IPPP1/443-228/07-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-228/07-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia tego podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia tego podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego, L Urząd Wojewódzki pismem nr X/07 z dnia 10 września 2007 r. zobowiązał Gminę O w trybie pilnym, w odniesieniu do każdego zrealizowanego projektu współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPRR, do dostarczenia między innymi z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu: "Budowa drogi gminnej nr X w O"" beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. Zaświadczenie takie należy corocznie aktualizować i przekazywać do L Urzędu Wojewódzkiego w L aż do upływu 5 lat od zakończenia realizacji projektu.

W dniu 14 sierpnia 2007 r. odbył się odbiór końcowy ww. zadania. Wykonano następujące elementy robót:

A. budowę drogi gminnej o następujących parametrach:

* długość łączna 1038,12 mb, szerokość 6,0 m, w tym włączenia ulic 120 mb,

* nawierzchnia 6652 m2 z kostki brukowej betonowej szarej grubości 8 cm,

* podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem, gruntocement o wytrzymałości Rm=5 Mpa (grubość warstwy po zagęszczeniu - 16 cm),

* chodnik o powierzchni 1766 m2, szerokości zmiennej od 1,5 m do 2,0 m z kostki brukowej betonowej kolorowej - grafit grubości 6 cm, typu "starobruk" na podsypce piaskowej,

* zjazdy o powierzchni 930 m2 o nawierzchni z kostki brukowej betonowej szarej grubości 8 cm,

* jeden przepust z rur żeliwnych fi 80 cm długości 10,0 m,

B. budowę kanalizacji deszczowej:

* rury PVC fi 315 mm 143,0 m

* rury PVC fi 250 mm 313,0 m

* rury PVC fi 200 mm 15,0 m

* przykanaliki do kanalizacji deszczowej PVC fi 160 mmm 138,5 m

* separatory węglowodorów z polietylenu dla wód burzowych (z by-passem);

- o przepływie max 125 l/s z redukcją ropopochodnych <5 mg/l 1 kpl

- o przepływie max 50 l/s z redukcją ropopochodnych <5 mg/l 1 kpl

* wyloty betonowe na rurę: PVC fi 315 mm - 1 szt. oraz fi 250 mm - 1 szt.

* studzienki PVC z teleskop. kineta fi 400/315 - 4 kpl., fi 400/250 - 10 kpl, fi 400/200 - kpl

* studzienki PVC fi 400 mm z teleskopem burzowym z kratką i osadnikiem 28 kpl

C. przebudowę kolidującej kanalizacji telefonicznej

D. wykonanie stałych tablic promocyjnych - 3 szt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu "Budowa drogi gminnej nr X w L", Gmina O ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem wnioskodawcy Gmina O nie prowadzi sprzedaży towarów i usług drogowych, więc w odniesieniu do zrealizowanego "Budowa drogi gminnej nr X w O" nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) realizuje zadania własne dotyczące m.in.: dróg gminnych.W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Uwzględniając powyższe, zrealizowana inwestycja "Budowa drogi gminnej nr X w O" będzie związana z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT i Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tą inwestycją.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl