IPPP1/443-184/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-184/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego programu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego programu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca uczestniczy obecnie w realizacji inicjatywy komisji europejskiej podjętej w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013, ustalonego decyzją parlamentu europejskiego i rady z dnia 24 października 2006 r. W zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowację.

Komisja europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. Partnerów Sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007 r.), rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r. jednym z partnerów sieciowych wybranych przez komisję europejską do realizacji projektu zostało konsorcjum, w którego skład wchodzą następujące instytucje:

1.

Wnioskodawca

2.

Instytut

3.

Agencja

4.

Fundacja

5.

Centrum

6.

Stowarzyszenie.

Koordynatorem (Liderem) konsorcjum jest Wnioskodawca który uczestniczy w realizacji projektu na mocy dwóch umów z KE: umowy ramowej w partnerstwie oraz uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego.

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt dotyczą następujących obszarów

a.

usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy, umiędzynarodowienia - rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych, aktywne promowanie inicjatyw, polityk, programów wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów, wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP, wkład w przeprowadzanie przez komisję oceny oddziaływania, wykorzystanie innych odpowiednich środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego, pomoc MŚP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych, tworzeniu sieci międzynarodowej, pomoc MŚP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi.

b.

usługi w zakresie informacji oraz transferów technologii oraz wiedzy - informowanie oraz podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji, uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań, zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwianie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej.

c.

usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP w siódmym programie na rzecz badań - podnoszenie świadomości MŚP w zakresie siódmego programu na rzecz badań, pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań, rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów, pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w siódmym programie na rzecz badań.

Wnioskodawca świadczy usługi w ramach projektu na zasadzie NON-P, co oznacza że są one całkowicie bezpłatne dla przedsiębiorców oraz innych beneficjentów projektu. Wnioskodawca realizuje usługi sieciowe w następujących formach: prowadzenie indywidualnych konsultacji w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz drogą telefoniczną, organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów itp. Organizacja wyjazdowych i przyjazdowych misji handlowych oraz udziału w targach. Zamieszczanie ofert firm w sieciowych bazach internetowych, wydawanie biuletynów informacyjnych i innych opracowań, prowadzenie księgozbioru oraz strony internetowej. Źródłami pokrycia kosztów generowanych przez Wnioskodawcę w związku z realizowanymi usługami (realizacją projektu) są:

1). Dotacja z komisji europejskiej pochodząca ze środków programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji na lata 2007-2013, pokrywająca maksymalnie do 60% ponoszonych kosztów

2). Budżet państwa na podstawie uchwały Rady Ministrów pokrywający maksymalnie do 40% ponoszonych kosztów. W związku z realizacją zadań projektu Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny na podstawie umów o pracę. W skład personelu merytorycznego wchodzą: koordynator projektu, menadżer projektu, konsultanci ds. informacji-6 osób, asystent projektu. W ramach będą także zatrudniane osoby na podstawie umów cywilnoprawnych, do wykonania poszczególnych zadań, np. do przeprowadzenia wykładu podczas seminarium.

Umowa ramowa o partnerstwie wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: pracownicy, podróże, diety, podwykonawstwo, inne koszty. Zgodnie z art. II.15. 4 umowy ramowej o partnerstwie, kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba że partner projektu może wykazać, że odzyskanie podatku VAT jest niemożliwe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą bowiem czynnościom opodatkowanym. Nie można więc wywieść związku czynionych zakupów z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy zaprezentowanym we wniosku zakupy w ramach realizacji projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 86 ust. 1 Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanego programu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl