IPPP1/443-223/13-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-223/13-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 249 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2013 r. (data wpływu 10 kwietnia 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 marca 2013 r. (skutecznie doręczone 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania deklaracji VAT i możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych za organizację imprezy plenerowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania deklaracji VAT i możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych za organizację imprezy plenerowej.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 5 kwietnia 2013 r. (data wpływu 10 kwietnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 26 marca 2013 r. (skutecznie doręczone 3 kwietnia 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury - czynnym płatnikiem VAT rozliczającym się proporcją. W dniach 15-19 sierpnia 2012 r., Wnioskodawca był organizatorem imprezy plenerowej. Impreza ta była finansowana ze środków własnych oraz dotacji podmiotowej uzyskanej od organizatora - Urzędu Miasta. Wstęp na imprezę był wolny (bezpłatny). Podczas tej imprezy były świadczone usługi reklamowe, podlegające opodatkowaniu stawką 23% podatku VAT. Usługi reklamowe polegały na prezentacji sponsorów w trakcie trwania imprezy przez osoby prowadzące, zamieszczone były loga sponsorów na materiałach reklamujących imprezę tj. plakaty, ulotki i baner. Oprócz czynności opodatkowanych na tej imprezie były świadczone usługi kulturalne niepodlegające opodatkowaniu, gdyż wstęp na imprezę był wolny dla wszystkich chętnych.

Wystąpiły również świadczenia zwolnione z VAT, takie jak wpłaty akredytacji przez zespoły uczestniczące w przeglądzie. Nabywane usługi w celu organizacji imprezy plenerowej służyły czynnościom opodatkowanym, niepodlegającym opodatkowaniu jak również zwolnionym tj. wpłaty akredytacji uczestników przeglądu. W związku z powyższym nie ma możliwości przyporządkowania kosztów odrębnie do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu jak i zwolnionym. Dotyczy to np. kosztów nagłośnienia, ochrony, wynajmu sceny i oświetlenia, najmu toalet czy sprzątania, oraz innych kosztów, Są to bowiem koszty wspólne organizacji imprezy. Wnioskodawca biorąc pod uwagę tylko fakt wolnego wstępu, a nie również tego, że usługi reklamowe jakie w związku z imprezą były świadczone, nie dokonał odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisaną sytuacją P. może dokonać skorygowania deklaracji VAT odliczyć podatek naliczony od faktur wystawionych za organizację imprezy plenerowej według proporcji ustalonej na rok 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, może On dokonać odliczania podatku VAT naliczonego proporcją ustaloną na rok 2013, ponieważ podczas imprezy, gdzie wstęp był wolny były świadczone usługi reklamowe podlegające opodatkowaniu 23% podatkiem VAT, jak również zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku naliczonego określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że można odliczyć podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje i jednocześnie nie potrafi wydzielić i przyporządkować podatku naliczonego do tych czynności, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie, według ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 91 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 ustawy wynika, że proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem w myśl do art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem w liczniku tak ustalanej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które zgodnie z art. 86 ustawy, dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. W mianowniku natomiast, uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę z licznika), oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje, a więc czynności zwolnionych od podatku VAT. Zauważyć jednocześnie należy, iż czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie uwzględnia się ich w proporcji.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca - czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług - jest samorządową instytucją kultury. Wnioskodawca w roku 2012 był organizatorem imprezy plenerowej, finansowanej ze środków własnych oraz dotacji podmiotowej uzyskanej od organizatora - Urzędu Miasta. Podczas tej imprezy były świadczone usługi reklamowe (prezentacja sponsorów w trakcie trwania imprezy, plakaty, ulotki, baner), podlegające opodatkowaniu stawką 23% VAT. Oprócz czynności opodatkowanych, Wnioskodawca świadczył także usługi kulturalne tj. niepodlegające opodatkowaniu, gdyż wstęp na imprezę był wolny dla wszystkich chętnych. Wystąpiły również świadczenia zwolnione takie, jak wpłaty akredytacji przez zespoły uczestniczące w przeglądzie. Zatem nabywane przy organizacji imprezy towary i usługi, tj. koszty imprezy (koszty nagłośnienia, ochrony, wynajmu sceny, oświetlenia, najmu toalet czy sprzątania itp.) służyły czynnościom opodatkowanym, niepodlegającym opodatkowaniu i zwolnionym.

Wnioskodawca wskazał, że nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych kosztów odrębnie do czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii możliwości skorygowania deklaracji VAT i odliczenia podatku naliczonego VAT od faktur wystawionych za organizację imprezy plenerowej według proporcji ustalonej na 2013 rok.

Z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów czynności, z którymi wydatki te są związane (czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione bądź niepodlegające opodatkowaniu). Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast w przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi, tj. według proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca ponosi wydatki związane jednocześnie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, zwolnionymi z opodatkowania VAT oraz niepodlegającymi opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie bezpośrednio przyporządkować kwot podatku naliczonego wynikających z dokonywanych zakupów do jednego z wymienionych powyżej obszarów swojej działalności, to podatek VAT naliczony wynikający z ponoszonych wydatków należy rozliczać wg proporcji obliczonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, do wyliczenia którego należy uwzględnić jedynie obrót osiągnięty z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku.

Odnośnie prawa do złożenia korekt deklaracji VAT-7 zauważa się, że prawo do odliczenia podatku naliczonego może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Stosownie do art. 86 ust. 14 ustawy, w przypadku podatników obowiązanych do dokonywania korekt kwot podatku naliczonego, o których mowa w art. 91 ust. 1 i 2, część kwoty podatku naliczonego obniżającą kwotę podatku należnego oblicza się w oparciu o proporcję właściwą dla roku podatkowego, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego niezależnie od terminu obniżenia kwoty podatku.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów dotyczących organizacji imprezy plenerowej powstało w 2012 r. Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Zatem, Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorygowania deklaracji VAT i odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy w związku z organizacją imprezy plenerowej na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy, według proporcji właściwej dla roku podatkowego, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego stosownie do art. 86 ust. 14 ustawy.

Z uwagi na fakt, że proporcja właściwa za rok 2012 jest jednocześnie proporcją wstępną na rok 2013 stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl