IPPP1/443-200/12-5/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-200/12-5/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2012 r. w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 22 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego przekazania zarządzania Przejmowanym OFE za transakcję, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) kodeksu cywilnego oraz opodatkowanie tej transakcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego przekazania zarządzania Przejmowanym OFE za transakcję, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) kodeksu cywilnego oraz opodatkowanie tej transakcji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 maja 2012 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (dalej: Towarzystwo) jest specjalną instytucją powołaną do utworzenia, zarządzania i reprezentowania określonych funduszy emerytalnych w tym przypadku P.B. Funduszu Emerytalnego (dalej: B. OFE) oraz P.D. Funduszu Emerytalnego (dalej: P.D.). Forma i rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej przez Towarzystwo jest regulowana i podlega przepisom ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm.; dalej: ustawa o OFE).

Towarzystwo jest polskim podatnikiem CIT oraz podatnikiem VAT.

Prowadzenie działalności przez towarzystwo emerytalne

Zgodnie z ustawą o OFE, towarzystwa emerytalne (posiadające osobowość prawną) mogą prowadzić działalność wyłącznie w formie spółki akcyjnej, zaś przedmiotem ich działalności może być tylko tworzenie i odpłatne zarządzanie funduszami emerytalnymi oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich (jest to działalność zastrzeżona dla towarzystw emerytalnych). Co istotne, towarzystwo emerytalne tworzy i zarządza tylko jednym otwartym funduszem emerytalnym oraz może utworzyć i zarządzać tylko jednym dobrowolnym funduszem emerytalnym, chyba że zarządzanie więcej niż jednym, odpowiednio otwartym funduszem lub dobrowolnym funduszem jest skutkiem przejęcia jego zarządzania przez towarzystwo albo połączenia towarzystw.

Z powyższego wynika, iż wyłączną domeną działalności towarzystwa emerytalnego jest tworzenie i zarządzanie oraz reprezentowanie jednego (otwartego lub dobrowolnego) funduszu emerytalnego. Jednocześnie, towarzystwa emerytalne nie mogą prowadzić innej działalności gospodarczej - stanowiłoby to naruszenie przepisów ustawy o OFE. W praktyce więc, całość biznesu prowadzonego przez towarzystwo emerytalne sprowadza się do zarządzania (otwartym lub dobrowolnym funduszem emerytalnym) z wykorzystaniem własnych aktywów i pracowników.

Prowadząc działalność statutową towarzystwo emerytalne posiada składniki majątkowe w postaci aktywów trwałych (np. programy informatyczne, wyposażenie biurowe, należności długoterminowe) oraz aktywów obrotowych (np. należności krótkoterminowe, środki pieniężne na rachunku). W spółce funkcjonują też oczywiście pracownicy. Całość jest podporządkowana prowadzeniu działalności polegającej na zarządzaniu czy reprezentowaniu otwartego lub dobrowolnego funduszu emerytalnego.

Towarzystwo emerytalne jest wynagradzane m.in. poprzez miesięczną opłatę za zarządzanie, odpowiednio, otwartym lub dobrowolnym funduszem emerytalnym, uzależnioną od wysokości aktywów netto tego funduszu.

Działalność prowadzona przez Towarzystwo odpowiada wymogom ustawy o OFE (Towarzystwo utworzyło otwarty fundusz emerytalny - B. OFE oraz P.D. i obecnie aktywnie nimi zarządza), jak również wymogom innych przepisów właściwych dla spółek akcyjnych.

Jednocześnie, B. OFE podlega rygorom przepisów w zakresie rachunkowości - m.in. sprawozdania finansowe Towarzystwa podlegają badaniu przez biegłego rewidenta.

Otwarty fundusz emerytalny

Zgodnie z ustawą o OFE, otwarty fundusz emerytalny posiada odrębną osobowość prawną - jest to odrębna masa majątkowa (majątek wpłacony przez członków otwartego funduszu emerytalnego, a pośrednio przez ZUS) tworzona, zarządzana reprezentowana przez towarzystwo emerytalne.

W praktyce, otwarty fundusz emerytalny stanowi masę wierzytelności i zobowiązań krótkoterminowych, które są zarządzane przez towarzystwo emerytalne. Otwarty fundusz emerytalny nie posiada własnych pracowników - z uwagi na elementy wchodzące w skład otwartego funduszu emerytalnego (wyłącznie masa wierzytelności i zobowiązań krótkoterminowych) oraz regulowaną działalność otwartego funduszu emerytalnego, całość czynności związanych z otwartym funduszem emerytalnym jest podejmowana z wykorzystaniem aktywów oraz przez odpowiednich pracowników towarzystwa emerytalnego, zarządzającego danym otwartym funduszem emerytalnym.

Zasady rachunkowości otwartego funduszu emerytalnego są regulowane przez odpowiednie przepisy w zakresu rachunkowości, w tym w szczególności przez ustawę o rachunkowości i wydane na jej podstawie rozporządzenia (np. rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy emerytalnych, rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad wyceny aktywów i zobowiązań funduszy emerytalnych). Otwarty fundusz emerytalny jest zobowiązany do sporządzania sprawozdania finansowego (zatwierdzanego w formie uchwały walnego zgromadzenia przez towarzystwo emerytalne, które zarządza otwartym funduszem emerytalnym).

B. OFE spełnia opisane powyżej wymogi wynikające z ustawy o OFE.

Przekazanie zarządzania otwartym funduszem emerytalnym

Przepisy ustawy o OFE regulują zasady dokonywania przekształceń i restrukturyzacji w odniesieniu do towarzystw emerytalnych oraz otwartych funduszy emerytalnych. W tym zakresie, przepisy ustawy o OFE przewidują dwa sposoby przeprowadzenia przekształcenia towarzystw emerytalnych oraz otwartych funduszy emerytalnych:

* przekazanie przez jedno towarzystwo emerytalne zarządzania otwartym funduszem emerytalnym innemu towarzystwu emerytalnemu na podstawie umowy o przekazanie zarządzania (przejmujące towarzystwo emerytalne wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki towarzystwa emerytalnego przekazującego zarządzanie),

* połączenie się jednego towarzystwa emerytalnego z innym towarzystwem emerytalnym.

Co istotne, w przypadku dokonania przekształcenia towarzystw emerytalnych poprzez przekazanie zarządzania otwartym funduszem emerytalnym, towarzystwo emerytalne przekazujące zarządzanie powinno zostać zlikwidowane (otwarcie likwidacji powinno nastąpić w terminie miesiąca od przekazania zarządzania). W przypadku połączenia towarzystw emerytalnych, towarzystwo emerytalne przejmowane zostaje "przejęte" przez towarzystwo emerytalne przejmujące.

Dodatkowo, w efekcie przeprowadzenia przekształcenia towarzystw emerytalnych w obu opisanych powyżej sposobach, dochodzi to sytuacji, w której jedno towarzystwo emerytalne zarządza czasowo dwoma otwartymi funduszami emerytalnymi. W art. 69-71 ustawy o OFE przewidziano specyficzną formę łączenia dwóch otwartych funduszy emerytalnych w jeden (likwidacja w drodze przeniesienia aktywów/majątku), tak aby towarzystwo emerytalne (pozostające po przekształceniu) zarządzało tylko jednym otwartym funduszem emerytalnym.

Przekazanie zarządzania B. OFE

Towarzystwo jest w trakcie przygotowań do restrukturyzacji, którą zamierza przeprowadzić w oparciu o wskazane powyżej przepisy ustawy o OFE. Towarzystwo zamierza dokonać przejęcia zarządzania otwartym funduszem emerytalnym od innego towarzystwa emerytalnego.

Przedmiotowa transakcja będzie oparta na umowie o przekazaniu zarządzania danym otwartym funduszem emerytalnym, na podstawie, której towarzystwo emerytalne (dalej: Zbywające PTE) dokona przekazania zarządzania danym otwartym funduszem emerytalnym (dalej: Przejmowany OFE) w zamian za wynagrodzenie. Wraz z przejęciem zarządzania Przejmowanym OFE, Towarzystwo przejmie od Zbywającego PTE również kluczowych pracowników oraz niektóre aktywa trwałe i obrotowe niezbędne w procesie zarządzania Przejmowanym OFE (np. programy informatyczne). Umowa o przekazaniu zarządzania regulujące powyższe kwestie zostanie zawarta pomiędzy Towarzystwem i Zbywającym PTE.

B. PTE zakłada, iż wynagrodzenie za przekazanie zarządzania Przejmowanym OFE (cena zbycia) może przewyższać wartość rynkową poszczególnych przejmowanych składników majątkowych Zbywającego PTE.

W efekcie zawarcia umowy o przekazaniu zarządzania Przejmowanym OFE, Towarzystwo przeprowadzi likwidację przejmowanego OFE (likwidacja w drodze przeniesienia majątku), tak aby w wyniku przekształcenia Towarzystwo zarządzało jednym otwartym funduszem emerytalnym powstałym z majątku B. OFE oraz Przejmowanego OFE.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z przepisami prawa Zbywające PTE będzie musiało zostać zlikwidowane, gdyż straci rację bytu.

Wnioskodawca, pismem z dnia 23 maja 2012 r., uzupełnił wniosek o następujące elementy:

Jak wskazano we Wniosku, przekazanie zarządzania Przejmowanym OFE nastąpi na podstawie przepisów prawa, a w szczególności na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm., dalej; ustawa o OFE).

Sposób przejęcia zarządzania Przejmowanym OFE

Jak wskazano we Wniosku, przedmiotem przedsiębiorstwa towarzystwa jest wyłącznie tworzenie i zarządzanie funduszami (otwartym funduszem emerytalnym, względnie dobrowolnym funduszem emerytalnym) oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich. Powszechne towarzystwo tworzy i zarządza tylko jednym otwartym funduszem oraz może utworzyć i zarządzać tylko jednym dobrowolnym funduszem. Z perspektywy powszechnego towarzystwa emerytalnego, celem funkcjonowania tego podmiotu jest zatem wyłącznie zarządzanie otwartym funduszem emerytalnym (względnie dobrowolnym funduszem emerytalnym), przy wykorzystaniu własnych aktywów oraz pracowników. Należy podkreślić, iż dla powszechnego towarzystwa emerytalnego zarządzanie otwartym funduszem emerytalnym (względnie dobrowolnym funduszem emerytalnym) jest jedyną prawnie dopuszczalną możliwością prowadzenia działalności gospodarczej (z wykorzystaniem własnych pracowników czy aktywów).

Jednocześnie, otwarty fundusz emerytalny (względnie dobrowolny fundusz emerytalny) stanowi osobę prawną, której przedmiotem działalności jest gromadzenie środków pieniężnych, ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę członkom funduszu po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego, i wypłata okresowych emerytur kapitałowych. Zatem otwarty fundusz emerytalny (względnie dobrowolny fundusz emerytalny) jest osobą prawną typu fundacyjnego (jego istotą jest majątek) i jako taki nie ma żadnych struktur korporacyjnych. Wyrazem tego jest fakt, iż nie ma on własnych organów (np. zarządu), a funkcję organu funduszu pełni towarzystwo, które go tworzy oraz, jako jego organ, zarządza nim i reprezentuje w stosunkach z osobami trzecimi.

Otwarty fundusz emerytalny nie posiada także własnych pracowników - z uwagi na elementy wchodzące w skład otwartego funduszu emerytalnego (aktywa, tj. składki wpłacone do funduszu, nabyte za nie lub w związku z nimi prawa i pożytki z tych praw i związane z nimi zobowiązania) oraz regulowaną działalność otwartego funduszu emerytalnego, całość czynności związanych z otwartym funduszem emerytalnym jest podejmowana z wykorzystaniem aktywów oraz przez odpowiednich pracowników towarzystwa emerytalnego, zarządzającego danym otwartym funduszem emerytalnym.

W sytuacji opisanej we Wniosku, Zbywające PTE przekaże zarządzanie Przejmowanym OFE (za wynagrodzeniem) do Wnioskodawcy. Otrzymanie możliwości zarządzania Przejmowanym OFE (rozumiane, jako uzyskanie statusu PTE będącego organem Przejmowanego OFE) jest samo w sobie wystarczające (po spełnieniu odpowiednich warunków formalnych) aby Wnioskodawca mógł prowadzić działalność gospodarczą z wykorzystaniem Przejmowanego OFE, rozumianego jako masa majątkowa (aktywa) i zobowiązania funduszu. Tak więc przejęcie zarządzania Przejmowanym OFE (rozumiane, jako uzyskanie statusu PTE będącego organem Przejmowanego OFE) jest niezbędnym i zarazem kluczowym aspektem całej transakcji, pozwalającym na prowadzenie działalności przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem Przejmowanego OFE.

W przedmiotowej sytuacji, w ramach przejęcia zarządzania Przejmowanym OFE, Wnioskodawca, z mocy prawa, przejmie wszystkie prawa i obowiązki związane z Przejmowanym OFE, a także wybranych kluczowych pracowników, jak również wybrane kluczowe aktywa (składniki materialne i niematerialne), pozwalające na bardziej efektywne zarządzanie Przejmowanym OFE. W szczególności w ramach przekazania zarządzania Przejmowanym OFE, Wnioskodawca przejmie m.in.:

* kluczowych pracowników Zbywającego PTE, takich jak dyrektor ds. inwestycji czy inspektor nadzoru (niezbędnych dla Zbywąjącego PTE do zarządzania Przejmowanym OFE),

* umowę o przechowywanie aktywów Przejmowanego OFE, umowę z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych, umowy o prowadzenie rachunku bankowego dla Przejmowanego OFE, umowy z agentem transferowym oraz procedury związane z realizacją tych umów, umowy o świadczenie usług maklerskich na rzecz Przejmowanego OFE, umowy w sprawie korzystania z serwisu internetowego, umowy zawarte z bankami dotyczącymi współpracy w zakresie transakcji na rynku finansowym, inne umowy zawarte przez Zbywające PTE z podmiotami świadczącymi usługi na rzecz Zbywającego PTE (niezbędne do prowadzenia działalności przez Zbywające PTE),

* regulamin świadczenia usług powierniczych, dokumentację portfela inwestycyjnego,

* bazę danych z informacjami o uczestnikach Przejmowanego OFE,

* dokumentację dotyczącą niezakończonych spraw ze skarg i wniosków związanych z działalnością Przejmowanego OFE, niezakończonych postępowań sądowych i administracyjnych, których stroną jest Przejmowane OFE bądź Zbywające PTE (w związku z zarządzaniem Przejmowanym OFE),

* korespondencję z Komisją Nadzoru Finansowego.

Jednocześnie, należności oraz zobowiązania związane z zarządzaniem Przejmowanym OFE, składki (rozliczone i nierozliczone) oraz roszczenia związane z tymi składkami zostaną przejęte przez Wnioskodawcę.

Przejęcie wskazanych powyżej kluczowych pracowników, aktywów materialnych i niematerialnych, należności i zobowiązań (służących Zbywającemu PTE do zarządzania Przejmowanym OFE) pozwoli Wnioskodawcy na płynne, efektywne i bezpieczne dla członków Przejmowanego OFE kontynuowanie zarządzania Przejmowanym OFE, co jest kluczowe z punktu widzenia regulacyjnego.

Skutki przejęcia zarządzania Przejmowanym OFE

W efekcie przejęcia zarządzania Przejmowanym OFE, Wnioskodawca przeprowadzi likwidację Przejmowanego OFE (likwidacja w drodze przeniesienia majątku Przejmowanego OFE na OFE zarządzane aktualnie przez Wnioskodawcę), tak aby w wyniku przekształcenia Wnioskodawca zarządzał tylko jednym otwartym funduszem emerytalnym powstałym z majątku Wnioskodawcy oraz Przejmowanego OFE. Jest to wymóg prawny określony w art. 71 ustawy o OFE.

Jednocześnie, po przejęciu zarządzania Przejmowanym OFE przez Wnioskodawcę, wystąpi konieczność likwidacji Zbywającego PTE, gdyż straci ono rację bytu z uwagi na utratę przedmiotu swojej działalności, jakim jest zarządzanie Przejmowanym OFE. Jak bowiem wynika z art. 66 ust. 1b ustawy o OFE, w terminie miesiąca od daty przekazania zarządzania OFE innemu PTE powinno nastąpić otwarcie likwidacji powszechnego towarzystwa, które dokonało przekazania zarządzania utworzonym przez siebie OFE.

W rezultacie, Wnioskodawca przejmie wyłączny przedmiot działalności Zbywającego PTE, jakim jest zarządzanie i reprezentowanie Przejmowanego OFE (wraz z kluczowymi pracownikami czy aktywami służącymi bardziej efektywnemu prowadzeniu działalności przez Wnioskodawcę). Jednocześnie zaś, Zbywające PTE straci rację bytu i zostanie zlikwidowane (brak będzie wyłącznego przedmiotu działalności Zbywającego PTE). Skoro więc Zbywające PTE będzie musiało zostać zlikwidowane, z uwagi na brak przedmiotu niezbędnego do prowadzenia działalności, należy uznać, iż prawa i obowiązki przejmowane przez Wnioskodawcę w związku z przejęciem zarządzania Przejmowanym OFE stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych wystarczający do prowadzenia takiej działalności (brak tych składników po stronie Zbywającego PTE uniemożliwia dalsze funkcjonowanie Zbywającego PTE).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytanie nr 2 zostało ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 maja 2012 r.

1.

Czy przekazanie za wynagrodzeniem zarządzania Przejmowanym OFE stanowi transakcję gospodarczą, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy o CIT.

2.

Czy przekazane składniki materialne i niematerialne w ramach "przekazania za wynagrodzeniem zarządzania Przejmowanym OFE" stanowią "przedsiębiorstwo" w rozumieniu przepisów podatkowych, a tym samym transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

3.

Czy przekazanie za wynagrodzeniem zarządzania Przejmowanym OFE podlega opodatkowaniu p.c.c. według stawek p.c.c. właściwych dla poszczególnych składników przedsiębiorstwa.

4.

Czy w przypadku, gdy wynagrodzenie za przekazanie zarządzania Przejmowanym OFE (cena zbycia) przewyższy wartość rynkową poszczególnych składników majątkowych Zbywającego PTE, powstanie dodatnia wartość firmy podlegająca amortyzacji podatkowej po stronie Bankowego PTE.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku od towarów i usług, tj. pytania nr 2.

W części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania nr 1, 3 i 4) wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Towarzystwa, przekazanie za wynagrodzeniem zarządzania Przejmowanym OFE stanowi transakcję gospodarczą, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy o CIT oraz ustawy o VAT.

Zdaniem Towarzystwa, przekazanie za wynagrodzeniem zarządzania Przejmowanym OFE stanowi transakcję niepodlegającą VAT (zbycie przedsiębiorstwa).

Przepisy ustawy o CIT i ustawy o VAT

Zarówno przepisy ustawy o CIT, jak również przepisy ustawy o VAT, posługują się pojęciem "przedsiębiorstwa". Transakcje dotyczące przedsiębiorstwa podlegają specyficznym rygorom opodatkowania CIT, jak również opodatkowania VAT. Niemniej jednak, przepisy ustawy o CIT oraz ustawy o VAT nie definiują terminu "przedsiębiorstwo".

W tym zakresie należy więc odwołać się do odpowiednich regulacji ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.; dalej: k.c.). Konieczność odwołania się do cywilnoprawnej definicji pojęcia "przedsiębiorstwo" została potwierdzona zarówno przez doktrynę prawa podatkowego, jak również przez orzecznictwo sądów administracyjnych (przykładowo - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 listopada 2006 r., sygn. akt I FSK 267/06, czy też wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2006 r., sygn. akt I FSK 688/07).

Definicja przedsiębiorstwa

Cywilnoprawna definicja przedsiębiorstwa (w znaczeniu przedmiotowym) została zawarta w art. 55 (1) k.c. Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, obejmującym w szczególności:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

* własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

* prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

* koncesje, licencje i zezwolenia,

* patenty i inne prawa własności przemysłowej,

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

* tajemnice przedsiębiorstwa,

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jak wskazuje praktyka organów podatkowych, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w tym zespole istniały i zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Stanowisko to znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 19 czerwca 2009 r., sygn. ILPP1/443-381/09-2/MT.

Co istotne, dla kwalifikacji danego zespołu składników jako przedsiębiorstwa obojętne jest, czy zespół ten stanowi całość składników majątkowych i niemajątkowych przysługujących danemu podmiotowi (oznacza to w szczególności, iż zbycie nawet niewielkiej części praw i zobowiązań danego podmiotu może zostać uznane za zbycie przedsiębiorstwa, jeżeli przedmiot zbycia spełnia kryteria określone w art. 55 (1) k.c.). Trzeba również podkreślić, iż dla kwalifikacji danego zespołu składników jako przedsiębiorstwa obojętne jest, czy w skład tego kompleksu wchodzą wszystkie elementy wymienione w art. 55 (1) k.c. (przedsiębiorstwem może być kompleks obejmujący tylko niektóre z tych elementów).

W tym zakresie istnieje swoboda stron transakcji co do tego, które elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej. Oczywiście, swoboda ta nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa. Transakcja dotycząca przedsiębiorstwa powinna obejmować bowiem co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo. Potwierdzenie powyższej tezy zostało wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 30 stycznia 2009 r., sygn. ILPP2/443-1023/08 2/AD.

Z powyższego wynika, iż o przedsiębiorstwie (czy też o transakcji mającej za przedmiot przedsiębiorstwo) można mówić wtedy, kiedy istnieje zespół składników powiązanych ze sobą w taki sposób, że umożliwia niezależne i samodzielne prowadzenie biznesu. W tym zakresie nie jest istotne, czy w skład tego zespołu wchodzą wszystkie elementy wymienione art. 55 (1) k.c., lecz możliwość samodzielnego prowadzenia biznesu za pomocą tego zespołu.

Specyfika działalności prowadzonej przez towarzystwa emerytalne

Powyższe rozważania dotyczące definicji przedsiębiorstwa są w sposób specyficzny odnoszone do działalności prowadzonej przez towarzystwa emerytalne. Jest to bowiem działalność ściśle regulowana i ograniczona przepisami ustawy o OFE.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy o OFE, przedmiotem przedsiębiorstwa towarzystwa emerytalnego jest wyłącznie tworzenie i zarządzanie funduszami emerytalnymi oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich (działalność zastrzeżona dla towarzystwa emerytalnego). Z tego można wywieść, iż jedyną zasadą (materią) działania towarzystwa emerytalnego jest tworzenie i zarządzanie (a także reprezentowanie) otwartym funduszem emerytalnym. Bez tworzenia i zarządzania otwartym funduszem emerytalnym towarzystwo emerytalne traci rację bytu.

W tym kontekście, zarządzanie otwartym funduszem emerytalnym powinno być postrzegane jako biznes (czy też przedsiębiorstwo), za pomocą którego towarzystwa emerytalne prowadzą swoją działalność. W sytuacji zbycia tego biznesu (w drodze przekazania zarządzania funduszem bądź połączenia towarzystw emerytalnych), towarzystwo emerytalne musi przestać istnieć. W rezultacie więc, należy uznać, iż działalność prowadzona przez towarzystwo emerytalne polegająca na zarządzaniu otwartym funduszem emerytalnym jest zorganizowana w taki sposób (z wykorzystaniem zespołu składników, których dzierżycielem czy właścicielem jest towarzystwo emerytalne), że można ją traktować jako przedsiębiorstwo. W sytuacji, gdy towarzystwo emerytalne przekaże samo zarządzanie (czyli również możliwość czerpania przyszłych zysków wraz z zespołem aktywów (kluczowych składników majątkowych) oraz kluczowych pracowników odpowiedzialnych za takie zarządzanie, traci ono rację bytu i podlega likwidacji. Z drugiej strony, towarzystwo emerytalne przejmujące ten zespół składników, niejako "wchłania" je i automatycznie prowadzi biznes z ich wykorzystaniem (po spełnieniu pewnych wymogów formalnych).

Powyższe znajduje potwierdzenie w uchwale składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 25 marca 2010 r., sygn. akt II PZP 12/09, w której stwierdzono, iż:

" (...) Zestawienie treści art. 29 ust. 1 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz art. 55 (1) k.c. prowadzi do wniosku, że przedmiotem zorganizowanego zespołu wszelkich składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej (przedmiotem przedsiębiorstwa) towarzystwa emerytalnego (spółki akcyjnej) jest wyłącznie tworzenie i zarządzanie otwartym funduszem emerytalnym. Oznacza to też, że przedmiotem (działalności) przedsiębiorstwa towarzystwa emerytalnego nie jest (nie może być) żadna działalność nieobjęta pojęciem "tworzenia", a po utworzeniu pojęciem "zarządzania funduszem emerytalnym (...)"

Przekazanie zarządzania przejmowanym OFE

Mając na uwadze powyższe konkluzje, Towarzystwo stoi na stanowisku, iż przejęcie zarządzania Przejmowanym OFE będzie stanowić przejęcie przedsiębiorstwa w rozumieniu cywilnoprawnym, a przez to również w rozumieniu przepisów i praktyki podatkowej. Z uwagi na specyfikę działalności prowadzonej przez towarzystwa emerytalne, zarządzanie funduszem emerytalnym należy traktować jako wyłączny biznes towarzystwa emerytalnego, za pomocą którego prowadzona jest działalność gospodarcza.

Przekazanie zarządzania Przejmowanym OFE będzie oznaczać również przejęcie masy majątkowej, która jest wystarczająca, aby towarzystwo emerytalne (również Fundusz) mogło generować przychody czy koszty. Z uwagi na fakt, iż wraz z przejęciem zarządzania Przejmowanym OFE Towarzystwo przejmie część pracowników i składników (aktywów) majątkowych Zbywającego PTE, nie ulega wątpliwości, że przedmiotem przejęcia będzie zespół składników pozwalający na efektywne i samodzielne prowadzenie działalności przez Fundusz z wykorzystaniem przejmowanego majątku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie jednak, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tego aktu prawnego nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wskazany przepis ustawy o VAT stanowi implementację art. 19 Dyrektywy VAT, zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Implementacja art. 19 Dyrektywy VAT do ustawy o VAT oznacza, iż Polska skorzystała z opcji i zdecydowała się na wyłączenie z opodatkowania VAT transakcji mających za przedmiot całość lub część majątku.

Z zestawienia powyższych regulacji wynika, iż jeśli przedmiotem transakcji zbycia jest przedsiębiorstwo (bądź majątek czy część majątku - zgodnie z Dyrektywą VAT), to transakcja taka będzie wyłączona z opodatkowania VAT.

Zbycie

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Na wstępie trzeba wskazać, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "zbycie" użytego w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W tym względzie, opierając się na praktyce organów podatkowych, należy przyjąć, iż przez zbycie rozumie się każdą transakcję gospodarczą, w następstwie której dochodzi do zmian w zakresie własności czy też rozporządzania danym towarem jak właściciel (przykładowo interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 20 listopada 2006 r., sygn. 1473/WVO/443/705/144/A/2006/GW). Za zbycie należy więc uznać zarówno sprzedaż, nieodpłatne przekazanie, jak również aport.

W ocenie Towarzystwa, zasadne jest również klasyfikowanie jako zbycie umowy skutkującej odpłatnym przekazaniem zarządzania otwartym funduszem emerytalnym. Jest to bowiem transakcja, która skutkuje definitywnym przekazaniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przy wykorzystaniu otwartego funduszu emerytalnego.

W przedmiotowej sytuacji Zbywające PTE, przekazując zarządzanie Przejmowanym OFE na rzecz Funduszu, utraci możliwość kontroli i zarządzania Przejmowanym OFE. To Fundusz, jako podmiot przejmujący zarządzanie Przejmowanym OFE, stanie się jego wyłącznym zarządcą i będzie prowadzić działalność z wykorzystaniem Przejmowanego OFE.

Zbycie przedsiębiorstwa

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, jeśli przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, transakcja taka nie podlega reżimowi ustawy o VAT, a w efekcie nie jest opodatkowana VAT.

W ocenie Towarzystwa, powyższy przepis znajdzie zastosowanie w przypadku opłatnego przekazania zarządzania Przejmowanym OFE przez Zbywające PTE Jak wskazano powyżej działalność polegająca na zarządzaniu Przejmowanym OFE powinna zostać uznana za prowadzenie przedsiębiorstwa (w rozumieniu regulacji cywilnoprawnych i podatkowych), zaś samo odpłatne przekazanie zarządzenia Przejmowanym OFE będzie stanowić zbycie tego przedsiębiorstwa. W rezultacie, skoro zostaną spełnione powyższe warunki, to nie ma podstaw aby kwestionować możliwość stosowania art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Takie stanowisko potwierdzono w interpretacji Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 8 czerwca 2006 r., sygn. 1471/VUR1/443-39/071MT. W interpretacji tej stwierdzono, że:

" (.") Zdaniem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zarówno odpłatne przekazanie zarządzania OFE X na podstawie zawartej umowy o przeniesieniu praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie, jak i sprzedaż PTE X na rzecz innego powszechnego towarzystwa emerytalnego, którego składnikiem będzie m.in. prawo do zarządzania OFE X, podlega wyłączeniu z opodatkowania VAT. Zgodnie bowiem z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. W przypadku zawarcia ww. umów dojdzie do nabycia przedsiębiorstwa przez powszechne towarzystwo emerytalne, które przejmie ogół praw i obowiązków związanych z zarządzaniem OFE X (na mocy art. 66 ust. 2 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych). Przejęcie OFE X (w celu przeprowadzenia jego likwidacji i przeniesienia jego aktywów do funduszu, którym zarządza powszechne towarzystwo emerytalne) uznać więc należy za nabycie przedsiębiorstwa rozumianego jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych zgodnie z art. 55 (1) Kodeksu cywilnego (...)".

Wskazana powyżej praktyka organów podatkowych potwierdza prawidłowość stanowiska Towarzystwa, iż odpłatne przekazanie zarządzania Przejmowanym OFE przez Zbywające PTE będzie stanowić zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a w efekcie nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamiana, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aport. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Ponadto art. 552. k.c. stanowi, iż czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Wskazać należy, iż zasady tworzenia i działania funduszy emerytalnych reguluje ustawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm.), zwana dalej ustawą o OFE.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy o OFE, fundusz jest osobą prawną, której przedmiotem działalności funduszu jest gromadzenie środków pieniężnych, ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę członkom funduszu po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego, i wypłata okresowych emerytur kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych (Dz. U. Nr 228, poz. 1507, z 2010 r. Nr 254, poz. 1700 i Nr 257, poz. 1726 oraz 2011 r. Nr 75, poz. 398), z zastrzeżeniem ust. 3.

Artykuł 3 ust. 2 ustawy o OFE stanowi, iż towarzystwo tworzy fundusz oraz, jako jego organ, zarządza nim i reprezentuje w stosunkach z osobami trzecimi.

Natomiast art. 29 ust. 1 ustawy o OFE stanowi, iż przedmiotem przedsiębiorstwa towarzystwa jest wyłącznie tworzenie i zarządzanie funduszami oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich. Wyłącznie towarzystwo jest uprawnione do prowadzenia takiej działalności.

Stosownie zaś do art. 29 ust. 5 ustawy o OFE, do zarządzania aktywami otwartego funduszu powszechne towarzystwo jest obowiązane zatrudnić co najmniej jednego doradcę inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 i 2 ustawy o OFE powszechne towarzystwo, które zamierza zrezygnować z prowadzenia dotychczasowej działalności, może, na podstawie umowy zawartej z innymi powszechnym towarzystwem, przekazać temu towarzystwu zarządzanie otwartym funduszem, którym zarządza. Powszechne towarzystwo przejmujące zarządzanie otwartym funduszem wstępuje w prawa i obowiązki powszechnego towarzystwa zarządzającego dotychczas tym funduszem. Postanowienia umowy wyłączające określone obowiązki są bezskuteczne wobec osób trzecich.

Z art. 69 ust. 1 ustawy o OFE wynika, iż na podstawie zezwolenia organu nadzoru na przejęcie zarządzania funduszem lub połączenie towarzystw następuje likwidacja funduszu, którym zarządzanie zostało przejęte przez inne towarzystwo lub który był zarządzany przez towarzystwo przejęte w wyniku połączenia albo, jeżeli połączenie towarzystw odbywa się w sposób określony w art. 492 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, który został wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia na połączenie towarzystw zgodnie z art. 5.

Likwidacja funduszu odbywa się w drodze przeniesienia jego aktywów do funduszu zarządzanego przez towarzystwo, które przejęło zarządzanie tym funduszem, lub które przejęło towarzystwo zarządzające tym funduszem w wyniku połączenia (...) - art. 71 ust. 1 ustawy o OFE.

Z opisu zdarzenia przyszłego oraz z uzupełnienia wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako powszechne towarzystwo emerytalne zarządza funduszami emerytalnymi. W wyniku planowanej restrukturyzacji, którą Wnioskodawca przeprowadza w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, Towarzystwo zamierza dokonać przejęcia zarządzania otwartym funduszem emerytalnym od innego towarzystwa emerytalnego. Przedmiotowa transakcja będzie oparta na umowie o przekazaniu zarządzania danym otwartym funduszem emerytalnym, na podstawie, której towarzystwo emerytalne dokona przekazania zarządzania danym otwartym funduszem emerytalnym w zamian za wynagrodzenie. Wraz z przejęciem zarządzania Przejmowanym OFE, Towarzystwo przejmie od Zbywającego PTE również kluczowych pracowników oraz niektóre aktywa trwałe i obrotowe niezbędne w procesie zarządzania Przejmowanym OFE (np. programy informatyczne). W szczególności w ramach przekazania zarządzania Przejmowanym OFE, Wnioskodawca przejmie kluczowych pracowników Zbywającego PTE, takich jak dyrektor ds. inwestycji czy inspektor nadzoru (niezbędnych dla Zbywającego PTE do zarządzania Przejmowanym OFE), umowę o przechowywanie aktywów Przejmowanego OFE, umowę z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych, umowy o prowadzenie rachunku bankowego dla Przejmowanego OFE, umowy z agentem transferowym oraz procedury związane z realizacją tych umów, umowy o świadczenie usług maklerskich na rzecz Przejmowanego OFE, umowy w sprawie korzystania z serwisu internetowego, umowy zawarte z bankami dotyczącymi współpracy w zakresie transakcji na rynku finansowym, inne umowy zawarte przez Zbywające PTE z podmiotami świadczącymi usługi na rzecz Zbywającego PTE (niezbędne do prowadzenia działalności przez Zbywające PTE), regulamin świadczenia usług powierniczych, dokumentację portfela inwestycyjnego, bazę danych z informacjami o uczestnikach Przejmowanego OFE, dokumentację dotyczącą niezakończonych spraw ze skarg i wniosków związanych z działalnością Przejmowanego OFE, niezakończonych postępowań sądowych i administracyjnych, których stroną jest Przejmowane OFE bądź Zbywające PTE (w związku z zarządzaniem Przejmowanym OFE), korespondencję z Komisją Nadzoru Finansowego. Ponadto Wnioskodawca przejmie należności oraz zobowiązania związane z zarządzaniem Przejmowanym OFE, składki (rozliczone i nierozliczone) oraz roszczenia związane z tymi składkami. Umowa o przekazaniu zarządzania regulująca powyższe kwestie zostanie zawarta pomiędzy Towarzystwem i Zbywającym PTE. Fundusz zakłada, iż wynagrodzenie za przekazanie zarządzania Przejmowanym OFE (cena zbycia) może przewyższać wartość rynkową poszczególnych przejmowanych składników majątkowych Zbywającego PTE. W efekcie zawarcia umowy o przekazaniu zarządzania Przejmowanym OFE, Wnioskodawca przeprowadzi likwidację przejmowanego OFE (likwidacja w drodze przeniesienia majątku), tak aby w wyniku przekształcenia Towarzystwo zarządzało jednym otwartym funduszem emerytalnym powstałym z majątku B. OFE oraz Przejmowanego OFE.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz z uzupełnienia wniosku wynika zatem, że Wnioskodawca zamierza dokonać przejęcia zarządzania otwartym funduszem emerytalnym od innego towarzystwa emerytalnego, w trybie art. 66 ustawy o OFE tj. na podstawie umowy o przekazanie zarządzania Przejmowanego OFE. Stosownie do tego przepisu powszechne towarzystwo przejmujące zarządzanie otwartym funduszem wstępuje w prawa i obowiązki powszechnego towarzystwa zarządzającego dotychczas tym funduszem, a fundusz ulega likwidacji (likwidacja w drodze przeniesienia majątku). Oznacza to, że Wnioskodawca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z zarządzaniem Przejmowanego OFE, a zatem mamy do czynienia z sukcesją singularną.

Z przywołanych wyżej przepisów ustawy o OFE wynika, że przedmiotem przedsiębiorstwa towarzystwa emerytalnego jest wyłącznie tworzenie i zarządzanie funduszami, oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich. Tak określony wyłączny przedmiot działalności towarzystwa oraz fakt wstąpienia w prawa i obowiązki wchodzące w skład przedsiębiorstwa towarzystwa przekazującego, w przypadku zawarcia umowy o przekazanie zarządzania otwartym funduszem, powoduje, że przedmiotem przekazania w trybie art. 66 ustawy o OFE, jest przedsiębiorstwo towarzystwa emerytalnego.

Z przedstawionych w sprawie okoliczności wynika, że na podstawie umowy towarzystwo emerytalne dokona przekazania, na rzecz Wnioskodawcy, zarządzania danym otwartym funduszem emerytalnym oraz Wnioskodawca przejmie wymienione powyżej aktywa trwałe i obrotowe niezbędne w procesie zarządzania Przejmowanym OFE, a także kluczowych pracowników, odpowiedzialnych i uczestniczących w procesie zarządzania. Otrzymanie możliwości zarządzania Przejmowanym OFE jest samo w sobie wystarczające, aby Wnioskodawca mógł prowadzić działalność gospodarczą z wykorzystaniem Przejmowanego OFE, rozumianego jako masa majątkowa (aktywa) i zobowiązania funduszu. Tak więc przejęcie zarządzania Przejmowanym OFE jest niezbędnym i zarazem kluczowym aspektem całej transakcji, pozwalającym na prowadzenie działalności przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem Przejmowanego OFE.

Mając na uwadze treść art. 551 oraz art. 552 k.c. oraz treść przepisów ustawy o OFE, stwierdzić należy, iż przekazanie powyższych składników, w trybie umowy, o której mowa w art. 66 ust. 1 ustawy o OFE, tworzących przedsiębiorstwo towarzystwa emerytalnego i stanowiące dotychczas składniki tego przedsiębiorstwa, jest wystarczające do uznania, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przekazaniem zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 k.c., przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na zarządzaniu otwartym funduszem emerytalnym i jego reprezentowaniu.

W konsekwencji powyższego, transakcja przejęcia zarządzania Przejmowanym OFE na rzecz Wnioskodawcy stanowiąca przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 k.c., podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl