IPPP1/443-2037/08-2/IG - Określenie prawidłowej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej, uprawniającego do obniżenia kwoty podatku należnego w miesiącu, w którym to potwierdzenie uzyskano.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2037/08-2/IG Określenie prawidłowej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej, uprawniającego do obniżenia kwoty podatku należnego w miesiącu, w którym to potwierdzenie uzyskano.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z wystawionych faktur korygujących w przypadku różnych form potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktur korygujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z wystawionych faktur korygujących w przypadku różnych form potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca"), w toku prowadzonej działalności gospodarczej wystawia faktury korygujące dotyczące wystawionych uprzednio faktur sprzedaży z tytułu zawartych umów leasingu operacyjnego i finansowego. Przyczynami wystawienie faktur korygujących są m.in. zmiana harmonogramu płatności rat leasingowych wynikających z umowy, wydłużenie/skrócenie okresu trwania umowy leasingu, zmiana wartości początkowej środków trwałych będących przedmiotem umowy leasingu. W przypadku, gdy w wyniku wystawienie faktury korygującej następuje zmniejszenie kwoty podatku należnego, to Wnioskodawca dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Jako podstawową formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej Wnioskodawca przyjął odesłanie podpisanej przez nabywcę drogą pocztową kopii faktury korygującej. Jako dopuszczalną formę potwierdzenia odbioru faktury korygującej uznaje się również:

1.

przesłanie faksem podpisanego przez nabywcę oryginału faktury korygującej,

2.

przesłanie pocztą elektroniczną kopii (tj. zeskanowanego dokumentu) podpisanej przez nabywcę faktury korygującej,

3.

pisemne potwierdzenia odbioru faktury korygującej dokonanego przez nabywcę (na innym niż faktura korygująca dokumencie),

4.

zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej lub przesyłki poleconej zawierającej oryginał faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia)

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy ww. formy potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej, tj.

1.

przesłanie faksem podpisanego przez nabywcę oryginału faktury korygującej,

2.

przesłanie drogą elektroniczną (wiadomość e-mail) podpisanego przez nabywcę oryginału faktury korygującej (tj. zeskanowanego dokumentu),

3.

pisemne potwierdzenie odbioru faktury korygującej dokonanego przez nabywcę (na innym niż faktura korygująca dokumencie).

4.

zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej lub przesyłki poleconej zawierającej oryginał faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia), są dopuszczalne i prawidłowe i dają prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego w miesiącu, w którym otrzymano odpowiednie potwierdzenie.

Zdaniem wnioskodawcy Ustawodawca nakładając w przepisach § 16 ust. 4 oraz § 17 ust. 6 Rozporządzenia obowiązek posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, nie określił przy tym jakiejś specjalnej formy, w jakiej powinno to nastąpić.

W opinii Wnioskodawcy forma potwierdzenia odbioru może być zatem dowolna. Jedynym warunkiem, jaki musi spełniać, to jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą.

W związku z powyższym jako dopuszczalne i prawidłowe w rozumieniu przepisów § 16 ust. 4 oraz § 17 ust. 6 Rozporządzenia należy uznać wszystkie nw. formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę:

1.

odesłanie podpisanej przez nabywcę drogą pocztową kopii faktury korygującej,

2.

przesłanie faksem podpisanego przez nabywcę oryginału faktury korygującej,

3.

przesłanie drogą elektroniczną (wiadomość e-mail) podpisanego przez nabywcę oryginału faktury korygującej (tj. zeskanowanego dokumentu),

4.

pisemne potwierdzenie odbioru faktury korygującej dokonanego przez nabywcę (na innym niż faktura korygująca dokumencie)

5.

zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej lub przesyłki poleconej zawierającej oryginał faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia).

Praktyka taka znalazła potwierdzenie np. w wyjaśnieniach: I Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z dnia 30 lipca 2004 r., PP-443/149/2004, I Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 21 lipca 2004 r., I US II/443/114/2004, Urzędu Skarbowego w Wadowicach z dnia 19 sierpnia 2004 r., PP/443-99/04, Urzędu Skarbowego w Nowej Soli z dnia 15 grudnia 2004 r., IV/443/94/2004, I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 25 lutego 2005 r., 1471/NTR1/443-7/05/MSt, Urzędu Skarbowego w Bytomiu z dnia 5 kwietnia 2005 r., IIIVAT/443-11/2005, czy I Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 7 października 2005 r., PSUS/PPO l/4431303105/ŁG, Urzędu Skarbowego w Pabianicach USIlI -VAT / 443/l/7/2007/RR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 od ust. 4a do 4c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. na podstawie ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) "w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Artykuł 29 ust. 4a ustawy obowiązujący od dnia 1 grudnia 2008 r. zastąpił wcześniej obowiązujący § 16 ust. 4 uchylonego z dniem 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje bowiem rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). W nowym rozporządzeniu Ministra Finansów przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur korygujących zostały zawarte w § 13 i 14. Przepisy tam zawarte są w zasadzie analogiczne do wcześniej obowiązujących w tym zakresie przepisów zawartych w § 16 i 17 uchylonego rozporządzenia, z wyjątkiem § 16 ust. 4 i 5 oraz § 17 ust. 4 i 5, które to przepisy zostały obecnie uregulowane wprost w ustawie o podatku od towarów i usług odpowiednio w art. 29 ustawy (odnośnie wystawcy faktur korygujących) i w art. 86 ustawy (odnośnie nabywcy faktur korygujących).

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące obowiązku posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę umożliwiające zmniejszenie podatku należnego, tak jak i przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r.) nie określają jakiejś specjalnej formy w jakiej to potwierdzenie powinno nastąpić.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenia przyszłe należy uznać, że takie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę jak:

1.

odesłanie podpisanej przez nabywcę drogą pocztową kopii faktury korygującej,

2.

przesłanie faksem podpisanego przez nabywcę oryginału faktury korygującej,

3.

przesłanie drogą elektroniczną (wiadomość e-mail) podpisanego przez nabywcę oryginału faktury korygującej (tj. zeskanowanego dokumentu),

4.

pisemne potwierdzenie odbioru faktury korygującej dokonanego przez nabywcę (na innym niż faktura korygująca dokumencie)

5.

zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej lub przesyłki poleconej zawierającej oryginał faktury korygującej (gdzie na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru umieszcza się numer faktury korygującej oraz datę jej wystawienia), są dopuszczalne i prawidłowe w rozumieniu obecnego brzmienia ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, o ile z tych dokumentów jednoznacznie będzie wynikał fakt, że nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą.

Tym samym takie formy potwierdzenia faktury przez nabywcę, o ile będzie z nich wynikał jednoznacznie fakt, że nabywca otrzymał fakturę korygującą, dadzą prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy jednakże zwrócić uwagę na fakt, że z brzmienia § 16 ust. 4 uchylonego z dniem 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. wynikało, że "potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.

Natomiast z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. wynika, że "w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano".

Tak więc według obecnie obowiązujących przepisów, obniżenia podatku naliczonego dokonuje się do czasu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy w miesiącu za który jest składana deklaracja, a dopiero w przypadku uzyskania potwierdzenia po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, obniżenia dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym to potwierdzenie otrzymano.

W związku z tym, z uwagi na nowe brzmienie obowiązujących w tym zakresie przepisów od dnia 1 grudnia 2008 r., stanowisko wnioskodawcy co do części zadanego pytania dotyczącego okresu, w którym w przedstawionych zdarzeniach przyszłych będzie następowało obniżenie podatku należnego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl