IPPP1-443-2021/08-3/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-2021/08-3/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu 4 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania podatku naliczonego w sytuacji gdy wydatki nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową Instytucją Kultury i zgodnie ze statutem prowadzi wspólny projekt rewitalizacji dawnych budynków poprzemysłowych, których część wpisana jest do rejestru zabytków, w celu ich adaptacji na ośrodek kulturalno-artystyczno-filmowy. W przyszłości będzie prowadził centrum kultury i osiągał przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu do obiektów kulturalnych jak i z tytułu wynajmu powierzchni w tym na cele kulturalne. Wnioskodawca na swoją działalność otrzymał dotację od jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki pieniężne z dotacji są uznawane za przychód podatkowy, który jest dochodem zwolnionym z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast koszty i wydatki sfinansowane z dotacji, z wyjątkiem części podatku od nieruchomości związanego z wynajmowanymi lokalami, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy. Ponadto Wnioskodawca uzyskuje następujące przychody:

a.

z tytułu wynajmu pomieszczeń użytkowych na obszarze objętym przyszłą budową (rewitalizacją), z czego czerpie pożytki w formie czynszu i pokrycia kosztów mediów,

b.

z tytułu odsetek od lokat bankowych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT (zarejestrowanym w maju 2008 r.) Czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jest bieżące świadczenie usług wynajmu a w przyszłości będzie to sprzedaż biletów wstępu do ośrodka kulturalno-artystyczno-filmowego, wynajem powierzchni w tym na cele artystyczne. Od zakupów towarów i usług, udokumentowanych fakturami VAT związanymi z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca odlicza podatek VAT (z wyjątkiem reprezentacji, usług gastronomicznych i hotelowych, itp.). Zakupy te są finansowane z dotacji, czyli dochodu zwolnionego z podatku dochodowego i koszty z tego tytułu nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanej sytuacji jednostka może odliczać podatek VAT z faktur. Jeżeli stanowisko organu byłoby negatywne, to czy w żadnym przypadku nie ma możliwości odliczenia podatku VAT gdyż zakupy nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Prawo to przysługuje gdy zakupy towarów i usług będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca świadczy obecnie usługi wynajmu pomieszczeń i w przyszłości także będzie wykonywał czynności opodatkowane. Bez znaczenia jest natomiast źródło finansowania zakupów (dotacja). Jak wynika z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie można odliczyć podatku VAT gdy brak możliwości zaliczenia do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług służące czynnościom opodatkowanym, sfinansowanych z dochodu wolnego od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 47) i które nie są zaliczone dla celów podatku dochodowego do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy przewidują również sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnia on generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3 ustawy o VAT również w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy czynności wymienionych enumerycznie w tym przepisie.

Należy jednocześnie podkreślić, iż uznanie poniesionych wydatków na nabycie towarów i usług za koszt uzyskania przychodów nie powoduje automatycznie powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie powyższych towarów bądź usług. Zatem fakt, iż dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu jest kwestią odrębną od tego czy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W pierwszej kolejności bowiem, należy dokonać analizy czy dany zakup towaru bądź usługi związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika, a dopiero w drugiej kolejności (jeżeli dany zakup jest związany z czynnościami opodatkowanymi), należy dokonać analizy czy można go uznać za koszt uzyskania przychodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę jest bieżące świadczenie usług wynajmu a w przyszłości będzie to sprzedaż biletów wstępu do ośrodka kulturalno-artystycznego-filmowego, wynajem powierzchni w tym na cele artystyczne. Od zakupów towarów i usług, udokumentowanych fakturami VAT związanymi z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca odlicza podatek VAT (z wyjątkiem reprezentacji, usług gastronomicznych i hotelowych, itp.). Zakupy te są sfinansowane z dotacji, czyli z dochodu zwolnionego z podatku dochodowego i koszty z tego tytułu nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawca wskazał, że otrzymana dotacja jest dochodem zwolnionym z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast koszty i wydatki sfinansowane z dotacji, z wyjątkiem części podatku od nieruchomości związanego z wynajmowanymi lokalami, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, które służą lub będą służyć prowadzonej przez Wnioskodawcę sprzedaży opodatkowanej. Skoro dotacja otrzymana na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, a tym samym brak jest możliwości zaliczenia poniesionych kosztów (pokrytych dotacją) do kosztów uzyskania przychodów, zatem zastosowanie wyłączenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT znajduje w przedmiotowej sytuacji uzasadnienie.

Nadmienić należy, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług został uchylony z dniem 1 grudnia 2008 r. ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Oznacza to, że od 1 grudnia 2008 r. przy ocenie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie będzie mieć znaczenia okoliczność zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl