IPPP1-443-199/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-199/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 6 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek przeznaczonych pod zabudowę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek przeznaczonych pod zabudowę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2001 wnioskodawca nabył wraz z małżonką na zasadach współwłasności teren o powierzchni 1,2 ha, składający się z 8 przylegających działek położonych we wsi K, Gm. G z zamiarem wybudowania domu i zamieszkania wraz z rodziną na tym terenie. W chwili zakupu 3 działki znajdowały się w pasie przeznaczonym pod zabudowę zagrodową lub jednorodzinną a pozostałe działki stanowiły teren rolny. W 2002 r. Gmina zmieniła plan zagospodarowania terenu i aktualnie wszystkie działki znajdują się w obszarze przeznaczonym pod zabudowę zagrodową lub jednorodzinną. Obecnie na zakupionym terenie wnioskodawca chciałby rozpocząć budowę domu jednorodzinnego dla siebie i rodziny. Aby sfinansować budowę, musi on sprzedać 2 do 3 działek, stanowiących część posiadanego terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po sprzedaży ww. działek będę zobowiązany odprowadzić podatek VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, w tym przypadku sprzedaż nie podlega obowiązkowi odprowadzenia podatku VAT ponieważ jest to sprzedaż działek z majątku osobistego osób fizycznych (małżeństwa) nie prowadzących działalności gospodarczej, a także sama sprzedaż nie ma cech prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na obrocie ziemią budowlaną.

Uzasdnienie:

a.

teren, którego część wnioskodawca zamierza sprzedać był nabyty w celu osiedlenia się i wybudowania tam domu dla siebie i rodziny. Zamiar ten pozostaje niezmieniony, aktualnie wnioskodawca chce przystąpić do budowy domu. Sprzedaż 2-3 działek jest jedynym sposobem uzyskania potrzebnych funduszy na budowę, biorąc pod uwagę wzrost cen w budownictwie w ostatnim okresie. Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać więcej terenu niż potrzeba, aby uzyskać środki na budowę domu,

b.

od momentu zakupu terenu do chwili obecnej strona nie podejmowała żadnych działań prowadzących do podniesienia wartości posiadanego terenu, a w szczególności nie wnioskowała o podział czy o zmianę przeznaczenia terenu (odrolnienie),

c.

strona nie odliczała podatku VAT w chwili zakupu,

d.

nigdy obrót ziemią nie stanowił dla wnioskodawcy źródła utrzymania. Oprócz ww. terenu nie kupował nigdy innych działek. Nie sprzedawał też dotychczas żadnych działek. Źródłem utrzymania wnioskodawcy jest pensja, a nie zyski z obrotu ziemią. Strona podkreśla, iż planowana sprzedaż 2-3 działek podyktowana jest koniecznością uzyskania niezbędnych funduszy na budowę planowanego domu jednorodzinnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, pod pojęciem dostawy towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podatnikami podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Stosownie natomiast do art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) cyt. ustawy - zwolnienia, o którym mowa powyżej nie stosuje się m.in. do podatników dokonujących dostaw terenów przeznaczonych pod zabudowę.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Analizując powyższe przepisy ustawy należy stwierdzić, że odpłatna dostawa gruntu jest dostawą towarów i co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto dostawa towarów, w tym także gruntów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług m.in. wówczas, gdy dokonana będzie w sposób wielokrotny lub gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika podatku VAT, tj. prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu powołanej wyżej definicji.

Przy sprzedaży gruntu niezabudowanego istotne znaczenie mają uregulowania zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego rozstrzyga o klasyfikacji gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że aktualnie wszystkie działki znajdują się w obszarze przeznaczonym pod zabudowę.

Wnioskodawca zatem, przy sprzedaży działek nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z treści cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż grunt ten nie spełnia warunków zawartych w treści tego przepisu - jako teren, który na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego został przeznaczony pod zabudowę.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że wnioskodawca zamierza sprzedać kilka z posiadanych działek (2-3 działki). Zatem planowana przez stronę sprzedaż działek nosi znamiona dokonywania czynności w sposób wielokrotny.

Z uwagi na powyższe okoliczności, tj.:

3.

Przeznaczenie przedmiotowych działek, w miejscowym planie zagospodarowania terenu - pod zabudowę.

4.

Zamiar sprzedaży kilku (2-3) działek,

- stwierdzić należy, że sprzedaż tych gruntów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, ze stawką 22%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy. Sprzedając przedmiotowe działki wnioskodawca uzyska status podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Po sprzedaży przedmiotowych działek wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl