IPPP1-443-1805/08-6/AK - Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna być zastosowana na fakturze dotyczącej sprzedaży towaru?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1805/08-6/AK Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna być zastosowana na fakturze dotyczącej sprzedaży towaru?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P... Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 24 września 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia zaliczki związanej z dostawą nieruchomości zabudowanych, których dostawa jest zwolniona z podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia zaliczki związanej z dostawą nieruchomości zabudowanych, których dostawa jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Pismem z dnia 21 listopada 2008 r., znak IPPP1-443-1805/08-2/AK (odebranym przez Stronę w dniu 24 listopada 2008 r.) wezwano Wnioskodawcę o udzielenie dodatkowych informacji odnośnie przedstawionych w zdarzeniu przyszłym wniosku okoliczności. Spółka udzieliła odpowiedzi na powyższe wezwanie pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest właścicielem nieruchomości zabudowanych stacjami paliw. Nieruchomości te były składnikiem przedsiębiorstwa, które obecny właściciel wniósł aportem do majątku podatnika. Wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa obejmowało wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prawidłowym funkcjonowaniem firmy. Jedna nieruchomość została zabudowana na stację paliw przed wejściem w życie ustawy o VAT w 1993 r., a następne nieruchomości powstały w 1995 r. i 1999 r. Wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa obejmowało m.in. ww. stacje paliw i miało miejsce w 2006 r.

Ponadto Wnioskodawca pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.) uzupełnił przedstawione wyżej okoliczności o następujące informacje.

1.

Właścicielem nieruchomości, których dotyczy pytanie, jest podatnik, tj. P... Sp. z o.o. Nieruchomości były wniesione aportem jako elementy przedsiębiorstwa, przez poprzedniego właściciela, który objął udziały w kapitale zakładowym spółki z o.o. P....

2.

Nieruchomości były wniesione do majątku podatnika jako elementy przedsiębiorstwa, a aport został dokonany przez PL... Sp. z o.o., tj. poprzedniego właściciela tych nieruchomości.

3.

Podatnik, tj. P... Sp. z o.o. nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości przekraczających 30% ich wartości początkowej.

4.

Poprzedniemu właścicielowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od inwestycji wykonanej w 1991 r. (nie było wówczas ustawy o VAT), natomiast w 1995 r. i 1999 r. przy budowie dwóch stacji paliw odliczenie podatku naliczonego było dokonywane. Odliczenie dotyczyło całości podatku naliczonego i nie było korygowane.

5.

Poprzedni właściciel oraz P... Sp. z o.o. nie dokonywały korekty podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jak rozliczyć otrzymaną zaliczkę w 2008 r., która ma być uwzględniona jako zapłata ceny sprzedaży łącznej trzech stacji paliw, gdzie planowana transakcja przenosząca własność, ma być dokonana w kwietniu 2009 r...

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczka korzysta ze zwolnienia w podatku VAT, gdyż przedmiot (dotyczy stacji paliw) będzie zwolniony z tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl ogólnej zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści ustawy jak i w treści przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem. M.in. w art. 43 cyt. ustawy Wnioskodawca wskazał sytuacje w jakich wskazana powyżej, podstawowa - 22% stawka podatku od towarów i usług nie będzie miała zastosowania

Jak wskazują uregulowania art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast ust. 3 art. 106 cyt. ustawy stanowi, iż przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem z powyższych uregulowań wynika, iż faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży, a ustawodawca określił w jakich okolicznościach należy ją wystawić. Przede wszystkim wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług faktury VAT muszą dokumentować wykonanie przez nich czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług, w rozumieniu art. 5 ust. 1 cyt. ustawy. Ustawodawca dopuścił również możliwość wystawiania faktur VAT przed terminem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT ale uzależnił tę możliwość od otrzymania należności na poczet dostawy towarów lub wykonania usług.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 Nr 212, poz. 1337). Zasady wystawiania faktur dokumentujących otrzymanie należności przed wykonaniem usługi lub przed dostawą towaru reguluje § 10 cyt. rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, a w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. W § 10 ust. 4 cyt. rozporządzenia ustawodawca wskazał elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca pobranie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Punkt 6 tego przepisu określa, iż faktura zaliczkowa powinna zawierać dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy; punkt 7 § 10 ust. 4, jako jeden z elementów podaje datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Należy ponadto przywołać § 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia, zgodnie z którym, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

1.

symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

2.

przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

3.

przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie

Natomiast § 5 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia określa, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż jest właścicielem nieruchomości zabudowanych stacjami paliw. Nieruchomości te były składnikami przedsiębiorstwa, które zostało wniesione do Spółki w formie aportu w 2006 r. Wniesienie aportu w formie przedsiębiorstwa obejmowało wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prawidłowym jego funkcjonowaniem. Jedna z nieruchomości została zabudowana stacją paliw w 1993 r., a następne nieruchomości w 1995 r. i 1999 r. Wnioskodawca wskazał również, iż nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości przekraczających 30% ich wartości początkowej. Wnioskodawca zmierza sprzedać przedmiotowe nieruchomości w 2008 r., natomiast w roku 2008 otrzymał, na poczet tej dostawy, zaliczkę.

Sprzedaż składników majątkowych w postaci wymienionych we wniosku stacji paliw, będących towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, gdyż Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, a w stosunku do budynków, które były użytkowane przez Wnioskodawcę w okresie krótszym niż 5 lat nie były ponoszone wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które przekroczyłyby 30% ich wartości początkowej.

Na poczet dostawy nieruchomości zabudowanych stacjami paliw, Wnioskodawca w 2008 r. otrzymał zaliczkę. Zaliczki winny być opodatkowane stawką właściwą dla czynności której zaliczka dotyczy. Dokonując zatem przyjęcia zaliczki, stawka podatku od towarów i usług winna być adekwatna do stawki właściwej dla sprzedaży danego towaru, której dotyczy regulowana zaliczka. W niniejszej sprawie, z uwagi na to, iż dostawa nieruchomości zabudowanych stacjami paliw będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, otrzymana przez Spółkę zaliczka na poczet dostawy tych nieruchomości, również korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie zatem z art. 106 ust. 3 cyt. ustawy oraz zgodnie z § 10 cyt. rozporządzenia Wnioskodawca winien wystawić fakturę VAT zaliczkową w terminie 7 dni od dnia otrzymania tej zaliczki. Z uwagi na fakt, iż § 10 ust. 7 cyt. rozporządzenia wskazuje, że przepisy § 5 ust. 6 i 7 oraz § 7 stosuje się odpowiednio do faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, to zgodnie z § 5 z ust. 7 cyt. rozporządzenia, faktura VAT zaliczkowa dokumentująca otrzymanie przez Wnioskodawcę zaliczki na poczet przyszłej dostawy nieruchomości zabudowanych, których dostawa korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, winna również zawierać symbol towaru, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej; jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu Wnioskodawca winien podać przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego stosuje zwolnienie z podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl