IPPP1-443-18/08-2/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-18/08-2/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2007 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy z montażem linii technologicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy z montażem linii technologicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka X S.A. działa w branży biotechnologicznej, a w szczególności zajmuje się wytwarzaniem produktów farmaceutycznych. Spółka podpisała umowę z firmą K. Sp. z o.o. z siedzibą w O (dalej: "K." lub "Dostawca"), której przedmiotem ma być dostawa linii technologicznej do fabryki należącej do podmiotu zależnego, spółki Spółka W. (dalej: "BW") z siedzibą w Or... (Rosja).

Zgodnie z postanowieniami umowy dostawa linii technologicznej odbędzie się w następujący sposób:

* K. dostarczy wyprodukowane przez siebie elementy linii technologicznej do Spółki X na zasadach Ex Works Incoterms (K. dokona załadunku na środek transportu zorganizowany przez Spółkę X),

* Spółka przetransportuje linię technologiczną do fabryki Spółka W. (BW) w Rosji,

* po dostarczeniu przez Spółkę X linii technologicznej do fabryki w Rosji, specjaliści K. dokonają rozładunku oraz montażu z instalacją linii technologicznej.

Ponadto z postanowień umowy wynika, iż:

1.

K. jest zobowiązany do wykonania montażu linii do produkcji insuliny wraz z uruchomieniem, a także przeprowadzenia odbiorów technicznych ww. linii i uzyskania niezbędnych certyfikatów, atestów i aprobat technicznych obowiązujących na terytorium Federacji Rosyjskiej.

2.

Przejście przedmiotu umowy na własność Spółki X realizowane będzie pro rata zgodnie z kolejnymi płatnościami (w formie zaliczek) wg harmonogramu wykonanych prac. Ostatnia rata zostanie zapłacona w ciągu 21 dni od daty podpisania protokołu SAT potwierdzającego, że linia została uruchomiona w miejscu przeznaczenia, na podstawie końcowej faktury VAT wystawionej na całkowitą wartość umowy. Faktura będzie uwzględniała wcześniej wpłacone zaliczki.

3.

W celu wypełnienia swoich zobowiązań umownych, K. zobowiązany jest również uzyskać i dostarczyć kompletny certyfikat na ww. linię obowiązujący na obszarze Federacji Rosyjskiej (GOST-R) oraz przedłożyć Kupującemu przy odbiorze końcowym dokumentacji powykonawczej oraz wymaganych polskimi i rosyjskimi przepisami atestów, certyfikatów i aprobat technicznych dotyczących materiałów i urządzeń użytych do wykonania przedmiotu umowy.

4.

Do momentu uiszczenia całkowitej kwoty Spółka X nie może rozporządzać przedmiotem umowy, czyli zmontowaną i zainstalowaną linią produkcyjną. W konsekwencji, przed uiszczeniem pełnej kwoty wynagrodzenia Spółka X, co do zasady nie ma możliwości zadysponowania przedmiotem umowy, np. poprzez jego odsprzedaż na rzecz osób trzecich, w tym, w szczególności, na rzecz spółki zależnej z siedzibą na terytorium Rosji.

5.

Wyżej wspomniana sprzedaż przez Spółkę X linii produkcyjnej na rzecz BW będzie mogła, zatem nastąpić dopiero po dokonaniu montażu i uruchomienia linii technologicznej oraz dokonaniu płatności z tytułu faktury rozliczeniowej, o której mowa w punkcie b) powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transakcja będąca przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Spółka X i K. podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa wraz z montażem linii technologicznej do produkcji insuliny nie podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Polski.

W celu ustalenia, czy dana dostawa podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Polski należy ustalić, czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), dalej ustawa o VAT, miejscem dostawy towarów będzie terytorium Polski. W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, gdzie towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, miejscem dostawy towarów, które są instalowane lub montowane z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Należy zwrócić uwagę, iż w chwili odbioru elementów linii technologicznej przez Spółkę X nie następuje dostawa towaru/usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Spółka X do momentu uiszczenia całkowitej kwoty nie może rozporządzać przedmiotem umowy, czyli linią produkcyjną. Faktyczne przeniesienie prawa własności, a tym samym dostawa towaru zostanie dokonana dopiero w chwili podpisania protokołów dokumentujących wykonanie wszystkich czynności, m.in. montażu i instalacji, przewidzianych w zawartej umowie. Odnosząc powyższe regulacje do transakcji dostawy linii technologicznej wraz z jej montażem, zdaniem Spółki X, należy uznać, iż właściwym dla określenia miejsca dostawy linii technologicznej jest art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Czynności będące przedmiotem umowy obejmują nie tylko wytworzenie przez K. elementów linii produkcyjnej, ale również jej montaż w fabryce Spółka W. w Or... Z uwagi na wysoce skomplikowany proces montażu i uruchamiania linii, który będzie przeprowadzony przez wyspecjalizowanych pracowników K., wykluczone jest uznanie tych działań za proste czynności umożliwiające funkcjonowanie instalowanego towaru.

Mając na uwadze powyższe, opisaną transakcję należy uznać za dostawę towarów wraz z ich montażem, w związku, z czym miejscem tej dostawy, w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, jest terytorium Rosji i z punktu widzenia polskiej ustawy o VAT na terytorium tego kraju przedmiotowa transakcja winna zostać opodatkowana - wg przepisów i zasad obowiązujących w tym kraju.

Podsumowując, w opinii Spółki X, miejscem dostawy linii technologicznej przez Spółkę X na rzecz BW nie będzie terytorium Polski i w związku z tym zarówno transakcja pomiędzy K. a Spółką X, jak i transakcja pomiędzy Spółką X, a BW nie będą podlegały polskiej ustawie o VAT. Oznacza to również, iż faktury potwierdzające dokonanie obu transakcji nie powinny zawierać polskiego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl