IPPP1-443-2147/08-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2147/08-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 3 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (Fax - data wpływu 20 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa Gminnej Oczyszczalni Ścieków oraz instalacji sanitarnej" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa Gminnej Oczyszczalni Ścieków oraz instalacji sanitarnej", tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (Fax - data wpływu 20 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 lutego 2009 r. znak IPPP1-443-2147/08-2/AK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT. Gmina prowadzi działalność gospodarczą w związku z wykonywaniem obowiązków ustawowych służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Działalność ta polega na dostawie wody pitnej z sieci gminnej oraz najmie nieruchomości gminnych oraz mieszkań komunalnych. Działalność ta nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Gmina nie powołała przedsiębiorstwa komunalnego. Obecnie Gmina zamierza zrealizować zadanie obejmujące zakup towarów i usług pn. "Budowa Gminnej Oczyszczalni Ścieków oraz instalacji sanitarnej".

Gmina występuje o dofinansowanie ww. inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej warunkuje możliwość uznania podatku VAT jako koszt kwalifikowany, co wiąże się z możliwością zaliczenia go przez instytucję wdrażającą programy europejskie do kosztów całej inwestycji, której część podlega refundacji.

Realizacja projektu pn. "Budowa Gminnej Oczyszczalni Ścieków oraz instalacji sanitarnej" stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę jest zadaniem własnym Gminy.

Po wybudowaniu oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej Gmina będzie je sama wykorzystywać. W wyniku świadczenia odpłatnych usług dla mieszkańców polegających na odbiorze ścieków komunalnych powstanie obowiązek zapłaty podatku VAT. Opłaty za usługi polegające na odbiorze ścieków nie mogą być jednak wyższe niż koszty funkcjonowania oczyszczalni i kanalizacji. Będzie to więc działalność nie nastawiona na osiągnięcie zysku.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie przekazane do eksploatacji innemu podmiotowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa Gminnej Oczyszczalni Ścieków oraz instalacji sanitarnej", tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją ww. inwestycji, tj. obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jest to inwestycja niezwiązana z prowadzoną przez podatnika działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zamierza zrealizować inwestycję pn. "Budowa Gminnej Oczyszczalni Ścieków oraz instalacji sanitarnej". Ponadto, z treści wniosku wynika, iż Gmina samodzielnie prowadzi na terenie gminy gospodarkę wodno - ściekową. Gmina jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT. Gmina prowadzi działalność gospodarczą w związku z wykonywaniem obowiązków ustawowych służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Działalność ta polega na dostawie wody pitnej z sieci gminnej oraz najmie nieruchomości gminnych oraz mieszkań komunalnych. Po wybudowaniu oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej Gmina będzie je sama wykorzystywać. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie przekazane do eksploatacji innemu podmiotowi.

Jak wynika z cytowanego powyżej § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Jeżeli zatem Gmina zrealizuje inwestycję polegającą na budowie gminnej oczyszczalni ścieków oraz instalacji sanitarnej, zaś z mieszkańcami zostaną zawarte umowy dotyczące przyjmowania ścieków, to mamy do czynienia ze świadczeniem przez Gminę usług na podstawie umów cywilnoprawnych. W przedstawionej sytuacji nie ma zatem zastosowania zwolnienie o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.

Odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez Gminę na rzecz mieszkańców podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Innymi słowy Gmina prowadząca samodzielnie gospodarkę wodno - ściekową na swoim terenie w związku z odpłatnym świadczeniem usług z tytułu przyjmowania ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "Budowa Gminnej Oczyszczalni Ścieków oraz instalacji sanitarnej" z czynnościami opodatkowanymi, Gmina realizująca zadania własne nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją ww. inwestycji, tj. obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należało uznać za nieprawidłowe. Pomimo, że przedmiotowa inwestycja jest niewątpliwie inwestycją związaną z wykonywaniem zadań publicznych gminy, to w przedstawionej sytuacji nie ma zastosowania zwolnienie o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, bowiem zadania publiczne świadczone są na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl