IPPP1/443-197/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-197/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. (data wpływu 6 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur otrzymanych od kontrahentów dokumentujących otrzymanie przez nich premii pieniężnych od dnia 1 stycznia 2008 r.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur otrzymanych od kontrahentów dokumentujących otrzymanie przez nich premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzę działalność gospodarczą jako jednoosobowy przedsiębiorca X wanej dalej spółka polegająca na sprzedaży hurtowej sprzętu gospodarstwa domowego, wyrobów z ceramiki itp. Towary dostarczane są do dużych sieci handlowych (w tym supermarketów). W związku z prowadzoną działalnością sprzedaż towarów opiera się w przeważającej mierze na zawartych umowach o współpracy na czas określony. Z zawartych umów o współpracy wynika, że odbiorcom (dystrybutorom, sieciom handlowym) przysługuje system tzw. bonusów/ premii pieniężnych. W ramach umów zawartych z dystrybutorami i sieciami handlowymi Firma zobowiązana jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy o ile kontrahent spełni przewidziane umową warunki. Zawarte z dystrybutorami i sieciami handlowymi umowy przewidują różne rodzaje premii pieniężnych, w tym m.in.:

1.

premia za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży towarów firmy X przez kontrahenta,

2.

premia za zrealizowanie określonego poziomu zakupu towarów w firmie X,

3.

premia pieniężna zapłacona jako ustalony procent od faktycznie zrealizowanej sprzedaży.

Premie wypłacane są dystrybutorom lub sieciom handlowym za okresy kwartalne, miesięczne, półroczne, roczne lub inne okresy ustalone w umowie. Wysokość premii uzależniona jest od wartości zakupów lub sprzedaży poczynionych przez klienta w danym okresie. Nadmieniam, że wskazane premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów, a wypłacone premie są naliczane w oparciu o faktyczne obroty osiągnięte przez klienta w danym okresie rozliczeniowym. Premie mają charakter obowiązkowy, co oznacza, że są płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji uznaniowych. Premie pieniężne wypłacone kontrahentom dokumentowane są za pomocą faktur wystawionych przez dystrybutorów, sieci handlowe z wykazanym 22% podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy mojej firmie X przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez odbiorców wynagrodzenia (premii) opisanego w stanie taktycznym, czy odbiorcy powinni wystawiać noty obciążeniowe bez podatku VAT w przypadku gdyby prawo odliczenia VAT nie przysługiwało.

Zdaniem wnioskodawcy premie pieniężne opisane w stanie faktycznym stanowią z punktu widzenia Firmy zapłatę za usługę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT) świadczoną przez kontrahenta mojej Firmy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 8 ust. 1 tej ustawy przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej w rozumieniu art. 7. Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa wart. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nie może budzić wątpliwości, iż w przedstawionej przeze mnie sytuacji, tj. gdy wypłacana jest premia (wynagrodzenie) uzależniona od poziomu zakupów towarów firmy X, poziomu sprzedaży towarów firmy X i innych sytuacjach opisanych w stanie faktycznym nie mamy do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Z drugiej strony mamy do czynienia z pewnym zachowaniem podmiotu otrzymującego premię pieniężną (wynagrodzenie), polegającym np. na osiągnięciu określonego poziomu obrotów. Premia stanowi zatem wynagrodzenie za dokonywanie określonych świadczeń i ma charakter motywacyjny. Jej wypłata ma na celu zwiększenie efektywności kontrahenta i wpływa na wysokość obrotów firmy X. Jednocześnie, wypłata takich premii nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi przez firmę X. W związku z powyższym zapłata premii pieniężnej stanowi naszym zdaniem wynagrodzenie za usługę, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Przez świadczenie, o którym mowa w tym przepisie należy bowiem w takim przypadku rozmieć spełnienie warunków określonych w umowie, tj. np. osiągnięcie określonego wolumenu zakupów. W takiej sytuacji dystrybutorzy otrzymujący premię zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej taką transakcję. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak już firma X wskazała powyżej, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentujące otrzymanie wynagrodzenia (premii pieniężnych) dokumentują usługi świadczone przez kontrahentów firmy X. Nie może budzić wątpliwości, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonaniem czynności podlegających opodatkowaniu (sprzedażą towarów opisanych w sekcji F druku ORD-IN). Zakup takiej usługi ma bowiem na celu zwiększenie sprzedaży firmy X (podlegającej opodatkowaniu). Stanowisko firmy w przedstawionej sprawie potwierdza pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wydane w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026). Zdaniem Ministra "W praktyce występują sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takim przypadku należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usługi przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach". W analogiczny sposób wypowiadają się również organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Na przykład w piśmie z dnia 18 września 2007 r.,nr 1418/ZT/T/443-59/07/SG, w którym to Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, iż" (..) Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym otrzymana przez Spółkę premia pieniężna, zgodnie z zawartą umową, związana jest z określonym zachowaniem nabywcy (Spółki), mieści się zatem w definicji świadczonych usług w myśl cyt. wyżej art. 8 ust. 1 i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, że wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt. I FSK 94/06 w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych za wynik sprzedaży dotyczy konkretnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie dokonane przez Sąd wiąże więc w tej konkretnej sprawie. Natomiast Interpretacja Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3/812/1222//2004/AP/4026, która została wydana w trybie art. 14 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe - nadal obowiązuje. Z kolei w piśmie z dnia 16 grudnia 2005 r., (sygn. PUS.ll/443/166/2005/ZK) Podkarpacki Urząd Skarbowy zauważył, iż" (...) w przypadku, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje w ten sposób, iż premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości lub ilości towarów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (w przedmiotowej sprawie premia dotyczy całego obrotu miesięcznego) wówczas, w ocenie tutejszego organu podatkowego należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

W odniesieniu do podatku naliczonego urząd wskazał, iż" (...) jako kwota należna z tytułu sprzedaży (świadczenia usługi) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający, przy zachowaniu przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów usług warunków, odliczeniu".

Mając powyższe na uwadze oraz w świetle najnowszego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt. I FSK 94/06 wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie, iż firmie X przysługuje począwszy od 1 stycznia 2008 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez odbiorców premii potwierdzających otrzymanie premii pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.,

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Na mocy przepisu § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

a.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

b.

z tytułu nabycia towarów i usług,

c.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

d.

w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;

e.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 st.6;

f.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Z kolei w przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako podmiot zajmujący się hurtową sprzedażą sprzętu gospodarstwa domowego, udziela swoim kontrahentom, tzw. premii pieniężnych. Premie te wynikają z zawartych umów z dystrybutorami i sieciami handlowymi. Są one przyznawane za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży towarów wnioskodawcy przez kontrahenta, za zrealizowanie określonego poziomu zakupów u kontrahenta oraz jako ustalony procent od faktycznie zrealizowanej sprzedaży. Premie w żadnym wypadku nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów i mają charakter obowiązkowy, co oznacza, że są płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji uznaniowych. Powyższą sytuację kontrahenci traktują jako świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, a otrzymane premie pieniężne stanowią dla nich wynagrodzenie za wykonaną usługę, którą dokumentują wystawieniem faktury. Wnioskodawca ma jednak wątpliwości, czy w związku z treścią art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku VAT obowiązującą od dnia 1 stycznia 2008 r., będzie przysługiwało mu prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach, które zostaną wystawione przez kontrahentów z tytułu otrzymanych premii pieniężnych, a które to Wnioskodawca otrzyma po dniu 31 grudnia 2007 r. i czy wprowadzenie takiego zapisu w ustawie oznacza, że kontrahenci powinni wystawiać noty obciążeniowe bez podatku VAT, w przypadku gdyby prawo odliczenia VAT nie przysługiwało.

Należy podkreślić, że działania Wnioskodawcy, polegające na wypłacaniu premii pieniężnych za zrealizowanie określonego poziomu zakupu i sprzedaży, mają bezpośredni wpływ na określone zachowania kontrahentów, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. Organ stwierdza, iż otrzymana przez kontrahenta premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia dla kontrahentów za świadczone usługi na rzecz Wnioskodawcy.

Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentują wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone na rzecz Spółki. Nie może zatem budzić wątpliwości fakt, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając na uwadze fakt zakwalifikowania wypłacanych premii pieniężnych jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT ww. przepis nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie. Wnioskodawcy przysługuje więc prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez odbiorców wynagrodzenia (premii). W opisanej sytuacji odbiorcy nie mają prawa do wystawiania not obciążeniowych bez podatku VAT.

Cytowany przez podatnika wyrok Sądu dotyczy konkretnej sprawy osadzonej w określonym stanie faktycznym, wiąże tylko w tej konkretnej prawie i nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Z uwagi na fakt, że w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zostało przedstawione jedno zdarzenie przyszłe opłata za wydanie interpretacji wynosi 75 zł. Wnioskodawca wniósł opłatę w wysokości 150 zł z uwagi na 2 zadane pytania. Jednakże ponieważ oba pytania są ściśle związane z jednym tylko zdarzeniem przyszłym to kwota 75 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona wnioskodawcy na konto, z którego została uiszczona.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl