IPPP1/443-2007/08-4/IG - Czy podatnik realizując nieodpłatnie kampanie społeczne świadczy na rzecz fundacji nieodpłatne usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-2007/08-4/IG Czy podatnik realizując nieodpłatnie kampanie społeczne świadczy na rzecz fundacji nieodpłatne usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 28 stycznia 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 stycznia 2009 r. Nr IPPP1/443-2007/08-2/IG do uzupełnienia wniosku, otrzymane w dniu 16 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie realizacji nieodpłatnych kampanii społecznych i świadczenia w związku z tym nieodpłatnych usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie realizacji nieodpłatnych kampanii społecznych i świadczenia w związku z tym nieodpłatnych usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 28 stycznia 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 stycznia 2009 r. Nr IPPP1/443-2007/08-2/IG do uzupełnienia wniosku, otrzymane w dniu 16 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

D... Sp. z o.o. (dalej "Spółka") jest firmą działającą w branży reklamowej (agencją kreatywną). Spółka, obok swojej działalności zarobkowej, angażuje się i współtworzy także kampanie społeczne (niekomercyjne) na rzecz fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji działających charytatywnie, reklamując w ten sposób działania podejmowane przez ww. podmioty. Zaangażowanie Spółki polega na opracowaniu pomysłu kampanii i jej realizacji (w zależności od projektu, efekt końcowy ma postać: filmu, billboardu, plakatu, zdjęcia). W realizację kampanii zaangażowani są pracownicy Spółki, którzy zwykle pracują przy projektach prowadzonych w ramach działalności gospodarczej Spółki (projektach komercyjnych). Spółka, przy realizacji kampanii społecznej, ponosi określone koszty, na które głównie składają się koszty wynagrodzeń pracowników pracujących przy danym projekcie oraz określona część wydatków na: energię, połączenia telefoniczne, amortyzację sprzętu komputerowego itd. Czas pracy poświęcony przez pracowników na udział w przygotowaniu kampanii społecznej wynika z informacji i/lub analizy zaangażowania zespołu w dany projekt, sporządzanej na bieżąco przez pracowników. W związku z tym, ze Spółka przygotowuje (i finansuje) organizację kampanii reklamowej dla określonych podmiotów w większości przypadków na produktach finalnych tj. plakatach, filmach czy billboardach dany podmiot umieszcza znak firmowy (logo) Spółki. Niekiedy zamieszczona jest tez informacja w mediach (głownie prasa i internet) o tym, ze Spółka jest autorem i współautorem danej kampanii. W wielu przypadkach, Spółka otrzymuje od organizacji, na rzecz której przygotowuje kampanię reklamową listy referencyjne potwierdzające realizację projektu oraz zawierające podziękowania za wykonaną pracę. Warto dodać, ze zrealizowane kampanie reklamowe przeprowadzane w ramach społecznej działalności, są zgłaszane przez Spółkę do różnego rodzaju konkursów krajowych i międzynarodowych W licznych przypadkach zyskują uznanie jury konkursowego i są nagradzane (statuetki, dyplomy) o czym również pojawiają się informacje prasowe. Przykładowo kampania społeczna dla Fundacji,.... zatytułowana Z U, P" zdobyła w 2007 r. nagrodę w konkursie K.... (Klub Twórców Reklamy) i wyróżnienie w kategorii specjalnej - reklama społeczna w konkursie Z O,... W dorobku Spółki pozostają także inne nagrody i wyróżnienia za reklamę społeczną zrealizowaną dla innych podmiotów. Społeczne zaangażowanie Spółki jest wykorzystywane przy zarobkowej działalności Spółki, która ubiegając się o pozyskanie zleceń bierze udział w różnego rodzaju postępowaniach przetargowych. Często warunkiem koniecznym udziału w takich postępowaniach jest wykazanie, iż kandydat ma na swoim koncie realizację określonej liczby kampanii społecznych (np. dwóch w trzyletnim okresie działalności). Dotyczy to przede wszystkim licznych projektów społecznych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Przykładowo: pkt 7.2. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia ("SIWZ") przetargu nieograniczonego dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, pkt 3 Rozdz. IX SIWZ do postępowania o zamówienie publiczne prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na przeprowadzenie kampanii medialnej dotyczącej przeciwdziałania przemocy w rodzinie dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej; pkt 2 Rozdz. II SIWZ do zamówienia na przygotowanie i realizację kampanii medialnej w ramach projektu "E f z - łączenie życia zawodowego z rodzicielstwem dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy D.. realizując nieodpłatnie kampanie społeczne świadczy na rzecz fundacji nieodpłatne usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

2.

W przypadku uznania (w odpowiedzi na pytanie zadane w pkt 2), iż D.. świadczy podlegające opodatkowaniu VAT nieodpłatne usługi, w jaki sposób należy ustalić podstawę ich opodatkowania.

Zdaniem wnioskodawcy nieodpłatna organizacja kampanii społecznych nie podlega opodatkowaniu VAT z uwagi na okoliczność, iż czynności te są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej jako "Ustawa o VAT", nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Oznacza to, że w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT. Usługi świadczone w opisanym stanie faktycznym niewątpliwie odznaczają się takim związkiem. Kampanie społeczne przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności Spółki, a co za tym idzie mają przełożenie na wzrost obrotów. Organizacja kampanii umożliwia Spółce udział w przetargach, a zatem przyczynia się do pozyskania nowych klientów i zleceń w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Fakt organizacji kampanii społecznych jest podkreślany przez Spółkę w kierowanych do potencjalnych klientów ofertach. Uwiarygodnia on Spółkę i umożliwia zdobycie dodatkowych zleceń. Należy mieć na względzie iż działalność prowadzona przez Spółkę jest działalnością specyficzną w tym sensie, iż liczy się w niej przede wszystkim charakterystyczny sposób przekazu określonych informacji, umożliwiający ich dotarcie do jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców oraz zapamiętanie tych informacji. Tylko wtedy dana reklama (w szerokim tego słowa znaczeniu) jest odpowiednio skuteczna. Sprawia to jednak, iż pozyskiwanie klientów agencji kreatywnych odbywa się poprzez budowanie odpowiedniej marki danej agencji oraz możliwość wykazania się odpowiednią ilością zrealizowanych kampanii reklamowych, które uzyskały odpowiednie uznanie, były rozpoznawane, a więc okazały się skuteczne.

Organizacja kampanii społecznych, jako jeden z elementów strategii gospodarczej Spółki, służący budowie jej marki oraz rozpowszechnianiu informacji o jej usługach, charakteryzuje się więc związkiem z prowadzonym przedsiębiorstwem. Z powyższych względów; w ocenie Spółki, organizowane przez nią kampanie społeczne należy zakwalifikować jako nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadku uznania, iż D.... świadczy nieodpłatne usługi podlegające opodatkowaniu VAT, podstawę opodatkowania, jej zdaniem, stanowi koszt świadczenia tych usług w zakresie, w jakim przy nabyciu towarów i usług służących do świadczenia przedmiotowych usług (organizacji kampanii społecznych) przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 12 Ustawy o VAT w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. Jednocześnie mając na względzie zasadę neutralności podatku VAT, uznać należy, iż świadczenie usług podlegać będzie opodatkowaniu w zakresie, w jakim Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących do organizacji kampanii. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Tytułem przykładu wskazać można wyrok ETS z 27 czerwca 1989 r. (sygn. 50/88), w którym ETS stwierdził m.in.: "ze wspólnym systemem podatku od wartości dodanej spójne jest nie opodatkowanie amortyzacji aktywów przedsiębiorstwa w odniesieniu do ich prywatnego użytku w przypadku, gdy podatek VAT od tych towarów nie podlegał odliczeniu, przy jednoczesnym opodatkowaniu wydatków ponoszonych na utrzymanie i używanie towarów, w odniesieniu do których podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku. Takie rozwiązanie pozwala zarówno uniknąć podwójnego opodatkowania samych towarów, jak i braku opodatkowania ostatecznej konsumpcji". Wspólnotowy system podatku VAT ma na celu opodatkowanie ostatecznej konsumpcji. Oznacza to, że w przypadku gdy dany towar został już raz opodatkowany (i nabywcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego), jego powtórne opodatkowanie jest co do zasady niedopuszczalne. Dlatego w przedmiotowym stanie faktycznym stanąć należy na stanowisku, że o ile organizacja kampanii społecznych zostanie zakwalifikowana jako nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, zgodnie z zasadą neutralności podstawę opodatkowania stanowić będzie koszt świadczenia tych usług w zakresie, w jakim przy nabyciu towarów i usług służących do ich realizacji przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji przy ustalaniu tej podstawy, nie należy uwzględniać takich kosztów jak np. poniesionych przez Spółkę kosztów wynagrodzeń pracowników realizujących danych projekt.

W piśmie z dnia 23 stycznia 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wnioskodawca stwierdził:

W kwestii stanowiska Spółki, co do oceny podlegania opodatkowaniu przedmiotowych usług wskazujemy, iż zdaniem Spółki usługi te nie podlegają opodatkowaniu. Takie jest własne stanowisko Spółki w sprawie zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Jednakże z uwagi na zasadę ostrożności procesowej Spółka zadała drugie pytanie (w przedmiocie sposobu ustalenia podstawy opodatkowania) na wypadek gdyby Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu. Jeżeli Dyrektor Izby Skarbowej uzna stanowisko Spółki odnośnie pytania pierwszego za prawidłowe, wówczas drugie pytanie należy potraktować jako bezprzedmiotowe. Jeżeli jednak zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej stanowisko Spółki odnośnie pytania pierwszego jest nieprawidłowe, wówczas wnioskujemy o odpowiedź na pytanie drugie. Spółka przedstawiła pytanie drugie ażeby uniknąć ponownego składania wniosku o interpretację (i oczekiwania przez okres kolejnych trzech miesięcy) w przypadku, gdyby przedmiotowe usługi zostały zakwalifikowane przez Dyrektora Izby Skarbowej jako podlegające opodatkowaniu. Odnośnie charakteru opisywanych usług, wskazujemy, iż zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej podatnik obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Spółka, wywiązując się z tego obowiązku wskazuje, iż opisywane usługi są nieodpłatne. Wnosimy zatem o ocenę prawną zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego z uwzględnieniem powyższego faktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Artykuł 8 ust. 1 i 2 ustawy stanowią, że "przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

4.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca jest firmą działającą w branży reklamowej (agencją kreatywną). Spółka, obok swojej działalności zarobkowej, angażuje się i współtworzy także kampanie społeczne (niekomercyjne) na rzecz fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji działających charytatywnie, reklamując w ten sposób działania podejmowane przez ww. podmioty. Zaangażowanie Spółki polega na opracowaniu pomysłu kampanii i jej realizacji. Realizowane kampanie reklamowe przeprowadzane w ramach społecznej działalności, są zgłaszane przez Spółkę do różnego rodzaju konkursów krajowych i międzynarodowych. Społeczne zaangażowanie Spółki jest wykorzystywane przy zarobkowej działalności Spółki, która ubiegając się o pozyskanie zleceń bierze udział w różnego rodzaju postępowaniach przetargowych. Często warunkiem koniecznym udziału w takich postępowaniach jest wykazanie, iż kandydat ma na swoim koncie realizację określonej liczby kampanii społecznych (np. dwóch w trzyletnim okresie działalności). Organizacja kampanii społecznych, jako jeden z elementów strategii gospodarczej Spółki, służący budowie jej marki oraz rozpowszechnianiu informacji o jej usługach, charakteryzuje się więc związkiem z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Biorąc pod uwagę nieodpłatny charakter prowadzonych reklamowych kampanii społecznych oraz niewątpliwy związek tych nieodpłatnych reklamowych kampanii z prowadzonym przedsiębiorstwem, należy przyjąć, że świadczenie takich usług przez wnioskodawcę nie mieści się w zakresie usług objętych opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług na podstawie w/cyt. art. 8 ust. 1 i 2 ustawy. W związku z tym, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponieważ stanowisko wnioskodawcy co do pytania Nr 1 jest prawidłowe, to odpowiedź na pytanie 2 drugie jest bezprzedmiotowa, zgodnie ze stanowiskiem Spółki zawartym w uzupełnieniu do wniosku.

Odpowiedź na pytanie związane ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14f § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 września 2008 r. nadanym przez ustawę z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888) "wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku". W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wniosek będący przedmiotem niniejszej interpretacji zawiera jeden rozpatrywany stan faktyczny i jedno rozpatrywane zdarzenie przyszłe. DDB Warszawa Sp. z o.o. uiściła opłatę od dwóch zdarzeń faktycznych i dwóch zdarzeń przyszłych (w zakresie podatku od towarów i usług). W związku z tym opłata w wysokości 80 zł. (nadwyżka ponad 80 zł) zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) na konto z którego została uiszczona.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl