IPPP1/443-232/14-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-232/14-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług reklamowo-promocyjnych świadczonych w ramach prowadzonej działalności szkoleniowej w zakresie sportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług reklamowo-promocyjnych świadczonych w ramach prowadzonej działalności szkoleniowej w zakresie sportu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług szkoleniowych i edukacyjnych w zakresie sportu na rzecz dzieci i młodzieży (sklasyfikowaną jako PKD 85.51.Z oraz 93.12.Z). Podatnik 18 marca 2013 r. podjął uchwałę o zmianie umowy spółki. Celem spółki jest rozwój i upowszechnianie sportu w drodze efektywnego szkolenia piłkarskiego dzieci i młodzieży. Realizacja tego celu ma charakter niezarobkowy a jakakolwiek nadwyżka finansowa jest przeznaczana wyłącznie na doskonalenie misji szkoleniowej spółki, a tym samym wyłączona z podziału pomiędzy wspólnikami.

Podatnik odpłatnie organizuje obozy sportowe zimowe i letnie dla dzieci oraz szkolenie trenerów na podstawie opracowanego przez spółkę systemu treningowego. Obozy organizowane są wyłącznie w celu sportowym i edukacji sportowej. W planach zajęć przewiduje się dwa treningi dzienne i zajęcia merytoryczne o charakterze teoretycznym jak również zajęcia psychologiczne i językowe.

Podatnik zatrudnia wykwalifikowanych trenerów, jak również psychologów i opiekunów.

Podatnik nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Nie świadczy również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych (nie posiada obiektów własnych). Uczestnikom obozów jest przekazywane i udostępnianie do używania wyposażenie niezbędne do uprawiania sportu oraz uczestniczenia w zajęciach np. piłki, stroje piłkarskie.

Działalność spółki w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczestników nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku.

Podatnik działa na rzecz beneficjentów-uczestników obozów sportowych. Poszczególne usługi nabywane są od innych podatników w celu zorganizowania i realizacji obozów sportowych bezpośrednio na rzecz uczestników. Podatnik na świadczone usługi "organizacji obozów szkoleniowych" wystawia faktury korzystając ze stawki "ZW" powołując się na art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik ma podpisaną umowę z firmą A. na usługi promocyjno-reklamowe, w której zobowiązuje się do promocji polegającej na umieszczeniu w ramach działań logo firmy A.:

* na plakatach promujących obozy,

* na stronie internetowej,

* w reklamach prasowych,

* w mediach

- w czasie trwania obozów sportowych i innych wydarzeń sportowych.

Na podstawie tej umowy Firma A. przekazuje stroje piłkarskie z logo firmy dla dzieci i obciąża fakturą podatnika. Stroje piłkarskie są przekazywane uczestnikom obozów. Podatnik wystawia zaś na firmę A. fakturę za świadczenie usług promocyjnych. Całość transakcji rozliczona jest na zasadzie barteru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wystawioną fakturą na firmę A. podatnik ma prawo do zastosowania stawki "ZW" na fakturze na usługi promocyjne zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku VAT działalność w zakresie prowadzonej przez jednostkę określana jako "klub sportowy" w rozumieniu ustawy o sporcie jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT pod warunkiem, iż:

* są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim

* świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysku

* z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, "wstępu" na imprezy sportowe "usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W ocenie Spółki spełnia ona warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia w zakresie przedmiotowym. Podatnik nie dokonuje sprzedaży usług odpłatnego zakwaterowania uczestników w trakcie obozu. Forma obozu wymaga od uczestników wyjazdu w określone miejsca umożliwiające przeprowadzenie treningów na okres kilku dni, aby tam podnosić swoje umiejętności sportowe. Po stronie podatnika leży obowiązek zapewnienia organizacji obozu "zapewnienia właściwej opieki, zajęć prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę, wyposażenia dla prowadzenia zajęć, a także noclegów i wyżywienia. Podatnik nie przewiduje osiągania zysków a tym samym wypłat dywidendy dla udziałowców.

W przypadku umieszczania logo sponsorów na strojach sportowych nie ma miejsca działanie o charakterze reklamowo-promocyjnym, działanie to nie jest skierowane na reklamę usług tylko na pozyskiwaniu ewentualnych sponsorów na dalszą działalność edukacyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późm. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług szkoleniowych i edukacyjnych w zakresie sportu na rzecz dzieci i młodzieży. Celem spółki jest rozwój i upowszechnianie sportu w drodze efektywnego szkolenia piłkarskiego dzieci i młodzieży. Realizacja tego celu ma charakter niezarobkowy a jakakolwiek nadwyżka finansowa jest przeznaczana wyłącznie na doskonalenie misji szkoleniowej spółki, a tym samym wyłączona z podziału pomiędzy wspólnikami. Podatnik odpłatnie organizuje obozy sportowe zimowe i letnie dla dzieci oraz szkolenie trenerów na podstawie opracowanego przez spółkę systemu treningowego. Podatnik zatrudnia wykwalifikowanych trenerów, jak również psychologów i opiekunów. Jednocześnie Podatnik ma podpisaną umowę z firmą A. na usługi promocyjno-reklamowe, w której zobowiązuje się do promocji polegającej na umieszczeniu w ramach działań logo firmy A. na plakatach promujących obozy, na stronie internetowej, w reklamach prasowych, w mediach - w czasie trwania obozów sportowych i innych wydarzeń sportowych. Podatnik wystawia na firmę A. fakturę za świadczenie usług promocyjnych. Firma A. na podstawie umowy przekazuje stroje piłkarskie z logo firmy dla dzieci i wystawia z tego tytułu fakturę na rzecz Spółki.

Na tle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy skupiają się na kwestii objęcia zwolnieniem od podatku usługę promocyjno-reklamową świadczoną na rzecz firmy A., w trybie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń - ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Ust. 2 tego artykułu stanowi, że Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o stowarzyszeniach, stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi. Do związków, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy (art. 22 ust. 2 ustawy o stowarzyszeniach).

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.) sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie spełnia przesłanki o charakterze podmiotowym, ponieważ jako osoba prawna, nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym oraz nie tworzy związku stowarzyszeń lub innych osób prawnych. Co więcej, o świadczonych przez Spółkę usługach promocyjno-reklamowych na rzecz firmy A. nie można powiedzieć, że są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Również omawiana usługa nie jest świadczona na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, gdyż jej usługobiorcą jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

Ponadto, analiza art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, prowadzi do wniosku, że ustawodawca obok wymienienia przesłanek warunkujących stosowanie zwolnienia, wyraźnie wyłączył z tego zakresu m.in. usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera legalnej definicji ww. usług, w związku z czym zasadnym jest odwołanie się do ich znaczenia językowego. I tak, za internetowym Słownikiem Języka Polskiego (www.sjp.pl) pojęcie "marketing" oznacza działanie mające na celu m.in. pobudzanie i zaspokajanie potrzeb klientów, natomiast "reklamą" jest działanie zachęcające potencjalnych klientów do korzystania z usług lub zakupu towarów, bądź ogłoszenie, film, plakat itp. służące zachęcaniu potencjalnych klientów. Z kolei termin "promocja" - w odniesieniu do kategorii związanej z działalnością gospodarczą - określa działanie zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia, również efekt takiego działania.

Z opisu sprawy wyraźnie wynika, że w ramach zawartej umowy z firmą A., Wnioskodawca zobowiązuje się do promocji firmy zleceniodawcy poprzez eksponowanie jego znaku firmowego na plakatach promujących organizowane obozy sportowe, na stronie internetowej, w reklamach prasowych, w mediach, zarówno w czasie trwania samych obozów, jak również podczas innych wydarzeń sportowych. W zamian za świadczenie tych usług, usługodawca zobowiązuje się do przekazania strojów piłkarskich na rzecz Spółki. Zakres wykonywanych przez Spółkę czynności w ramach umowy łączącej ją z firmą A., doskonale wpisuje się w literalne pojmowanie usług reklamowo-promocyjnych, gdyż bez wątpienia prowadzi do zwiększenia popularności produktów firmy zleceniodawcy poprzez promowanie znaku towarowego jego firmy oraz stosując różnorodne środki przekazu służy zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu towarów konkretnej marki.

Zatem, konfrontując przedstawione zdarzenie przyszłe z ww. regulacją należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek warunkujących omawiane zwolnienie oraz wyłączenia ze zwolnienia usług promocji świadczonych przez Spółkę na rzecz firmy A., nie ma podstaw do objęcia ich zwolnieniem od podatku, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. W konsekwencji sprzedaż wymienionych usług reklamowo-promocyjnych będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W związku z powyższym uzasadnieniem, stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy dodać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym pytaniem postawionym we wniosku tj. dotyczącym świadczonych usług promocyjnych, natomiast jej przedmiotem nie była ocena prawidłowości stosowania zwolnienia dla usług organizowania i realizacji obozów sportowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl