IPPP1-443-2087/08-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2087/08-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej na rzecz Gminy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.) z załączonym dowodem uiszczenia dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł w dniu 29 stycznia 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu Nr IPPP1-443-2087/08-2/AK z dnia 20 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest spółką prawa handlowego. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych oraz chemii gospodarczej za pośrednictwem sieci ok. 130 sklepów rozmieszczonych na terenie całego kraju. Obiekty handlowe są pozyskiwane zarówno w drodze umów cywilnoprawnych zawieranych z właścicielami obiektów handlowych lub budowane od podstaw na pozyskiwanych przez spółkę lokalizacjach.

We wrześniu br. spółka w drodze przetargu nabyła od gminy nieruchomość składająca się z kilku działek z przeznaczeniem pod budowę supermarketu.

Ponieważ lokalizacja sąsiaduje ze skrzyżowaniem dróg: krajowej i wojewódzkiej oprócz zapłaty wylicytowanej ceny, jak również rozpoczęcia inwestycji zgodnie z warunkami zabudowy terenu, inwestor został zobowiązany do poczynienia w sąsiedztwie nieruchomości dodatkowych inwestycji w postaci: wybudowania we własnym zakresie i na własny koszt drogi dojazdowej do drogi krajowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce stanowiącej własność gminy. Ponadto na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę spółka została zobowiązana do opracowania projektu stałej organizacji ruchu, wymagającego uzgodnień z zarządcą drogi krajowej.

Oprócz budowy drogi dojazdowej spółka będzie musiała po uzyskaniu stosownych zezwoleń przebudować na własny koszt układ komunikacyjny i zjazd z nabywanej nieruchomości na drogę wojewódzką w uzgodnieniu z zarządcą drogi. Przedmiotowe inwestycje powinny pod groźbą zapłaty kar umownych zostać ukończone nie później niż w terminie oddania do użytku obiektu handlowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność nieodpłatnego przekazania infrastruktury towarzyszącej budowie obiektu handlowego na rzecz samorządu jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie kwestii przekazania infrastruktury towarzyszącej budowie obiektu handlowego, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z definicją powołaną w art. 2 pkt 6 ustawy, pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które wymienione są w przepisach o klasyfikacji publicznej, a także grunty. Jak wynika z powyższego, budowa drogi wraz z całą infrastrukturą jako budowli odpowiada definicji towaru.

W omawianym stanie faktycznym nie ulega wątpliwości, że przekazanie całej infrastruktury towarzyszącej budowie obiektu handlowego, które zostanie dokonane przez spółkę powinno zostać uznane za przekazanie na cele związane z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem. Powyższy pogląd jest tym bardziej uzasadniony, że spółka będzie w przyszłości odnosić korzyści funkcjonalnego układu komunikacyjnego ułatwiającego bezpieczny i wygodny dojazd klientów do planowanej inwestycji. Bez znaczenia jest fakt, że planowana budowa infrastruktury towarzyszącej budowie obiektu handlowego nie jest związana z faktycznym zakresem działalności Spółki. W ocenie Spółki przekazanie infrastruktury ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przekazanie to ma charakter ściśle domniemany w sytuacji, gdy cała planowana inwestycja drogowa wykonana zostanie na gruncie nie będącym własnością spółki. Wynika to z zasady wyrażonej w kodeksie cywilnym zgodnie z którym wszelkie budowle od początku należą do właściciela gruntu.

W świetle powyższego, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cele związane z jego prowadzeniem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podkreślić, bowiem należy, że warunek wskazany w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT dotyczy przekazań "na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem" a nie na "cele prowadzonego przez podatnika przedsiębiorstwa".

Stanowisko wyrażone w niniejszym zapytaniu potwierdzają wyroki sądów administracyjnych, które zapadły na tle podobnych stanów faktycznych. (zob. wyrok WSA z dnia 17 czerwca 2008 r. sygn. akt. I SA/Wa 398/08 oraz z dnia 13 października 2008 r. III SA/Wa 1010/08).

Reasumując spółka uważa, że nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej towarzyszące budowie obiektu handlowego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Spółka zwróciła się o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostaw towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zauważyć jednak należy, że niektóre czynności wykonane nieodpłatnie ustawodawca zrównał z odpłatnym świadczeniem usług. Zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że we wrześniu 2008 r. Spółka w drodze przetargu nabyła od gminy nieruchomość składającą się z kilku działek z przeznaczeniem pod budowę supermarketu. Z rozpoczęciem przez Spółkę powyższej inwestycji oraz zapłatą wylicytowanej ceny wiąże się również zobowiązanie poczynienia w sąsiedztwie nieruchomości dodatkowych inwestycji w postaci: wybudowania we własnym zakresie i na własny koszt drogi dojazdowej do drogi krajowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce stanowiącej własność gminy. Spółka została ponadto zobowiązana do opracowania projektu stałej organizacji ruchu, wymagającego uzgodnień z zarządcą drogi krajowej. Oprócz budowy drogi dojazdowej Wnioskodawca będzie musiał, po uzyskaniu stosownych zezwoleń, przebudować na własny koszt układ komunikacyjny i zjazd z nabywanej nieruchomości na drogę wojewódzką w uzgodnieniu z zarządcą drogi. Przedmiotowe inwestycje powinny pod groźbą zapłaty kar umownych zostać ukończone nie później niż w terminie oddania do użytku obiektu handlowego.

Zatem w okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wybudowaniu infrastruktury drogowej. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika również, że infrastruktura towarzysząca budowie obiektu handlowego zostanie nieodpłatnie przekazana przez Spółkę na rzecz samorządu.

Zaznaczyć należy, iż budowa drogi jest związana z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. Bowiem działalność Spółki wiążę się m.in. z realizacją planowanej inwestycji - budowy supermarketu; z przedmiotową inwestycją związana jest natomiast budowa drogi dojazdowej do drogi krajowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce stanowiącej własność gminy. W związku z faktem, iż wybudowanie odcinka drogi i przebudowa układu komunikacyjnego i zjazdu z nabywanej przez Spółkę nieruchomości nastąpi na gruncie pozostającym we władaniu Gminy, Wnioskodawca, po zakończeniu budowy, przeniesie go nieodpłatnie na rzecz samorządu.

Oznacza to, że pomimo spełnienia jednej z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją (co zostało stwierdzone w interpretacji indywidualnej Nr IPPP1-443-2087/08-4/AK), nie została spełniona druga z przesłanek warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie infrastruktura drogowa związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie infrastruktury towarzyszącej budowie obiektu handlowego przez Wnioskodawcę na rzecz samorządu, jako świadczenie usług, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zaznaczyć należy, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej na rzecz Gminy uznane zostało za nieprawidłowe z tego względu, iż Wnioskodawca wyrażając własne stanowisko w odniesieniu do pytania wskazanego w niniejszym wniosku określił, iż jego zdaniem, budowa drogi wraz z całą infrastrukturą jako budowli odpowiada definicji towaru, a jej przekazanie na rzecz samorządu należy rozpatrywać w kategorii nieodpłatnego przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl