IPPP1/443-2014/08-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2014/08-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług ogólnobudowlanych świadczonych w budynku internatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług ogólnobudowlanych świadczonych w budynku internatu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 stycznia 2009 r. znak: IPPP1/443-2014/08-3/AW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W ramach umowy zawartej w dniu 15 grudnia 2006 r. pomiędzy Wyższą Szkołą S......... w...., przyjęte zostało do realizacji wykonawstwo robót ogólnobudowlanych budynku istniejącego "Zespół dydaktyczny z internatem" W.... Wynagrodzenie za przedmiot umowy zostaje wypłacane na podstawie kosztorysu wykonawczego i protokołu odbioru robót + 22% podatku, na podstawie faktur VAT wystawionych po wykonaniu prac ogólnobudowlanych.

Pełny projekt obejmuje 3 etapy robót:

1.

realizacja adaptacji i nadbudowy istniejącego budynku socjalnego dla potrzeb internatu,

2.

zespół dydaktyczny

3.

obiekt biblioteki.

W pierwszym etapie prace polegały na adaptacji istniejącego budynku trójkondygnacyjnego podpiwniczonego na cele internatu. Dla zwiększenia ilości pokoi rozebrany został stropodach i nadbudowana czwarta kondygnacja.

Budynek obejmuje: piwnicę, w której mieścić się będzie pomieszczenie pralni, suszarni i prasowalni dla użytku wewnętrznego mieszkańców internatu. W piwnicy ma być według projektu zlokalizowana sala komputerowa oraz pomieszczenia wentylatorni (w całości pomieszczenia niemieszkalne).

W chwili obecnej w piwnicy zostały wykonane wylewki, docieplenie podłoża oraz izolacja przeciwwodna.

Parter - wydzielona zostaje tutaj z części mieszkalnej recepcja + wc dla recepcjonisty, pokój biurowy, pokój śniadań dla mieszkańców kondygnacji oraz pomieszczenie gospodarcze. Pozostałą powierzchnię stanowią moduły mieszkalne z pokojami dwuosobowymi oraz jednoosobowy apartament dwupokojowy.

Kondygnacje II, III zajmują pokoje dwuosobowe, jednoosobowy apartament dwupokojowy oraz pomieszczenia pomocnicze jak pokój śniadań oraz pomieszczenia gospodarcze dla użytku wewnętrznego mieszkańców internatu.

Kondygnacja IV stanowi nadbudowę istniejącego budynku. Oprócz modułów mieszkalnych i apartamentu, pomieszczenia gospodarczego oraz pokoju śniadań, zlokalizowana jest kotłownia na paliwo gazowe. Kotłownia ta w projekcie inwestycyjnym ma służyć do ogrzewania internatu, pomieszczeń dydaktycznych oraz biblioteki (kolejne etapy II i III część projektu). Na obecnym etapie robót został zamontowany 1 z 3 pieców dla potrzeb internatu.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że symbol PKOB dla budynku, w którym wykonywane są roboty to sekcja 1, dział 11, grupa 113, klasa 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania. Przedmiotowy budynek sklasyfikowany w dziale 11 PKOB jest budynkiem stałego zamieszkania. Wykonywane przez Wnioskodawcę roboty sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 45.21.15-00.20 "Roboty ogólnobudowlane związane z budową budynków zbiorowego okresowego zamieszkania, restauracje i podobne". Umowa na wykonanie powyższych robót dotyczy budynku jako całości, a protokoły odbioru robót zostaną podpisane do kwietnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwe jest zastosowanie dla sprzedaży usług ogólnobudowlanych stawki 7% VAT: dla powierzchni użytkowej budynku przeznaczonej na cele mieszkalne (internatu), pozostałych obiektów niemieszkalnych, pomieszczenia piwnicy oraz kotłowni w stawce 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż usługi remontowo-budowlanej w obiekcie WSSM obejmującą część mieszkalną - internat kondygnacji parter I, II, III, IV piętro, należy opodatkować stawką 7% VAT. Natomiast wykonawstwo robót remontowych w części niemieszkalnej obejmującej piwnicę i dotychczasowe roboty budowlane dotyczące kotłowni w stawce 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie nadmienia się, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 30 listopada 2008 r., gdyż Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Jak wynika z powyższego, opodatkowane 7% stawką podatku VAT jest świadczenie usług sklasyfikowanych w dziele 45 PKWiU, tj. robót budowlanych dotyczących budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 (z wyłączeniem lokali użytkowych), lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych (PKOB 12) i niektórych obiektów sklasyfikowanych w dziale ex 1264.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w budynku istniejącego "Zespołu dydaktycznego z internatem" WSSM w Łodzi, Wnioskodawca wykonuje roboty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.21.15-00.20 jako "Roboty ogólnobudowlane związane z budową budynków zbiorowego okresowego zamieszkania, restauracje i podobne". Umowa na wykonanie powyższych robót dotyczy budynku jako całości, a przedmiotowy budynek sklasyfikowany w dziale 11 PKOB jest budynkiem stałego zamieszkania.

Zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie wskazanych robót ogólnobudowlanych.

Jeżeli bowiem przedmiotem umowy będą roboty ogólnobudowlane (PKWiU 45) dotyczące budynku stałego zamieszkania (PKOB 11) jako całości - to należną stawką będzie 7%.

Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty ogólnobudowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku tj. odrębnie powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej znajdzie zastosowanie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% stawka podatku.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do opisanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż jeżeli przedmiotem robót ogólnobudowlanych (PKWiU 45) jest sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego, a umowa na wykonanie powyższych robót dotyczy budynku jako całości, to stawka 7% ma zastosowanie do całości robót (zarówno związanych z lokalami mieszkalnymi jak i niemieszkalnymi).

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl