IPPP1/443-1826/08-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1826/08-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług oraz prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług oraz prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest podmiotem utworzonym i działającym w ramach Grupy świadczącej usługi w sektorze bankowym i finansowym. Na podstawie zawartej umowy z jednym z podmiotów z Grupy (dalej: Kontrahent) z siedzibą w Wielkiej Brytanii, Spółka świadczy na jego rzecz usługi, związane z doradztwem w zakresie zarządzania ciągłością funkcjonowania procesów gospodarczych (ang. B C M) w regionie. W związku ze świadczeniem powyższych usług, jeden z pracowników Spółki jako członek międzynarodowego zespołu doradców utworzonego w ramach Grupy w celu przygotowywania, wdrażania i usprawniania procedur dotyczących funkcjonowania podmiotów z Grupy (w tym Spółki) w przypadku zaistnienia zdarzeń / wypadków losowych zagrażających funkcjonowaniu tych podmiotów (np. awaria systemów komputerowych), będzie wykonywał działania zlecone przez Kontrahenta. W szczególności, usługi te będą polegały na:

* określaniu wraz z kierownikami odpowiednich działów (Spółki, Kontrahenta oraz innych podmiotów z Grupy) minimalnych kluczowych wymogów pozwalających na utrzymanie ciągłości funkcjonowania procesów biznesowych w tych podmiotach podczas procesu odzyskiwana danych (utraconych w wyniku awarii) oraz ułatwianiu wdrażania takich rozwiązań,

* przygotowywaniu i rozwijaniu efektywnych kosztowo strategii odzyskiwania pełnej wydajności oraz funkcjonalności prowadzonej działalności w związku z zaistnieniem zdarzeń zakłócających te procesy dla podmiotów z Grupy

* opracowywaniu planów dotyczących odzyskiwania pełnej funkcjonalności, z uwzględnieniem przeprowadzanych przeglądów, uaktualnień i modyfikacji wynikających z reorganizacji lub wprowadzania nowych produktów,

* przygotowywaniu oraz organizowaniu testów funkcjonowania procedur na wypadek zakłócenia sprawności funkcjonowania procesów biznesowych, przygotowywaniu raportów podsumowujących przeprowadzone testy wraz z rekomendacjami dotyczącymi poprawy funkcjonowania tych procedur,

* utrzymywaniu kontaktów z kierownictwem departamentów odpowiedzialnych za zarządzanie w przypadku zakłócenia procesów biznesowych w podmiotach z Grupy w regionie,

* przeprowadzaniu analiz dotyczących wpływu głównych zmian w strukturach organizacyjnych, biznesowych lub w infrastrukturze technicznej na funkcjonowanie procedur odzyskiwania pełnej funkcjonalności procesów biznesowych przez Spółkę, Kontrahenta lub inne podmioty z Grupy;

* organizowaniu szkoleń i warsztatów dotyczących procedur zarządzania funkcjonowaniem procesów biznesowych oraz odzyskiwaniem funkcjonalności w przypadku zaistnienia zdarzeń zakłócających te procesy, szkolenia będą przeprowadzane dla pracowników Spółki lub Kontrahenta lub innych podmiotów z Grupy wskazanych przez Kontrahenta,

* współpracy z departamentami biznesowymi (obsługującymi klientów instytucjonalnych) podmiotów z Grupy w celu przygotowania procedur postępowania w przypadku zaistnienia zakłóceń w funkcjonowaniu procesów biznesowych;

* bieżącym aktualizowaniu danych i procedur związanych z planowaniem kryzysowym, bieżącym usprawnianiu i testowaniu tych procedur;

* wsparciu wyższej kadry kierowniczej (Spółki, Kontrahenta oraz innych podmiotów z Grupy) zakresie zarządzania sprawnością funkcjonowania procesów biznesowych oraz doradztwie w zakresie ustalenia i usprawnienia sekwencji podejmowania decyzji w sytuacji zakłócenia ciągłości funkcjonowania procesów biznesowych, wsparciu wyższej kadry kierowniczej w przypadku wystąpienia takich zakłóceń.

W ramach umowy Spółka jest zobowiązana do świadczenia przedmiotowych usług na każde żądanie Kontrahenta i zgodnie ze zgłaszanym przez niego zapotrzebowaniem.

Z tytułu świadczonych usług Spółka będzie wystawiała na rzecz Kontrahenta faktury VAT oraz będzie otrzymywała od Kontrahenta wynagrodzenie.

W celu potwierdzenia charakteru świadczonych usług na podstawie klasyfikacji statystycznej, Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej usług wykonywanych przez nią na podstawie umowy zawartej z Kontrahentem. Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę do następującego grupowania statystycznego na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług: usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania (PKWiU 74.14.11-00.00).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy, biorąc pod uwagę uzyskaną przez Spółkę klasyfikację statystyczną, oraz charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę usług, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jest miejsce gdzie siedzibę posiada nabywca tych usług.

2.

Czy, biorąc pod uwagę uzyskaną klasyfikację statystyczną i charakter usług (opisanych w stanie faktycznym), Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem opodatkowania świadczonych usług będzie miejsce, gdzie siedzibę ma nabywca tych usług oraz Spółce będzie jednocześnie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia przedmiotowych usług.

UZASADNIENIE do pytania nr 1

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), usługi świadczone przez podatników powinny być klasyfikowane w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W świetle przywołanego przepisu, ustalenie właściwej stawki opodatkowania oraz miejsca świadczenia usług, powinno odbywać się z uwzględnieniem klasyfikacji usług w oparciu o klasyfikację statystyczną (PKWiU). W opinii Spółki, w związku z faktem, iż Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego zaklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę jako usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania, mieszczące się w grupowaniu 74.14.11-00.00 PKWiU, zasady opodatkowania VAT tych usług powinny być ustalane z uwzględnieniem otrzymanej klasyfikacji statystycznej.

Według generalnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługi posiada siedzibę, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy wybrane usługi (wymienione w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT), świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie siedzibę posiada ich nabywca. Wskazane wyżej szczególne zasady ustalania miejsca opodatkowania stosuje się, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, m.in. do usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (74.1 PKWiU).

Zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, dane usługi powinno klasyfikować się z uwzględnieniem gałęzi kodów oraz powiązań statystycznych, co oznacza iż jeśli dane usługi zostały zaklasyfikowane do danego grupowania statystycznego, które stanowi rozwinięcie (uszczegółowienie) działu klasyfikacji statystycznej bądź jego grupy czy klasy, to dane usługi mogą zastać uznane jako sklasyfikowane w danym grupowaniu statystycznym, jak również w dziale, grupie czy klasie klasyfikacji statystycznej, których uszczegółowienie stanowią. Jeżeli zatem, zgodnie z PKWiU, usługi świadczone przez Spółkę sklasyfikowane zostały w grupowaniu 74.14.11-00.00 PKWiU, które zawiera się w dziale 74.1 PKWiU - usługi prawnicze, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, to w opinii Spółki usługi przez nią świadczone mieszczą się w zakresie przedmiotowym przepisu art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT. W ocenie Spółki otrzymana klasyfikacja statystyczna, zgodnie z którą usługi przez nią świadczone mieszczą się w grupowaniu 74.14.11-00.00 PKWiU, potwierdza charakter świadczonych przez nią usług. Dlatego też, zdaniem Spółki, miejscem świadczenia omawianych usług zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, jest miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę. W konsekwencji omawiane usługi nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce.

Powyższe podejście znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (przykładowo: postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 24 kwietnia 2006 r., sygn. I US-II-443/9 /2006; postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 28 września 2006 r., sygn. PP/443-64-1 -GK/06).

Spółka pragnie podkreślić, iż analogiczne regulacje zawarte są w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.). Zgodnie z art. 56 ust. 1 pkt c przywołanej dyrektywy, dla usług m.in. usług doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, miejscem opodatkowania VAT powinien być kraj siedziby usługobiorcy.

UZASADNIENIE dopytania nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik nabywający towary lub usługi związane ze świadczonymi usługami, których miejscem opodatkowania nie jest terytorium kraju, ma prawo obniżyć swój podatek należny, jeżeli usługi te stanowiłyby czynności opodatkowane VAT w przypadku ich świadczenia na terytorium Polski, a dodatkowo podatnik posiada dokumentację niezbędną do wykazania związku pomiędzy dokonywanymi czynnościami a odliczeniem podatku.

W ocenie Spółki, w przedmiotowej sytuacji powinien znaleźć zastosowanie przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Miejscem świadczenia wykonywanych przez Spółkę na rzecz Kontrahenta usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT w związku z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, jest miejsce, gdzie siedzibę posiada nabywca usług. Jednakże, gdyby usługi świadczone przez Spółkę były wykonywane na rzecz nabywcy, którego siedzibą byłaby Polska, usługi te stanowiłyby czynności opodatkowane VAT w Polsce.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w związku z faktem, iż usługi przez nią świadczone podlegałyby opodatkowaniu VAT w Polsce, jeśli byłyby świadczone na rzecz podmiotów krajowych, w przedmiotowej sytuacji powinien mieć zastosowanie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Dlatego też zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów usług dotyczących świadczenia usług na rzecz Kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym, tut. Organ odniósł się do przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl