IPPP1/443-1932/08-2/PR - Sprzedaż budynków wraz z gruntem - zwolnienie z VAT dotyczące dostawy towarów używanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1932/08-2/PR Sprzedaż budynków wraz z gruntem - zwolnienie z VAT dotyczące dostawy towarów używanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2008 r. (data wpływu 15 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina SXXX jest właścicielem nieruchomości gruntowej częściowo zabudowanej murowanym budynkiem byłej szkoły oraz trzema budynkami gospodarczymi, położonej w miejscowości zzzz Gm. SXXX, w skład której wchodzi działka gruntu Nr ... o obszarze 0.8021 ha, posiadającej księgę wieczystą KW Nr 38046 w Sądzie Rejonowym w zzzz. Rok budowy budynków około 1962. W budynku po byłej szkole wyodrębniono własność dwóch lokali: Nr 1 o powierzchni 489,63 m2 i Nr 2 o powierzchni 48,53 m2, dla których na mocy postanowień Sądu Rejonowego w zzzz z dnia 26 lutego 2002 r. założono księgi wieczyste odpowiednio o Nr... .

Przedmiotowa nieruchomość jest w posiadaniu zależnym przedsiębiorców-wspólników spółki cywilnej "XXX z siedzibą w zzzz na podstawie umowy dzierżawy z dnia 18 maja 2001 r. (z późn. zm. - ostatnia zm. aneksem Nr... 2004 roku z dnia 31 marca 2004 r.). Zgodnie z powyższą umową przedmiotowa nieruchomość została oddana w dzierżawę na okres 10 lat, ze wskazaniem, iż obiekt po adaptacji przeznaczony zostanie na działalność gospodarczą związaną z rehabilitacją i opieką nad ludźmi przewlekle chorymi. Ponadto umowa przewiduje, że wartość remontu uzgodniona z wydzierżawiającym może być zaliczona na poczet czynszu dzierżawnego.

Zgodnie z umową dzierżawca dokonał modernizacji, również w zakresie wymagającym pozwolenia na budowę i prowadzi wskazaną w umowie działalność w formie Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Roboty w ramach pozwolenia na budowę wykonano w dwóch etapach: I etap do kwietnia 2002 r., po którym decyzją Starostwa Powiatowego w XXX z dnia 28 maja 2002 r. udzielono pozwolenia na użytkowanie Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w XXX; II etap do lutego 2007 r. po którym zawiadomiono właściwe organy o zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektu. Nieznaczną cześć tych nakładów na kwotę 27.496,- zł. zaliczono na poczet czynszu, ostatnio na poczet czynszu za wrzesień 2003 r.

Obecnie przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest do bezprzetargowej sprzedaży na rzecz dzierżawcy tj. "XXX" spółka cywilna zgodnie z uchwałą Rady Gminy XXX i z zachowaniem wymogów określonych ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr..., poz. 2603 z późn. zm.).

Zgodnie z operatem szacunkowym wartość nieruchomości wg stanu na dn. 16 maja 2001 r. (data zawarcia umowy dzierżawy) wynosi 197.504,- zł, a na dzień 30 maja 2008 r. (data sporządzenia operatu) - 330.109,- zł., natomiast wartość rynkowa nakładów dzierżawcy wyceniono na kwotę 132.605,- zł. Różnica pomiędzy wartością nieruchomości i nakładami dzierżawcy wynosi 197.504,- zł.. Do zapłaty przyjęto jednak cenę w wysokości 225.000,- zł. netto, czyli do kwoty 197.504,- zł, dodano kwotę 27.496,- zł. jako równowartość nakładów wcześniej zaliczonych na poczet czynszu.

Od początku obowiązywania umowy dzierżawy z dnia 18 maja 2001 r. wydatki na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości ponosił wyłącznie dzierżawca.

Z oświadczenia XXX reprezentującego spółkę cywilną "XXX" wynika, że wydatki te były dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na spółkę. Ponadto z oświadczenia wynika, że w spółce wykonywane są wyłącznie usługi przedmiotowo zwolnione od podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych PKWiU 85.21 - pkt 9 załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i w związku z powyższym spółka "XXX" nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te nakłady.

Z kolei Gmina XXX przed oddaniem przedmiotowej nieruchomości w dzierżawę nie poczyniła na niej żadnych nakładów, ani nie poniosła wydatków na ulepszenie budynków znajdujących na tej nieruchomości. Nie korzystała również z prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z jej nabyciem, ponieważ nabyła ją nieodpłatnie z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1996 r. zgodnie z art. 104 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.:. Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329) w wyniku przejęcia zadania prowadzenia szkół podstawowych jako zadania własnego i potwierdzonego decyzją Wojewody B z dnia 2 stycznia 1997 r. znak:... .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości (budynków wraz z gruntem) jest zwolniona z podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane rozumie się:

1.

budynki i budowle lub ich części -jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;

2.

pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W myśl art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów używanych wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Użycie w tym przepisie sformułowania "użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych" wskazuje, że chodzi tu o całkowity okres użytkowania tych towarów do działalności opodatkowanej, a nie o okres od zakończenia modernizacji.

Zatem aby cytowany przepis art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączający zwolnienie od podatku VAT znalazł zastosowanie, wszystkie trzy wyżej wspomniane warunki muszą zostać spełnione łącznie. Niewystąpienie jednego z nich oznacza możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kwestie opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Wskazując na powyższe regulacje prawne zdaniem wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości (budynków z wyodrębnionymi lokalami wraz z gruntem) w stanie faktycznym opisanym wyżej powinna być zwolniona od podatku z uwagi na to, że jest ona rzeczą używaną, minął 5-letni okres od jej nabycia oraz, że Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynków znajdujących na tej nieruchomości, jak również nie korzystała z prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z jej nabyciem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl