IPPP1/443-188/13-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-188/13-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma wykonuje prace polegające na kompleksowej budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami wraz z niezbędną infrastrukturą. Budynki zabudowy wielorodzinnej sklasyfikowane są w PKOB w dziale 111, gdzie lokale mieszkalne nie przekraczają 150 m2 powierzchni użytkowej.

W ramach kompleksowej budowy zespołu budynków mieszkalnych firma wykonuje kompleksowe prace budowlane, w skład których wchodzą prace odwodnieniowe polegające na pompowaniu wody i wykorzystywaniu igłofiltrów, mające na celu obniżenie poziomu wód opadowych i gruntowych poniżej ław i stóp fundamentalnych budynków na czas wykonywania przeciwwodnej izolacji poziomej i pionowej, wewnątrz i na zewnątrz budynków oraz wykonywania posadzek w garażach.

Odwadniane budynki są w trakcie budowy.

Zamawiający zakwestionował zasadność zastosowania obniżonej stawki VAT 8%, z uwagi na ww. roboty. Wykonywane odwodnienie jest niezbędne do dalszej realizacji budowy budynków mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa kompleksowych prac odwodnieniowych (na zewnątrz i wewnątrz budynków), za pomocą systemu odwodnienia igłofiltrami i pompowania wody, polegająca na obniżeniu poziomu wód opadowych i gruntowych poniżej ław fundamentowych budynków na czas wykonania posadzek w garażach budynków oraz wykonywania przeciwwodnej izolacji poziomej i pionowej (na zewnątrz i wewnątrz budynków) budynków zabudowy wielorodzinnej sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%....

W myśl art. 41 ust. 12 stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się do budowy, dobudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkalnym sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W ocenie Wnioskodawcy wykonywane usługi odwodnienia dotyczą budowy zespołu zabudowy wielorodzinnej sklasyfikowanej w PKOB w dziale 11 i są opodatkowane 8% stawka VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 kwietnia 2008 r. znak ITPP1/443-95/08/MS oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak IPPP2/443-868/12-2/JW., zgodnie z którymi roboty budowlane polegające na odwadnianiu, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 45.11.12 dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego PKOB 11, opodatkowane są 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 8% stawkę podatku.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Na mocy art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy, zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Na podstawie PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowy, remontu, czy przebudowy obiektów budowlanych, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 6 ustawy - Prawo budowlane przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z uregulowań zawartych w ww. ustawie - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje prace polegające na kompleksowej budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami wraz z niezbędną infrastrukturą. Budynki zabudowy wielorodzinnej sklasyfikowane są w PKOB w dziale 111, gdzie lokale mieszkalne nie przekraczają 150 m2 powierzchni użytkowej. W ramach kompleksowej budowy ww. budynków, Wnioskodawca wykonuje kompleksowe prace budowlane, w skład których wchodzą prace odwodnieniowe polegające na pompowaniu wody i wykorzystywaniu igłofiltrów, mające na celu obniżenie poziomu wód opadowych i gruntowych poniżej ław i stóp fundamentalnych budynków na czas wykonywania przeciwwodnej izolacji poziomej i pionowej, wewnątrz i na zewnątrz budynków oraz wykonywania posadzek w garażach. Odwadniane budynki są w trakcie budowy. Wykonywane odwodnienie jest niezbędne do dalszej realizacji budowy budynków.

Wskazać należy, iż preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie ze wskazanymi przepisami, ma zastosowanie m.in. do budowy obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanych w PKOB 11. Jak wynika z opisu sprawy, wykonanie usługi kompleksowych prac odwodnieniowych (na zewnątrz i wewnątrz budynków) za pomocą systemu odwodnienia igłofiltrami i pompowania wody, polegające na obniżeniu poziomu wód opadowych i gruntowych poniżej ław fundamentowych budynków na czas wykonania posadzek w garażach budynków oraz wykonanie przeciwwodnej izolacji poziomej i pionowej (na zewnątrz i wewnątrz budynków) budynków jest związane z robotami budowlanymi dotyczącymi budowy obiektów budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanych w PKOB 111. Należy zaznaczyć, iż pojęcie "usługa kompleksowa" rozumiana jako wykonanie funkcjonalnie powiązanych świadczeń przez jednego usługodawcę nie powinno być mylone z rozgraniczeniem na usługi zasadnicze i pomocnicze. Usługa kompleksowa związana z pracami budowlanymi może bowiem dotyczyć wykonania przez jednego wykonawcę np. fundamentów bądź robót dekarskich, stanu surowego budynku, lub całego budynku z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi, osiedla z budynkami mieszkalnymi, użytkowymi, infrastrukturą osiedlową (drogi, dojścia, kanalizacja itd.). Wykonanie usługi kompleksowej nie jest jednak identyfikowane z zastosowaniem jednej stawki podatku od towarów i usług. Co do zasady bowiem każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. Usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej. W ocenie Organu, w przedmiotowej sprawie wskazane usługi traktować należy jako usługi pomocnicze do wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi głównej, tj. budowy zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych, sklasyfikowanych w PKOB w dziale 111. Zauważyć należy, iż usługi odwodnienia są niezbędne do budowy budynków i nie stanowią celu samego w sobie, lecz wiążą się w ścisły sposób z usługą główną.

Zatem, roboty budowlane świadczone przez Wnioskodawcę polegające na pracach odwodnieniowych (na zewnątrz i wewnątrz budynków) za pomocą systemu odwodnienia igłofiltrami i pompowania wody, polegające na obniżeniu poziomu wód opadowych i gruntowych poniżej ław fundamentowych budynków na czas wykonania posadzek w garażach budynków oraz wykonanie przeciwwodnej izolacji poziomej i pionowej (na zewnątrz i wewnątrz budynków) budynków, dotyczące budynków sklasyfikowanych w grupowaniu PKOB 111, wykonywane w ramach budowy tych budynków, opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy oraz art. 146a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl