IPPP1/443-182/13-2/EK - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów oraz budżet państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-182/13-2/EK Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów oraz budżet państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja, której celem statutowym jest działalność naukowa i oświatowa, w zakresie problematyki praw człowieka, należy do organizacji nie działających w celu uzyskania zysku (tzw. "non - profit"). Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego oraz nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej określonej w art. 15 Ustawy o podatku od towarów i usług. Dochody Fundacji stanowią środki pieniężne i rzeczowe przekazywane w formie dotacji na realizację konkretnych programów mieszczących się w obrębie działalności statutowej. Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz składa deklaracje VAT-7. Wnioskodawca podkreślił, że Fundacja dokonała rejestracji podatkowej wyłącznie w celu ubiegania się o zwrot podatku VAT naliczonego przysługujący podatnikom dokonującym nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w rozdziale 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 04.04.2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług. W okresie prowadzonej działalności Fundacja wielokrotnie występowała o zwrot podatku VAT naliczonego wynikający z wyżej przytoczonych przepisów Rozporządzenia.

Ponieważ Fundacja nigdy nie wykonywała i nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 5 Ustawy o podatku od towarów i usług, w składanych deklaracjach VAT-7 nie wykazuje podatku VAT naliczonego ani należnego (składa tzw. deklaracje VAT-7 "zerowe"). Od 1 lipca 2012 r., na podstawie umowy zawartej z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie, Fundacja realizuje program współfinansowany przez Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów oraz budżet państwa jako część programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi". Podstawą realizacji programu jest budżet stanowiący załącznik do umowy finansowej. Wszystkie czynności wykonywane przez Fundację w ramach realizacji programu mają charakter nieodpłatny. Fundacja nie była zobowiązana do przechowywania środków pieniężnych przekazanych przez WWPE na realizację programu na wyodrębnionym rachunku bankowym, nie była również zobowiązana do uzyskania z Ministerstwa Spraw Zagranicznych zaświadczenia, że nabycie towarów i usług na rzecz realizowanego programu zostanie sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja realizując wyżej wymieniony program może odliczać podatek VAT naliczony lub występować o zwrot tego podatku.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanej sytuacji Fundacja nie posiada możliwości odliczania podatku VAT naliczonego ani prawa do zwrotu tego podatku. Artykuł 51 Ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponieważ w ramach programu opisanego w części G wniosku Fundacja świadczy wyłącznie czynności nieodpłatne, tym samym nie podlega przepisom Ustawy o podatku od towarów i usług. Pomimo tego, że Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia również warunków uprawniających do zwrotu podatku VAT naliczonego, określonych w rozdziale 9 przywołanego Rozporządzenia, gdyż nie przechowuje przekazanych środków na wyodrębnionym rachunku bankowym oraz nie posiada zaświadczenia wydawanego przez MSZ, że środki przeznaczone na realizację programu pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność naukowa i oświatowa w zakresie problematyki praw człowieka. Wnioskodawca należy do organizacji nie działających w celu uzyskania zysku. Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego oraz nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej określonej w art. 15 ustawy. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Fundacja dokonała rejestracji podatkowej wyłącznie w celu ubiegania się o zwrot podatku VAT naliczonego przysługujący podatnikom dokonującym nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w rozdziale 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 04.04.2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje program współfinansowany przez Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów oraz budżet państwa jako część programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi". Podstawą realizacji programu jest budżet stanowiący załącznik do umowy finansowej. Wszystkie czynności wykonywane przez Fundację w ramach realizacji programu mają charakter nieodpłatny.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu ponieważ realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl