniu wykorzystuje. W każdym przypadku klient nie może wykorzystać więcej Bonusów Klubowych niż te, które zgromadził i nie wykorzystał dotychczas. Bonus klubowy nie może być wykorzystany do specjalnych ofert promocyjnych. W efekcie wykorzystany Bonus Klubowy, w zależności od decyzji klienta, może stanowić 10%, 50% czy 99% ceny sprzedaży i zależy to od woli Promotora. Mechanizm przyznawania Bonusa Klubowego gwarantuje Spółce korzyści ekonomiczne nawet, gdy kwota wykorzystanego Bonusu Klubowego jest bardzo wysoka i stanowi np. 99% ceny sprzedaży jakiegoś produktu.

Z powyższego zatem wynika, iż rabaty udzielane przez Spółkę kontrahentom to rabaty udzielane przed ustaleniem ceny - a zatem nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Należy przy tym zgodzić się ze Spółką, iż ma ona prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niej opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym Spółka ma prawo stosować znaczne upusty cenowe jeśli jest to w jej uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, Wnioskodawca powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych produktów/towarów w cenie promocyjnej w ramach programu lojalnościowego, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat będzie przysługiwał kontrahentowi po spełnieniu określonych warunków). W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji, a zatem nie jest wynikiem przypadku lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami. Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną od kontrahenta z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku.

Jeżeli więc Spółka udzieli rabatu Promotorowi lub Managerowi w znacznej wysokości w stosunku do pojedynczego produktu, który to rabat spowoduje, że cena sprzedaży po rabacie wyniesie 0,81 zł netto, to podstawę opodatkowania VAT dla tej sprzedaży produktu stanowić będzie cena sprzedaży netto w wysokości 0,81 zł W tej sytuacji cena 0,81 zł netto po rabacie, będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania dla Zainteresowanego będzie - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - kwota faktycznie należna od nabywcy (cena promocyjna) pomniejszona o należny podatek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl