IPPP1-443-198/07-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-198/07-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego oraz naliczenia podatku należnego w związku z nieodpłatnym przekazaniem węzła komunikacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego oraz naliczenia podatku należnego w związku z nieodpłatnym przekazaniem węzła komunikacyjnego Gminie M.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

P Spółka z ograniczona odpowiedzialnością nabyła od Gminy Miasta M nieruchomości niezabudowane, położone w M-B. Przedmiotowe grunty obejmują łącznie 9 działek i rozdzielone są na dwie części dwupasmową drogą. Spółka nabyła przedmiotowe nieruchomości w drodze przetargu. Zgodnie z warunkami przetargu, grunty są sprzedawane łącznie jako całość funkcjonalno-użytkowa z przeznaczeniem pod zabudowę na cele zgodne z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nabywca gruntów jest zobowiązany na własny koszt i własnym staraniem wybudować węzeł komunikacyjny. Grunty wydzielone pod budowę węzła nie stanowią przedmiotu nabycia przez Spółkę. Inwestycja, po oddaniu jej do użytkowania, zostanie nieodpłatnie przekazana właściwym zarządcom dróg (będzie ona stanowiła drogi publiczne w rozumieniu przepisów ustawy o drogach publicznych). Nakłady poniesione przez Spółkę na budowę węzła komunikacyjnego będą pozostawały w ścisłym związku z osiągniętymi przychodami, a tym samym z jej działalnością opodatkowaną.

Spółka zamierza dokonać podziału nabytych w drodze przetargu nieruchomości i zbyć część z nich na rzecz innych podmiotów powiązanych ze Spółką. W cenie tych działek zawarte będą poniesione przez Spółkę koszty związane z ich nabyciem, koszty dotyczące budowy węzła "B" jak i koszty, które zostaną poniesione w przyszłości. W związku z faktem, iż część nakładów inwestycyjnych zostanie poniesiona po sprzedaży części nieruchomości na rzecz ww. podmiotów, Spółka zamierza zastrzec w umowach sprzedaży możliwość odroczenia części płatności za nieruchomość - do momentu faktycznej realizacji poszczególnych etapów budowy węzła. Zarówno Spółka, jak i podmioty, które nabędą od Spółki nieruchomości, zamierzają wybudować na nich budynki magazynowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową węzła drogowego "B".

2.

Czy nie wystąpi obowiązek naliczenia podatku od towarów usług w związku z przekazaniem zarządu nad węzłem drogowym właściwym zarządcom dróg.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową węzła drogowego, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od torów i usług, z którego wynika, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanych czynności opodatkowanych.

Spółka nie będzie miała obowiązku obciążenia się podatkiem należnym, w związku z przekazaniem zarządu nad zakończoną inwestycją właściwym zarządcom dróg na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, z którego wynika, że na równi z odpłatnym świadczeniem usług traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego nabyte, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy zakupie towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, część nabytych od Gminy M nieruchomości niezabudowanych, zamierza sprzedać innym podmiotom powiązanym, natomiast na pozostałych Spółka zamierza wybudować budynki magazynowe. Poniesione koszty na budowę węzła komunikacyjnego i związanej z nim infrastruktury podwyższy wartość sprzedawanych nieruchomości, a tym samym służą czynnościom opodatkowanym.

Zatem, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z budową węzła komunikacyjnego i towarzyszącej mu infrastruktury ze względu na fakt, iż poniesione wydatki wykazują związek z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Z przepisu tego wynika, że co do zasady opodatkowaniu podlega jedynie odpłatne świadczenie usług, zaś usługi świadczone nieodpłatnie - co do zasady - nie podlegają opodatkowaniu, niezależnie od tego, czy nieodpłatność jest istotą danej usługi, czy też usługa została wykonana bez wynagrodzenia. Równocześnie zauważyć należy, iż niektóre czynności wykonywane nieodpłatnie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług.

Wyjątek od powyższej zasady został unormowany w art. 8 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

W rezultacie objęte zakresem opodatkowania są usługi, które nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych następnie ze świadczeniem tego rodzaju usług. Z tego wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

We wniosku Spółka wskazała, iż inwestycja w zakresie wykonania węzła drogowego ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spółka podjęła się, na podstawie podpisanego porozumienia, budowy węzła drogowego i związanej z nim infrastruktury w celu umożliwienia dojazdu do będących na sprzedaż działek budowlanych. Koszty poniesione w związku z inwestycją podwyższą wartość sprzedawanych działek, co wskazuje na istnienie związku nieodpłatnie świadczonej usługi z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Oznacza to, iż pomimo spełnienia jednej z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją, nie została spełniona druga z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

W świetle powyższego, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Gminy M oraz na rzecz właściwych zarządców - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl