IPPP1-443-2080/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2080/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2008 r. (data wpływu 19 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. zajmuje się świadczeniem usług telekomunikacyjnych. Zgodnie z regulaminem Spółki opłata aktywacyjna, abonamentowa i usługa zawieszenia świadczenia usług fakturowane i płatne są z góry, zaś pozostałe usługi fakturowane i płatne są z dołu. Usługa zawieszenia w praktyce oznacza, iż na życzenie abonent może skorzystać z usługi zawieszenia świadczenia usług telefonicznych i wówczas zobowiązany jest do zapłaty z góry za cały okres zawieszenia opłaty z tego tytułu (stała opłata za każdy rozpoczęty okres rozliczeniowy). W momencie zawieszenia usług jest również wystawiana faktura VAT obejmująca cały okres zawieszenia.

Ponadto Spółka nadmienia, iż za cały okres zawieszenia świadczenia usług ponosi koszty utrzymania łącza i cały czas jest ono "zarezerwowane" dla danego abonenta. W każdym momencie abonent może zgłosić rezygnację z zawieszenia świadczenia usług i dane łącze staje się "aktywne".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu VAT. Czy będzie to w terminie płatności wynikającym z faktury, czy też na zasadach ogólnych - w momencie wystawienia faktury nie później niż 7 dni od wykonania usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa zwieszenia powinna zostać potraktowana na zasadach szczególnych. Spółka skłania się do zastosowania art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku VAT zgodnie z którym obowiązek podatkowy z tytułu VAT powstaje z chwilą upływu terminu płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi winno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b) cyt. wyżej ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18. W myśl art. 19 ust. 18 ww. ustawy przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, w przypadku gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi telekomunikacyjne. W ramach świadczonych usług dostępna jest usługa zawieszenia świadczenia usług telefonicznych na życzenie abonenta. W przypadku skorzystania z przedmiotowej usługi abonent zobowiązany jest do zapłaty z góry za cały okres zawieszenia opłaty z tego tytułu (stała opłata za każdy rozpoczęty okres rozliczeniowy). W momencie zawieszenia usług Spółka wystawia fakturę VAT obejmującą cały okres zawieszenia.

Za cały okres zawieszenia świadczenia usług Spółka ponosi koszty utrzymania łącza i cały czas jest ono "zarezerwowane" dla danego abonenta. W każdym momencie abonent może zgłosić rezygnację z zawieszenia świadczenia usług i dane łącze staje się "aktywne".

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy, stwierdzić należy, iż w przypadku gdy termin płatności został określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu tego terminu, zgodnie z cyt. wyżej art. 19 ust. 13 pkt 1lit. b) ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż w kwestii udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl