IPPP1-443-2046/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2046/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji otrzymania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji otrzymania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności wnioskodawca zawiera umowy, w ramach których nabywa od swoich kontrahentów różnego rodzaju towary i usługi. Na nocy postanowień umownych wnioskodawcy przysługują premie pieniężne, których wysokość zależy od wielkości dokonanego obrotu z kontrahentem za dany okres rozliczeniowy (np. kwartalny, czy też roczny).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy premia pieniężna należna wnioskodawcy od danego kontrahenta stanowi zapłatę za usługę w rozumieniu ustawy o podatku VAT świadczoną przez wnioskodawcę, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

1.

W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku usług świadczonych przez Spółkę, za które Spółce przysługuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

Zdaniem wnioskodawcy w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczeniem zaś usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy jest każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Dokonując analizy postanowień zawieranych przez wnioskodawcę umów stwierdzić należy, iż premia pieniężna (np. kwartalna, czy też roczna) nie jest wypłacana dobrowolnie przez kontrahentów, lecz uzależniona jest od osiągniętego obrotu bądź też od osiągnięcia przez wnioskodawcę określonych w Umowie pułapów zakupów. Innymi słowy, w przypadku przekroczenia przez wnioskodawcę określonej wielkości zakupów przysługuje mu w oparciu o postanowienia umowy roszczenie pieniężne względem kontrahentów. Tym samym osiągnięcie przez Wnioskodawcę określonego limitu obrotów, względnie przekroczenie wskazanego w umowie progu zakupów, traktować należy jako wykonanie usługi w rozumieniu ustawy o VAT, a premię pieniężną, jako wynagrodzenie za wykonaną usługę.

Należy podkreślić, iż przyznawanych premii pieniężnych nie można powiązać z konkretnymi dostawani, w związku, z czym nie stanowią one rabatów w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko zaprezentowane zostało w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr pisma IP-PP2-443-956/08-2/BM) z dnia 3 września 2008 r., jak również w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr pisma ILPP1/443-584/08-2/BD) z dnia 2 września 2008 r.

Stosownie do postanowień art. 19 ust. 4 ustawy o podatku VAT, w sytuacji, gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury VAT, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Jednocześnie, stosownie do postanowień § 13 Rozporządzenia fakturę VAT wystawie się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zatem w sytuacji, gdy premia pieniężna przyznawana jest np. za okres roczny, bądź też kwartalny, wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT w terminie nie późniejszym niż 7 dni licząc od końca danego okresu rozliczeniowego, niezależnie od momentu, w którym strony zweryfikują i potwierdzą wzajemne obroty, w oparciu o które naliczana jest premia pieniężna. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy w podatku od VAT powstaje w dniu wystawienia faktury przez wnioskodawcę.

W przypadku nie wystawienia przez Wnioskodawcę faktury w powyższym 7-dniowym okresie, wtedy obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie 7 dnia licząc od końca danego okresu rozliczeniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że otrzymana od kontrahentów premia jest wynagrodzeniem z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów w uzgodnionym okresie czasu.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego otrzymana przez Spółkę premia związana jest z określonym jej zachowaniem, tj. dokonaniem zakupu towarów o określonej wartości, w określonym czasie.

W tym przypadku wskazać należy, że działanie wnioskodawcy, polegające na realizacji określonego poziomu zakupów, ma bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy (Spółki), co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług, za które przyznana jest premia pieniężna powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.

W myśl postanowień art. 19. ust. 1 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt badanej sprawy należy stwierdzić, że opisane we wniosku działania Spółki, w wyniku których kontrahenci przyznają Spółce premie pieniężne są dla celów podatkowych zrównane ze świadczeniem usług, a premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonaną usługę. Świadczenie (sprzedaż) usług powinno być udokumentowane fakturą VAT, a zatem obowiązek podatkowy w przedmiotowym stanie faktycznym powstaje zgodnie z ww. art. 19 ust. 4 cyt. ustawy - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15.

Wnioskodawca zatem słusznie zauważa, iż fakturę VAT należy wystawić w terminie nie późniejszym niż 7 dni licząc od końca danego okresu rozliczeniowego, a obowiązek podatkowy powstanie najpóźniej 7 dnia licząc od końca danego okresu rozliczeniowego.

Podsumowując należy stwierdzić, że premia pieniężna, która nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych - ma tu zastosowanie art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT. Obowiązek podatkowy w przedmiotowym stanie faktycznym powstaje zgodnie z ww. art. 19 ust. 4 cyt. ustawy - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl