IPPP1-443-1823/08-2/JF - Stawka VAT przy transporcie międzynarodowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1823/08-2/JF Stawka VAT przy transporcie międzynarodowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0 % dla usługi stanowiącej część usługi transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0 % dla usługi stanowiącej część usługi transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług spedycji i transportu. W ostatnim okresie otrzymał i wykonał usługę transportową na rzecz kontrahenta z terytorium Wspólnoty, który nie posiada siedziby na terytorium Polski. Transport ładunku wykonał jeden z podwykonawców. Usługa zlecona firmie Wnioskodawcy transportu polega na przewiezieniu ładunku na trasie z miejsca załadunku w Polsce do miejsca rozładunku na terytorium Polski - skład przygraniczny w Polsce, gdzie towar następnie jest przeładowywany na wagony kolejowe i wysyłany na Ukrainę. Istotnym jest, że cały transport odbywa się na podstawie międzynarodowego listu przewozowego CMR, z którego jednoznacznie wynika, te towar nadano w Polsce, a miejscem docelowym jest miejscowość na Ukrainie (odbiorcą towaru jest firma ukraińska). Na dokumencie CMR widnieją także numery rejestracyjne naczepy i ciągnika podwykonawcy, którym przewieziono towar. A zatem, z dokumentów przewozowych wynika jednoznacznie, że wykonywany przez Wnioskodawcę transport jest częścią transportu międzynarodowego.

Na zleceniu klient zawarł adnotację, aby wystawić fakturę VAT ze stawką 0%, traktując to jako usługę transportu międzynarodowego, gdzie ostatecznym celem przeznaczenia towaru jest państwo nienależące do Wspólnoty Europejskiej. Faktura w tym kształcie została wystawiona przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki 0% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku z tytułu świadczenia usług transportu i spedycji na terytorium kraju wynosi 22%. Jednakże, jak wynika z art. 41 ust. 16 minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0 %, 3 % lub 7 % dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Korzystając z tego uprawnienia Minister Finansów w § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obniżył stawkę podatku do 0% dla usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Przepis ten stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Przez transport międzynarodowy, zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium wspólnoty,

b)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiegu na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a)

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b)

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c)

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Analizując przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa transportowa wyczerpuje tezę zawartą w § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. Niewątpliwie wykonywana usługa jest częścią usługi transportu międzynarodowego, w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Transport towarów jest bowiem wykonywany na trasie z terytorium kraju (miejsce wyjazdu) poza terytorium Wspólnoty (miejscem przeznaczenia jest Ukraina).

Z wystawionego dokumentu CMR wynika jednoznacznie, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (z Ukrainą). Ponadto, na udokumentowanie świadczenia usługi została wystawiona faktura.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wykonana usługa może korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jako część usługi transportu międzynarodowego. Uznać również należy, że wszystkie warunki do jej zastosowania zostały spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

W myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

*

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

*

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

*

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

*

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu.

Zatem, mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0% na podstawie ww. przepisów. Jednakże, aby świadczący usługę transportu międzynarodowego mógł zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Reasumując, usługa transportu międzynarodowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części wykonanej na terytorium Polski - pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonał usługę transportu na terytorium Polski, następnie w składzie przygranicznym towar został przeładowany i wysyłany na Ukrainę. Transport odbył się na podstawie międzynarodowego listu przewozowego CMR. Wnioskodawca podkreśla, że wykonywana usługa jest częścią usługi transportu międzynarodowego, w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy. Z wystawionego dokumentu CMR wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (Ukraina).

Powyższe wskazuje na spełnienie przesłanek pozwalających na zastosowanie dla świadczonej usługi transportu na terytorium kraju 0 % stawki podatku, o ile Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że przeznaczeniem towaru było nie tylko przekroczenie granicy z państwem trzecim, ale że towary zostały wywiezione z terytorium Wspólnoty.

Zatem, Wnioskodawca świadcząc usługę transportu międzynarodowego na odcinku krajowym oraz posiadając dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim nabył prawo do opodatkowania świadczonej usługi według stawki 0 %.

Mając powyższe na względzie, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl