IPPP1-443-186/08-4/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-186/08-4/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących opłatę wstępną i raty leasingowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. wpłynął wniosek Pani X o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących opłatę wstępną i raty leasingowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pani x prowadzi działalność polegającą na wynajmie aut, pod nazwą Y.

Strona, zawarła umowę leasingu operacyjnego dnia 16 lipca 2007 r., którego przedmiotem jest samochód osobowy X, jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej. Umowa zawarta jest na okres 16 lipca 2007 r. do 21 lipca 2012 r. tj. 60 miesięcy. Wartość auta wynosi 89738,00 netto PLN, a rata miesięczna 1548,00 netto.

Zgodnie z umową leasingu Podatniczka zapłaciła na podstawie faktury VAT: opłatę wstępną, ubezpieczenie, opłatę z tytułu ogólnych warunków umowy, roczną składkę na ubezpieczenie od utraty wartości pojazdu. Opłata z tytułu ogólnych warunków zakupu dotyczy opłaty wstępnej oraz pozostałych opłat wynikających z umowy. Na pozostałe opłaty składają się przede wszystkim opłaty leasingowe oraz opłaty serwisowe. Opłaty leasingowe zawierają wynagrodzenie za używanie przedmiotu leasingu, opłaty serwisowe natomiast zawierają wynagrodzenie za świadczenie przez finansującego na rzecz korzystającego dodatkowych usług serwisowania samochodu wymienionych w umowie oraz inne koszty, których ponoszenie przez finansującego zostanie odrębnie uzgodnione w formie pisemnej między stronami umowy. Umowa leasingowa została zawarta na okres 60 miesięcy. Zgodnie z jej postanowieniami suma opłat miesięcznych jest wyższa niż wartość początkowa przedmiotu leasingu. Odpisów amortyzacyjnych przedmiotu leasingu dokonuje finansujący. Wnioskodawca zawarł umowę z zamiarem wykorzystywania auta do działalności gospodarczej. Firma leasingowa zawarła umowę leasingu z Panią X, jako osobą prywatną, ponieważ nie zawiera umów z firmami rozpoczynającymi działalność. Leasingowane auto ma służyć działalności gospodarczej, którą Strona rozpoczęła dnia 21 lipca 2007 r. Działalność polega na wynajmie aut (71.10.Z - wynajem samochodów osobowych) jest opodatkowana stawką podstawową.

Dnia 20 lipca 2007 r. Podatniczka złożyła formularz VAT-R, w którym od dnia 21 lipca 2007 r. zrezygnowała ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej opłatę wstępną, ubezpieczenie, opłatę z tytułu ogólnych warunków umowy, roczną składkę na ubezpieczenie od utraty wartości pojazdu oraz z faktur za raty leasingowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach za opłatę wstępną oraz z faktur za raty leasingu zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Co do zasady, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Natomiast w myśl regulacji art. 86 ust. 7 ustawy w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą - wynajem samochodów osobowych. W 2007 r. Strona zawarła umowę leasingu operacyjnego na przedmiotowe auto, na podstawie faktury VAT dokonała zapłaty opłaty wstępnej, ubezpieczenia, opłaty z tytułu ogólnych warunków umowy, rocznej składki na ubezpieczenie od utraty wartości pojazdu, będzie dokonywała również zapłaty kolejnych rat leasingowych.

Pismem z dnia 25 lutego 2008 r. Strona uzupełniła stan faktyczny o informację, że samochód X, na który została zawarta umowa leasingu operacyjnego, będzie przedmiotem świadczenia usług przez Podatnika na podstawie umowy najmu, przez czas nieokreślony.

W przedmiotowej sprawie istotnym elementem warunkującym prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi przy spełnieniu założenia, że dla Podatnika zakupy te będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny w odniesieniu do przywołanych przepisów należy stwierdzić, iż w zakresie w jakim nabyte usługi leasingu operacyjnego, służą czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących opłaty wynikające z umowy leasingu i rat leasingowych przedmiotowego auta na zasadach określonych w art. 86 ust. 7 ustawy, z uwzględnieniem wyłączeń określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podkreśla, iż powyższa interpretacja pisemna przepisów prawa podatkowego opiera się na przyjętym założeniu, iż opłata wstępna, ubezpieczenie, opłata z tytułu ogólnych warunków umowy, roczna składka na ubezpieczenie od utraty wartości pojazdu oraz raty leasingowe będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Ponadto zauważyć należy, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W kwestii udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl