IPPP1-443-184/11-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-184/11-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi firmę zajmującą się doradztwem i pośrednictwem w zakresie świadczenia usług udzielania pożyczek oraz leasingów. Zakres działań przy standardowej procedurze obsługi klienta składa się z zespołu czynności: doradztwo w zakresie wyboru sposobu i warunków finansowania, prezentacja oferty, skompletowanie dokumentów klienta potrzebnych do udzielenia finansowania przez odpowiednią instytucję, przygotowanie umowy pożyczki lub leasingu na uzgodnionych warunkach, przedstawienie jej klientowi do podpisania i przekazanie do dalszej realizacji firmie leasingowej. Zespół ww. czynności stanowi nierozerwalną całość i łącznie stanowi jedną kompletną usługę, za którą Wnioskodawca pobiera prowizję od firmy, z którą współpracuje, na podstawie wystawionej faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktura wystawiona za ww. usługę powinna zawierać podatek VAT 23% czy nie.

Usługi pośrednictwa w zakresie udzielania pożyczek są zwolnione z VAT-u, jednak w skład czynności, które standardowo wykonuje Wnioskodawca wchodzi również doradztwo oraz podpisywanie umów leasingu, które są opodatkowane stawką VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiona faktura za kompletną usługę powinna być zatytułowana "pośrednictwo handlowe" jako tytuł najpełniej opisujący i zawierający w sobie wszystkie wykonywane czynności oraz zawierać podatek VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie zatem do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Jednocześnie ustawodawca w art. 43 ust. 13 ww. ustawy wskazał, iż zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

Stosownie do art. 43 ust. 15 zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi firmę zajmującą się doradztwem i pośrednictwem w zakresie świadczenia usług udzielania pożyczek oraz leasingów. Zakres działań przy standardowej procedurze obsługi klienta składa się z zespołu czynności: doradztwo w zakresie wyboru sposobu i warunków finansowania, prezentacja oferty, skompletowanie dokumentów klienta potrzebnych do udzielenia finansowania przez odpowiednią instytucję, przygotowanie umowy pożyczki lub leasingu na uzgodnionych warunkach, przedstawienie jej klientowi do podpisania i przekazanie do dalszej realizacji firmie leasingowej. Zespół ww. czynności stanowi nierozerwalną całość i łącznie stanowi jedną kompletną usługę, za którą Wnioskodawca pobiera prowizję od firmy, z którą współpracuje, na podstawie wystawionej faktury.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż usługa świadczona przez Wnioskodawcę nie może korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, z uwagi na niewypełnienie warunków zawartych w art. 43 ust. 15 ustawy, zgodnie z którym m.in. zwolnienie powyższe nie ma zastosowania do usług doradztwa i usług w zakresie leasingu. Wnioskodawca wskazał bowiem w opisie sprawy, iż w zakres czynności, które standardowo wykonuje, wchodzi również doradztwo oraz podpisywanie umów leasingu.

Zatem usługa świadczona przez Wnioskodawcę będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową VAT 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl