IPPP1-443-2029/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2029/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 6 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność produkcyjno-handlową, w sześciu sektorach produktowych: produkty biurowe i konsumenckie, bezpieczeństwo, ochrona i zabezpieczenia, reklama wizualna i materiały odblaskowe, przemysł i transport, energetyka i telekomunikacja, ochrona zdrowia. Produkcja w Polsce obejmuje m.in.: przylepce medyczne, piastry opatrunkowe i lecznicze, wyroby medyczne specjalnego przeznaczenia, chusteczki kosmetyczne, taśmy ochronne i podtrzymujące dla sportowców, unieruchomienia syntetyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka produkuje oraz handluje wyprodukowanymi produktami, jak również dystrybuuje towary uprzednio nabyte od innych producentów.

W toku swojej działalności, Spółka podejmuje działania nakierowane na intensyfikację sprzedaży towarów. Jednym z powszechnie stosowanych przez Spółkę w tym zakresie działań jest wypłata kontrahentom Spółki tzw. premii pieniężnych (bonusów).

Spółka zauważa, iż wypłata premii pieniężnych jest często stosowanym mechanizmem rozliczeń pomiędzy dostawcami i nabywcami towarów, służącym do wynagradzania nabywców towarów za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów.

Zasady udzielania premii pieniężnych określane są w umowach handlowych, wiążących Spółkę z odbiorcami towarów.

Zgodnie z warunkami zawartymi w zawieranych umowach, Spółka zobowiązuje się wypłacać kontrahentom premie, w kwocie stanowiącej równowartość określonej, najczęściej procentowo, części wartości obrotu, w przypadku nabycia przez kontrahentów towarów Spółki w wartości przekraczającej określony w danej umowie poziom obrotów w przyjętym okresie rozliczeniowym (np.: premia miesięczna, kwartalna, roczna).

W niektórych umowach dodatkowym warunkiem wypłaty bonusa jest terminowe regulowanie zobowiązań przez kontrahentów.

W żadnym jednak przypadku dokonujący zakupu towarów nie jest zobligowany na mocy umowy do nabycia określonej ilości towarów w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Powyższe, ogólne warunki dotyczące wypłaty bonusa są generalnie stałe.

Niemniej jednak umowy zawierane są z poszczególnymi kontrahentami indywidualnie. Dlatego, poszczególne elementy umów dotyczące wypłaty bonusa, w tym między innymi długość okresu rozliczeniowego, poziom obrotów potrzebny do uzyskania premii pieniężnej (premie za osiągnięcie bądź przekroczenie określonego poziomu obrotów) oraz wysokość premii, najczęściej wyrażona procentowo, ustalana jest każdorazowo przy zawieraniu przez Spółkę kolejnej umowy. Obowiązujące umowy mogą być też zmieniane w tym zakresie. Spółka zamierza również w przyszłości zawierać umowy dotyczące wypłaty bonusów na analogicznych zasadach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wypłacane przez Spółkę premie pieniężne powinny być opodatkowanepodatkiem od towarów i usług.

2.

Czy wypłacane przez Spółkę premie pieniężne powinny być udokumentowane fakturą wystawioną na Spółkę.

3.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentują przyznane premie pieniężne.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1. wypłacane premie pieniężne powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2. wypłacane premie pieniężne powinny być dokumentowane fakturami wystawianymi przez kontrahentów.

Ad. 3. Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentują przyznane im premie pieniężne.

UZASADNIENIE ad. 1

Spółka, zmierzając do intensyfikacji sprzedaży towarów oferowanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej kształtuje relacje z nabywcami poprzez wypłacanie im, na podstawie zawieranych umów, premii pieniężnych z tytułu osiągania określonego poziomu obrotów w danym okresie. Premia ma za zadanie zmotywowanie kontrahentów do dokonywania większych i częstszych zakupów. Spółka traktuje wypłatę premii pieniężnych jako pewnego rodzaju nagrodę dla kontrahentów za ich dotychczasową współpracę oraz jako zachętę do dalszej kooperacji. W ocenie Spółki wypłata premii pieniężnych, jako powszechnie stosowany element praktyki biznesowej, przyczynia się do zwiększenia jej sprzedaży. Kontrahenci otrzymujący premie pieniężne chętniej dokonują większych zakupów od Spółki. Konsekwentnie, zdaniem Spółki, posiada ona w miarę stały rynek zbytu dla swoich produktów, nie utrudniając jednocześnie innym przedsiębiorcom dostępu do tego rynku.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej: Ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W ocenie Spółki, świadczenie kontrahentów spełnia definicję świadczenia usług, określoną w art. 8 ustawy o VAT. Spółka odnosi bowiem wymierne korzyści związane z określonym zachowaniem świadczącego, zmierzającym do spełnienia warunków uzyskania premii. Należy podkreślić, że Spółka wypłaca premie pieniężne na podstawie umów cywilnoprawnych, po spełnieniu przez odbiorcę warunków określonych w tych umowach. Wypłata bonusa nie ma więc charakteru dobrowolnego. Pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, czynność, w wyniku której następuje wypłata premii pieniężnej mieści się w definicji odpłatnego świadczenia usług i jako taka jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Znajduje to także potwierdzenie w aktualnym stanowisku organów podatkowych, między innymi w Postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów z 25 września 2007 r., sygnatura 1438/VAT2/443-84/07/258-94/JB, zgodnie z którym "Pojęcie,"świadczenie usług" obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonywaniu czynności przez podatnika, ale również nie wymagające aktywnego działania. Świadczeniem jest również zachowanie stosunku zobowiązaniowego, które nie musi polegać na podjęciu działania lub fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać na działaniu jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania."

Kwestia opodatkowania VAT premii pieniężnych była także przedmiotem pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wydanego w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów "podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach."

W ślad za przedmiotowym pismem, powszechnie stosowanym w praktyce podejściem stało się traktowanie premii pieniężnych niezwiązanych z konkretną dostawą jako wynagrodzenia za swoistą usługę tj. określone zachowanie kontrahenta, podlegające VAT.

Jak opisano w stanie faktycznym udzielane bonusy przyznawane są z tytułu dokonywania przez kontrahenta nabyć określonej wartości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób. W analizowanym stanie faktycznym wypłacane przez Spółkę premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy. Konsekwentnie, zdaniem Spółki, wypłacane przez nią premie pieniężne w żaden sposób nie mogą być powiązane z konkretną dostawą dokonaną przez Spółkę na rzecz kontrahentów. W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wypłata premii pieniężnych kontrahentom ma charakter wzajemny, tzn. jest wynagrodzeniem za wykonanie na rzecz Spółki (wypłacającego premię) usług polegających na odpowiednim zachowaniu kontrahenta, dokonującego zakupów o określonej wartości (usługa intensyfikacji sprzedaży).

Należy podkreślić, że pogląd ten został wielokrotnie potwierdzony w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe dla podatników. Uznają one, że w przypadku, gdy wypłata premii pieniężnej uzależniona jest od spełnienia określonego świadczenia, a ponadto premii tej nie można przyporządkować do konkretnej dostawy, wówczas otrzymaną kwotę należy uznać za wynagrodzenie związane z odpowiednim zachowaniem nabywcy towarów, a więc wynagrodzeniem za usługę świadczoną przez tegoż nabywcę. Usługa ta podlega opodatkowaniu VAT.

Przykładowo, w piśmie z 17 grudnia 2007 r. (sygn. IPPP1-443-569/07-2/AK) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, że "wypłatę wynagrodzenia przez Spółkę na rzecz Dystrybutorów w zamian za realizację określonego planu sprzedaży (miesięcznego i kwartalnego) towarów Spółek należących do grupy A. należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (..)."

Potwierdza to również m.in. Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 listopada 2007 r., sygnatura ILPP1/443-347/07-2/TW; Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 grudnia 2007 r., sygnatura ILPP1/443-210/07-2/BP; Postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z 18 września 2007 r., sygnatura 1418/ZT/T/443-59/07/SG.

W ocenie Spółki nie ulega wątpliwości, że wypłacane przez Spółkę premie pieniężne, które są skalkulowane w oparciu o zrealizowany w okresie rozliczeniowym obrót, najczęściej jako określony jego procent, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług. Można więc mówić o bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści otrzymywanej przez Spółkę.

Przedstawiona wyżej argumentacja wskazuje, że spełnione są wszystkie przesłanki, aby wypłacane przez Spółkę premie pieniężne potraktować jako wynagrodzenie za określone zachowanie kontrahentów, które to zachowanie jest w istocie świadczeniem usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premie pieniężne wypłacane kontrahentom przez Spółkę są równoznaczne z zapłatą wynagrodzenia za świadczone przez nich na rzecz Spółki usługi.

UZASADNIENIE ad.2

Zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT faktura jest dokumentem właściwym dla potwierdzenia sprzedaży. Jak wskazano w punkcie 1, wypłacane przez Spółkę premie pieniężne, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług przez kontrahentów na rzecz Spółki. W związku z powyższym, wypłata premii pieniężnych przez Spółkę powinna być dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez kontrahentów otrzymujących te premie.

UZASADNIENIE ad.3

Stosownie do art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wypłacane przez Spółkę premie pieniężne są wynagrodzeniem za usługę. Zapewnienie wypłaty premii pieniężnych (pod określonymi w umowie warunkami) pozwala zbudować dobre relacje z kontrahentami, co może przyczynić się do wzmocnienia współpracy między stronami i wpływać na wzrost sprzedaży towarów Spółki. Usługi nabywane przez Spółkę mają więc bezpośredni wpływ na poziom sprzedaży, czyli służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Spółka traktuje wypłatę premii pieniężnych jako pewnego rodzaju nagrodę dla kontrahentów za ich dotychczasową współpracę oraz jako zachętę do dalszej kooperacji. W ocenie Spółki wypłata premii pieniężnych, jako powszechnie stosowany element praktyki biznesowej, przyczynia się do zwiększenia jej sprzedaży. Kontrahenci otrzymujący premie pieniężne chętniej dokonują większych zakupów od Spółki. Konsekwentnie, zdaniem Spółki, posiada ona w miarę stały rynek zbytu dla swoich produktów, nie utrudniając jednocześnie innym przedsiębiorcom dostępu do tego rynku.

W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentują przyznane premie pieniężne.

Co więcej, Spółka pragnie zauważyć, iż jedną z podstawowych zasad opodatkowania podatkiem VAT jest zasada neutralności wyrażająca się tym, że poprzez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku. Oznacza to, że podatek VAT nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami, gdyż ciężarem tego podatku powinien być obciążony ostateczny konsument. Konieczność przestrzegania tej zasady jest szczególnie stanowczo akcentowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie, w toku jego działalności gospodarczej.

Brak możliwości odliczenia VAT z tytułu analizowanych usług, stanowiłby ewidentne naruszenie wyżej wymienionej zasady.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl