IPPP1-443-2139/08-2/JB - Nieodpłatne przekazanie nieruchomości do użytkowania na podstawie umowy użyczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2139/08-2/JB Nieodpłatne przekazanie nieruchomości do użytkowania na podstawie umowy użyczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 3 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania w ramach umowy użyczenia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania w ramach umowy użyczenia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wpisany do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej, prowadzonego przez Sąd Rejonowy, posiada osobowość prawną i podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Fundacja działa na podstawie swojego Statutu oraz ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Celem statutowym Fundacji jest szeroko pojmowana działalność kulturalna. Zgodnie z § 4 swojego Statutu celami Fundacji są:

1.

inicjowanie i wspieranie nowatorskich działań artystycznych oraz promocja różnorodnych dziedzin kultury i sztuki a szczególnie malarstwa, fotografii, twórczości filmowej i teatralnej;

2.

propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii we wszelkich dziedzinach kultury i sztuki;

3.

popularyzacja i działalność edukacyjna w dziedzinie sztuki dawnej i współczesnej;

4.

rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju kultury i sztuki.

Fundacja, zgodnie z § 5 Statutu, realizuje swoje cele poprzez:

1.

organizowanie i finansowanie działań kulturalno-artystycznych w tym:

*

wystaw i przeglądów plastyki współczesnej;

*

pokazów, przeglądów i festiwali filmowych, teatralnych i muzycznych;

*

koncertów muzycznych;

*

spektakli teatralnych, baletowych, operowych, operetkowych i musicalowych;

*

spotkań literackich;

*

realizację filmów fabularnych (długich i krótkometrażowych), dokumentalnych, reportaży, animowanych, promocyjnych, reklamowych, eksperymentalnych;

*

archiwizację informacji o artystach i dziełach sztuki dawnej i współczesnej;

*

ochronę dóbr kultury, konserwację i renowację zabytków

*

realizację i wspieranie działalności krytyczno-artystycznej, informacyjno-artystycznej;

*

współpracę z instytucjami kulturalnymi w kraju i za granicą;

*

współpracę z producentami filmowymi, teatralnymi, marszandami sztuki najnowszej, wydawnictwami poświęconymi sztuce, portalami internetowymi, operatorami sal kinowych, teatralnych;

*

tworzenie i wdrażanie nowych technologii w zakresie prezentacji sztuki współczesnej;

2.

gromadzenie informacji o osobach potrzebujących pomocy w zakresie działalności opisanej w § 4 niniejszego statutu;

3.

udzielanie pomocy organizacyjnej i materialnej twórcom i innym osobom realizującym cele Fundacji;

4.

przekazywanie pomocy organom administracyjnym i samorządowym oraz innym powołanym do tego organizacjom;

5.

pozyskiwanie sponsorów wspierających finansowo i rzeczowo realizację programu Fundacji;

6.

współpracę z organami administracji publicznej w zakresie realizacji zadań publicznych zgodnych z celami Fundacji;

7.

współpracę z organami i instytucjami Unii Europejskiej.

W dniu ... kwietnia 2008 r. Fundacja kupiła od gminy Miasta na podstawie aktu notarialnego umowy sprzedaży nieruchomości położoną w X przy ul......, oznaczoną jako działka gruntu numer ... o pow. 7.067 m2, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW. Na wskazanej nieruchomości znajduje się zespół budynków i budowli poprzemysłowych, stanowiących część dawnej elektrociepłowni..... W wykonaniu umowy z dnia....kwietnia 2008 r. zawartej między Miastem i Wnioskodawcą w sprawie utworzenia i prowadzenia instytucji kultury - Miasto Kultury", Fundacja aktem notarialnym z dnia września 2008 r. ustanowiła nieodpłatnie na czas nieoznaczony na rzecz Instytucji Kultury ".... X - Miasto Kultury" w X prawo użytkowania zabudowanej nieruchomości wskazanej powyżej, na której zlokalizowane są obiekty poprzemysłowe byłej elektrociepłowni ... Ustanowienie prawa użytkowania nastąpiło w celu realizacji projektu "Rewitalizacja... i jej adaptacja na cele kulturalno-artystyczne" z przeznaczeniem na prowadzenie działalności określonej w Statucie Instytucji Kultury "... X - Miasto Kultury" w X. W szczególności obiekty poprzemysłowe byłej elektrociepłowni.... zostaną odbudowane i wyremontowane w celu utworzenia i prowadzenia na ich terenie centrum kultury - ośrodka kulturalno-artystyczno-filmowego. Zgodnie z § 4 ust. 1 Statutu "... X - Miasto Kultury" w X, wskazana instytucja jest instytucja kultury, której podstawowym celem jest realizacja i koordynacja wydarzeń kulturalnych w ramach ośrodka - artystyczno-filmowego, w tym:

1.

promowanie, wspieranie w kraju i za granicą inicjatyw związanych z produkcją filmów dokumentalnych, eksperymentalnych i fabularnych;

2.

tworzenie warunków do pracy nad postprodukcją filmową, obrazami eksperymentalnymi, scenografią i choreografią;

3.

organizowanie festiwali, wystaw i innych imprez kulturalnych;

4.

nawiązywanie kontaktów i wymiana dorobku kulturalnego z partnerami krajowymi i zagranicznymi,

5.

upowszechnianie nauki, sztuk plastycznych, muzycznych, działań multimedialnych i audiowizualnych;

6.

prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie kultury i sztuki a także szeroko pojętej sztuki filmowej;

7.

pozyskiwanie środków pozabudżetowych z funduszy krajowych i zagranicznych i wykorzystywanie ich na realizację zadań statutowych;

8.

realizacja projektu "Rewitalizacja.... i jej adaptacja na cele kulturalno-artystyczne;

9.

realizacja innych powierzonych przez organizatora projektów na obszarze objętym Programem Nowe Centrum X;

10.

wspieranie i promocja twórców łódzkich i polskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie w ramach umowy użyczenia Instytucji Kultury "... X - Miasto Kultury" w X nieruchomości, stanowiącej własność Wnioskodawcy, z przeznaczeniem na realizację projektu "Rewitalizacja.... i jej adaptacja na cele kulturalno-artystyczne" podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatnie przekazanie Instytucji Kultury "... X - Miasto Kultury" w X nieruchomości z przeznaczeniem na realizację projektu "Rewitalizacja ... i jej adaptacja na cele kulturalno-artystyczne" nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, co wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią wskazanego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Wobec tego, że nieruchomość została udostępniona przez Fundację, o której mowa powyżej, nieodpłatnie, nie będzie to rodziło powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Ponadto, z orzecznictwa ETS wynika, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Przy czym usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) na dokonanie tych czynności, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może przybrać postać rzeczową (por. orzeczenie ETS z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co w przedstawionym stanie faktycznym nie miało miejsca. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy stanowi, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony stan faktyczny nie podpada pod treść art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż w opisanym stanie faktycznym nie są spełnione kumulatywne przesłanki z tego artykułu. Wnioskodawca przekazał Instytucji Kultury nieodpłatnie w użytkowanie swoją nieruchomość w celu realizacji dwóch celów statutowych, którymi są: m.in. organizowanie i finansowanie działań kulturalno-artystycznych, współpraca z organami administracji publicznej w zakresie realizacji zadań publicznych zgodnie z celami Fundacji. Instytucja Kultury, z którą Wnioskodawca współtworzy i prowadzi razem z Miastem X, realizuje cele zbieżne z celami Statutowymi Fundacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy, regulujących zasady używania rzeczy. Zgodnie z zapisem art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność.

Jak wskazano wyżej, zasadą jest, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności o charakterze odpłatnym - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Usługi świadczone nieodpłatnie, co do zasady, nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Jednakże istnieją wyjątki od tej zasady, zgodnie z którymi opodatkowaniu podlega również świadczenie usług nie mających charakteru odpłatnego i jest zrównane w zakresie opodatkowania z odpłatnym świadczeniem usług (art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja w dniu... kwietnia 2008 r. kupiła od gminy Miasto nieruchomość położoną w X, ul. ... Na wskazanej nieruchomości znajduje się zespół budynków i budowli poprzemysłowych, stanowiących część dawnej elektrociepłowni ... Następnie Wnioskodawca aktem notarialnym z dnia. września 2008 r. ustanowił nieodpłatnie na czas nieoznaczony na rzecz Instytucji Kultury "... X - Miasto Kultury" w X prawo użytkowania zabudowanej nieruchomości. Ustanowienie prawa użytkowania nastąpiło w celu realizacji projektu "Rewitalizacja ... i jej adaptacja na cele kulturalno-artystyczne" z przeznaczeniem na prowadzenie działalności określonej w Statucie Instytucji Kultury "... X - Miasto Kultury" w X. Wnioskodawca przekazał Instytucji Kultury nieodpłatnie w użytkowanie swoją nieruchomość w celu realizacji dwóch celów statutowych, którymi są m.in. organizowanie i finansowanie działań kulturalno-artystycznych, współpraca z organami administracji publicznej w zakresie realizacji zadań publicznych zgodnie z celami Fundacji. Instytucja Kultury, z którą Wnioskodawca współtworzy i prowadzi razem z Miastem X, realizuje cele zbieżne z celami statutowymi Wnioskodawcy.

Instytucja Kultury "... X Miasto" została utworzona wspólnie przez Miasto X oraz Wnioskodawcę w wykonaniu umowy z dnia ... kwietnia 2008 r., a zakres jej działalności pokrywa się z zakresem działania Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne przekazanie w użytkowanie nieruchomości odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług, bez względu na istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Jak wskazano powyżej, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki.

Zatem niespełnienie jednego warunku powoduje, iż nieodpłatne przekazanie nieruchomości do użytkowania związane z prowadzoną działalnością nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania majątku Wnioskodawcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie nieruchomości do użytkowania odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością statutową.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl