IPPP1-443-2063/08-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2063/08-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 18 listopada 2008 r.) - uzupełnionym w dniu 3 lutego 2009 r. na wezwanie wysłane w dniu 22 stycznia 2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego, komornik przysądził na rzecz wnioskodawcy wylicytowaną nieruchomość o łącznej powierzchni 10,18 ha stanowiącą gospodarstwo rolne, składającą się z następujących działek - scharakteryzowanych na podstawie operatu szacunkowego:

* działka o pow. 3,16 ha - od części zachodniej budowa zagrodowa zabudowana 2 kurnikami w pasie 100 m od drogi, pozostała część bez prawa do zabudowy;

* działka o pow. 0,48 ha - łąki/pastwiska bez prawa do zabudowy;

* działka o pow. 1,48 ha - teren lasu;

* działka o pow. 1.64 ha - uprawy polowe bez prawa do zabudowy;

* działka o pow. 0,67 ha - w części północnej teren zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej 100 metrów od drogi, w części południowej teren upraw polowych bez prawa do zabudowy;

* działka o pow. 0,57 ha - w części północnej zabudowa zagrodowa do 100 metrów od drogi, w części południowej teren upraw polowych bez prawa do zabudowy;

* działka o pow. 0,55 ha - w części północnej zabudowa zagrodowa z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej do 100 metrów od drogi, w części południowej teren upraw polowych bez prawa do zabudowy;

* działka o pow. 0,66 ha - w części południowej obszar zabudowy pod budownictwo mieszkalne do 260 metrów od drogi, a w części północnej teren upraw polowych;

* działka o pow. 0,31 ha - w części północnej teren zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej do 70 metrów od drogi, w części południowej teren upraw polowych;

* działka o pow. 0,02 ha - teren upraw polowych;

* działka o pow. 0,14 ha - teren upraw polowych;

* działka o pow. 0,50 ha - teren upraw polowych.

Komornik sprzedał ww. gospodarstwo jako całość i zostało ono przejęte przez wnioskodawcę bez podatku VAT. Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i jednocześnie rolniczą jako zarejestrowany, czynny podatnik VAT. Zakupione gospodarstwo zostało przeznaczone na cele powiększenia prowadzonej działalności rolniczej. Wnioskodawca planuje jednak (do końca 2008 r.) sprzedaż ww. gospodarstwa osobie, która przeznaczy go na cele rolnicze.

Ponadto z pisma z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 3 lutego 2009 r.) będącego uzupełnieniem do przedmiotowego wniosku wynika, że wnioskodawca do chwili obecnej nie wykorzystywał opisanych obiektów i terenów w swojej działalności. Nie ponosił również żadnych wydatków na ulepszenie i powiększenie opisywanych obiektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT, podlega zwolnieniu dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W tym przypadku część terenów ujętych jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę zagrodową lub budowlaną jednorodzinną. W związku z tym, wnioskodawca uważa, że jako podatnik i płatnik podatku VAT na podst. art. 15 ust. 2 ustawy jest obowiązany do zapłaty podatku i należałoby wydzielić te tereny i opodatkować stawką 22% VAT, natomiast do pozostałej części gruntów o charakterze rolnym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT zastosować zwolnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towaru zawarta w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy wskazuje, iż za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że wnioskodawca planuje sprzedaż opisanych działek. Działka o pow. 3,16 ha jest zabudowana 2 kurnikami. Wnioskodawca do chwili obecnej nie wykorzystywał tych obiektów w swojej działalności. Nie ponosił również żadnych wydatków na ich ulepszenie i powiększenie. Ponadto z wniosku wynika, że wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość bez podatku VAT, co wskazuje, iż nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a cyt. ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z powyższego, budynek jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT, zaś jego dostawa po spełnieniu przesłanek przewidzianych w powyższych uregulowaniach może zostać zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Analiza wskazanych powyżej regulacji prawnych art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzi do wniosku, iż zwolniona z opodatkowania VAT jest dostawa budynków nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, jeżeli w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz - dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Drugiego warunku nie stosuje się, jeżeli budynki w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W odniesieniu do budynków posadowionych na pierwszej z wymienionych działek należy stwierdzić, że w tym przypadku warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w powyższych przepisach ustawy zostały spełnione. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia tych obiektów. Nie ponosił również żadnych wydatków na ich ulepszenie.

Dlatego też na podstawie powyższych ustaleń, biorąc pod uwagę okoliczności wskazane w niniejszym wniosku i jego uzupełnieniu, należy stwierdzić, iż dostawa budynków znajdujących się na tej działce korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy.

W kwestii opodatkowania sprzedaży gruntu, na którym posadowione są przedmiotowe zabudowania, należy odwołać się uregulowań art. 29 ust. 5 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

W świetle powyższych uregulowań uznać należy, iż jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym posadowione są te budynki.

A zatem sprzedaż pierwszej działki korzysta ze zwolnienia od podatku VAT z uwagi na zwolnienie dostawy znajdujących się tam budynków.

W odniesieniu do pozostałych działek należy zauważyć, iż z wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że są to grunty niezabudowane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższy przepis stanowi wyjątek od ogólnej zasady wynikającej z cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i dopuszcza zwolnienie z opodatkowania VAT odpłatnej dostawy gruntów niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę.

Ponieważ pozostałe działki stanowią zarówno tereny nieprzeznaczone pod zabudowę, jak również część z nich jest przeznaczona pod zabudowę, dla prawidłowego rozliczenia VAT transakcji ich sprzedaży należy podzielić te tereny i część przeznaczoną pod zabudowę opodatkować stawką VAT 22%, natomiast do części nieprzeznaczonej pod zabudowę można zastosować zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl