IPPP1-443-179/08-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-179/08-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko.........................., przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego zestawu do sprzątania pomieszczeń szpitalnych, współfinansowanego ze środków PFRON - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego zestawu do sprzątania pomieszczeń szpitalnych, współfinansowanego ze środków PFRON.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką samorządową. Jej organem założycielskim i właścicielem jest województwo.......... Sprzedaż usług zdrowotnych jest zadaniem statutowym szpitala. Stanowi ona 97,73% sprzedaży ogółem w tym: na podstawie umowy z NFZ 94,26%, Sądy i Prokuratury 0.08%, Biuro Rozliczeń Międzynarodowych i pacjenci indywidualni 5,63%.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: załącznik nr 4 - "wykaz usług zwolnionych od podatku", poz. 9 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych - PKWiU ex 85 są zwolnione od podatku VAT.

W ramach swojej działalności szpital prowadzi również działalność inwestycyjną, nabywając środki trwałe na potrzeby świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

W roku 2007 nakłady inwestycyjne szpitala współfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotyczyły następujących zadań: zakup zestawu do sprzątania pomieszczeń szpitalnych (maszyna czyszcząca do podłóg, mop płaski, odkurzacze, parownica do czyszczenia powierzchni twardych, polerko do podłóg, urządzenie do szorowania podłogi, wózek sprzątaczka i zmywarka do naczyń) o wartości 30.979,26 zł w tym: wartość netto 25.392,83 zł, podatek VAT 5.586,43 zł.

Zadanie to zostało sfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w kwocie 9.393.26 zł oraz ze środków Wnioskodawcy w kwocie 21,586,00 zł w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy Szpital miał możliwości dokonania odliczenia podatku VAT oraz rozliczenie otrzymanej dotacji z PFRON według wartości brutto otrzymanych faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony na fakturach zakupu towarów i usług podatek VAT podlega rozliczeniu w poczet kosztów łącznie z wartością netto, a rozliczenie z otrzymanych dotacji powinno się odbyć według wartości brutto otrzymanych faktur.

Artykuł 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w przypadku, gdy zakupione towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Usługi świadczone przez.......................... w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU ex 85) nie są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Podatnik jakim jest Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie wyżej wskazanych przepisów, naliczony na fakturach podatek VAT stanowi dla jednostki ochrony zdrowia wydatek powiększający wartość zakupu odnoszony w koszty zakupionego towaru czy usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowej sprawie wynika, iż zakupiony przez Szpital zestaw do sprzątania pomieszczeń szpitalnych, współfinansowany ze środków PFRON będzie służył szpitalowi, który świadczy usługi zdrowotne, zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT, dokumentujących nabycie ww. sprzętu.

Przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za nieprawidłowe z uwagi na zawarte w nim sformułowanie " Podatnik, jakim jest Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego."

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl