IPPP1-443-190/09-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-190/09-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, próbek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, próbek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.

Spółka Z prowadzi sprzedaż towarów, w tym kosmetyków, w systemie tzw. sprzedaży bezpośredniej. Oznacza to, że sprzedaż dokonywana jest poprzez przedstawicieli handlowych, którzy pośredniczą w dokonywanych transakcjach za wynagrodzeniem (prowizja). Produkty oferowane w tym systemie są reklamowane i promowane w sposób specyficzny, odbiegający od działań przyjętych przez spółki kosmetyczne. W tym przypadku "nośnikiem" reklamy jest sam przedstawiciel handlowy. To on ma bezpośredni kontakt z klientem, a więc na nim spoczywa ciężar właściwego zademonstrowania towaru, pokazania i zachęcenia do przetestowania kosmetyku. Umiejętna prezentacja, w tym testowanie produktu na bezpośredniej prezentacji u klienta, bądź w ramach akcji promocyjnej, jest niezwykle ważne w zdobywaniu rynku.

W związku z powyższym Z przekazuje nieodpłatnie towary - kosmetyki (co do których, co do zasady jest określona cena w cenniku sprzedaży), w ramach różnych akcji, na potrzeby reklamy i promocji sprzedaży. Ww. przekazanie następuje zarówno dla przedstawicieli (aby mogli prezentować klientom asortyment oferowany przez Z) jak i bezpośrednio do klientów (np. w trakcie imprez promocyjnych).

2.

Oprócz powyższego, Z wydaje również próbki i testery o wartości powyżej 10 zł. Zarówno próbki jak i niektóre testery spełniają definicję "próbek" w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT.Próbki wydawane są klientom i przedstawicielom, natomiast testery wydawane są tylko przedstawicielom.

* w przypadku kremów wydawane mogą być:

(I) próbka - czyli odrobina kremu w papierowym opakowaniu oraz

(II) słoiczek - słoiczek oznaczony wyraźnie jako tester, nieprzeznaczony do sprzedaży.

* w przypadku dezodorantów - nie występuje tu próbka w małym opakowaniu (w ogóle nie są produkowane takie próbki dla sprzedawanych dezodorantów), dezodoranty występują jedynie w normalnych opakowaniach nieprzeznaczonych do sprzedaży i oznaczonych jako testery. Takie testery mogą również pełnić rolę próbek wydawanych klientom.

3.

Oprócz powyższego, przedstawiciele otrzymują bezpłatnie dezodoranty, które wysyłają do klientów i potencjalnych klientów, jako materiał promocyjny w zamian za wypełnienie karty testowej wraz z danymi klienta, które to dane wykorzystywane są następnie przez Z do celów handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy nieodpłatne przekazanie towarów na cele wymienione w stanie faktycznym nr 1 powinno być zakwalifikowane jako "wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia" w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i od takiego przekazania Z powinien naliczać VAT od podstawy opodatkowania jaką byłaby cena nabycia wydawanych towarów (bez podatku) (art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług).

2.

Czy wydawanie próbek (małe opakowanie papierowe), również tych o wartości powyżej 10 zł, nie będzie traktowane jako dostawa towarów i stąd Z nie powinien odprowadzać VAT przy wydawaniu takich próbek przedstawicielom lub klientom.

3.

Czy wysyłanie do klientów dezodorantów, jako materiał promocyjny w zamian za wypełnienie karty testowej powinno być zakwalifikowane jako "wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia" w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i od takiego przekazania Z powinien naliczać VAT od podstawy opodatkowania, jaką byłaby cena nabycia wydawanych towarów (bez podatku) (art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Z treści przepisów art. 7 ust. 3 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że opodatkowaniu Vat podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele wiążące się również z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku Vat, a przekazane towary nie mieszczą się w pojęciu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz nie mają statusu próbek. Zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku). Dlatego też, w przypadku nieodpłatnego wydawania towarów handlowych na cele promocji i reklamy sprzedaży, Z powinien odprowadzać Vat od wydanych towarów, naliczony od ich ceny nabycia bez podatku Vat.

Ad. 2.

Wydawanie próbek (małe opakowanie papierowe), choćby o wartości powyżej 10 zł nie będzie traktowane jako dostawa towarów i stąd Z nie musi odprowadzać Vat przy wydawaniu takich próbek przedstawicielom lub Klientom, zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3 w związku z art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 3.

Wysyłanie do klientów dezodorantów, jako materiał promocyjny w zamian za wypełnienie karty testowej powinno być zakwalifikowane jako "wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia" w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i od takiego przekazania Z powinien naliczać Vat od podstawy opodatkowania jaką byłaby cena nabycia wydawanych towarów (bez podatku) (art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług). Wynika to z faktu, iż z treści przepisów art. 7 ust. 3 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że opodatkowaniu Vat podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele wiążące się również z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku Vat, a przekazane towary nie mieszczą się w pojęciu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz nie mają statusu próbek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 7 ust. 2 ww. cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 powołanej ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie towarów, których cena nabycia (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego towaru nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których łączna wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

W myśl art. 7 ust. 7 ustawy przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Ustawodawca nie wprowadził żadnego limitu ilościowego, czy wartościowego dla towaru traktowanego jako próbka, wskazując jedynie, że ich ilość i wartość nie może wskazywać na handlowy charakter ich przekazania. Zatem określenie "niewielka ilość towaru" może budzić wątpliwości. Jednakże z treści przywołanego przepisu art. 7 ust. 7 wynika, iż próbką jest towar gotowy, spełniający cechy wskazane w przepisie i przekazany w celu przetestowania (sprawdzenia właściwości danego towaru). Za próbkę można uznać najmniejszą ilość towaru, która zachowała skład i wszelkie właściwości towaru.

O uznaniu za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje w myśl art. 7 ust. 7 ww. ustawy brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. Kryteria te odnieść przy tym należy do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu - jednemu - odbiorcy w danym okresie.

Nieodpłatne przekazanie próbek w celach promocyjno - reklamowych, umożliwiających klientom (potencjalnym klientom) poznanie właściwości i efektów działania towarów oferowanych przez podatnika, a dzięki temu wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi produktami dostępnymi na rynku, stanowi przekazanie próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu stosownie do art. 7 ust. 3 tej ustawy.

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 10 ustawy w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka, w ramach akcji reklamowych i promocyjnych przekazuje nieodpłatnie towary - kosmetyki, których sprzedażą się zajmuje, zarówno dla przedstawicieli (aby mogli prezentować klientom asortyment oferowany przez Z) jak i bezpośrednio do klientów (np. w trakcie imprez promocyjnych).

Spółka przekazuje również m.in. próbki kremu (czyli odrobinę kremu w papierowym opakowaniu). Próbki te przekazywane są klientom i przedstawicielom handlowym.

Ponadto przedstawiciele handlowi otrzymują dezodoranty, które jako materiał promocyjny wysyłają do klientów i potencjalnych klientów w zamian za wypełnienie karty testowej wraz z danymi klienta, które wykorzystane zostaną następnie do celów handlowych.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, w sytuacji gdy Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu, uzależnione jest od tego, czy towary te wyczerpują ustawowe przesłanki, pozwalające uznać je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Nieodpłatne przekazanie towarów handlowych, które nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy lub próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, traktowane jest jak dostawa towarów i rodzi konieczność opodatkowania podatkiem VAT.

Podstawa opodatkowania w takich przypadkach ustalana jest zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy, tj. podstawą opodatkowania nieodpłatnego przekazania przez Spółkę towarów niebędących prezentami o małej wartości ani próbkami w rozumieniu przepisów ustawy, jest cena nabycia tych towarów pomniejszona o podatek od towarów i usług, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

W przypadku kosmetyków wydawanych wyłącznie przedstawicielom handlowym, które zostaną przez nich wykorzystane w celu zużycia w czasie bezpośrednich prezentacji u klienta (poprzez ich zademonstrowanie, pokazanie i zachęcenie do przetestowania) nie możemy mówić o dostawie towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. W takim bowiem przypadku dochodzi jedynie do zużycia kosmetyku w celach promocyjnych, a nie do przeniesienia prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel na inny podmiot (przedstawiciela, czy też klienta). Tym samym nie zachodzi podstawowa przesłanka stanowiąca o dostawie towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem zużycie kosmetyków podczas bezpośrednich prezentacji prowadzonych przez przedstawicieli handlowych nie prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel, nie stanowi tym samym dostawy towarów myśl art. 7 ustawy, co powoduje, iż czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku próbek, jak już wskazano wyżej, przekazywana ilość towaru nie ma na celu zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych klienta z uwagi na niewielką ilość przekazywanego produktu, a jedynie zapoznania potencjalnego klienta z jakością danego produktu.

W związku z tym należy zgodzić się ze Spółką, iż nieodpłatne przekazanie próbki kremu w małym opakowaniu papierowym nie będzie traktowane jak dostawa towarów w myśl przepisów ustawy. Wartość takiej próbki nie ma wpływu na opodatkowanie nieodpłatnego jej przekazania.

Zatem przekazanie próbki - małego papierowego opakowania kremu, nawet jeśli jego wartość przekracza 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy.

W przypadku natomiast dezodorantów, wysyłanych do klientów bądź potencjalnych klientów jako materiał promocyjny, nie można uznać, że produkty takie wypełniają definicję próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy. Produkty te bowiem stanowią pełnowartościowe produkty dostępne w ofercie handlowej Spółki, i nie możemy w takim przypadku uznać, że celem ich przekazania jest jedynie zapoznanie klienta z produktem, "wypróbowanie" go przez klienta i zachęcenie go do zakupu. Dezodorant taki, posiadający wszystkie cechy i właściwości produktu oferowanego przez Spółkę i dostępnego w sprzedaży, wysyłany jako materiał promocyjny do klienta czy potencjalnego klienta, wskazuje na handlowy charakter przekazania, nie nosi zatem znamion próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy.

Wysyłane do klientów dezodoranty można rozpatrywać w kategorii prezentu o małej wartości. Jeżeli cena nabycia (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia wysyłanego towaru nie przekracza 10 zł lub jeżeli łączna wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł i Podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym dezodorant wysłano, takie przekazanie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy i nie rodzi obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dezodoranty nie wypełniające powyższych kryteriów, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów, w myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, pod warunkiem że Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Podstawa opodatkowania w takich przypadkach ustalana jest zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy, tj. podstawą opodatkowania nieodpłatnego przekazania przez Spółkę towarów niebędących prezentami o małej wartości ani próbkami w rozumieniu przepisów ustawy, jest cena nabycia tych towarów pomniejszona o podatek od towarów i usług, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania nieodpłatnego przekazania kosmetyków oznaczonych jako testery został rozstrzygnięty odrębnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl