IPPP1/443-174/14-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-174/14-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie (dalej: "Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną, wpisanym do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), powołanym na czas nieokreślony, działającym w oparciu o unormowania ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 19, poz. 855 z późn. zm.) oraz statutu. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; członkowie opłacają składki na rzecz Stowarzyszenia.

Cele Stowarzyszenia polegają na:

1.

zapewnieniu reprezentacji zrzeszonych członków i ich interesów gospodarczych;

2.

upowszechnianiu zasad etyki i norm rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym;

3.

podejmowaniu działań na rzecz racjonalnego kształtowania prawa gospodarczego;

4.

promocji i propagowaniu najwyższych standardów jakościowych w sferze produkcji i dystrybucji żywności, ze szczególnym uwzględnieniem owoców i warzyw.

Zasadniczym obszarem działalności Stowarzyszenia jest działalność statutowa, oparta na pracy społecznej członków.

Zgodnie ze statutem, do prowadzenia działań Stowarzyszenie ma prawo zatrudniać pracowników, powoływać ekspertów, grupy robocze, zespoły projektowe oraz tworzyć biura.

Druga sferą funkcjonowania Stowarzyszenia jest działalność gospodarcza, prowadzona na zasadach określonych w ustawie - Prawo o stowarzyszeniach oraz w odrębnych przepisach. Zgodnie z postanowieniami statutu, dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia przeznaczany jest wyłącznie na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W związku z prowadzeniem ww. działalności gospodarczej Stowarzyszenie zostało zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: "VAT") (Stowarzyszenie składa deklaracje VAT).

W toku prowadzonej działalności gospodarczej Stowarzyszenie zawiera z przedsiębiorcami działającymi w obszarach produkcji, dystrybucji i eksportu owoców i warzyw umowy, na podstawie których świadczy na ich rzecz różnego rodzaju usługi o charakterze doradczo-eksperckim w zakresie analizy i oceny rynku owocóww.arzyw, a także usługi marketingowo - promocyjne. W ramach ww. umów, usługobiorcy uzyskują w szczególności unikalne informacje na temat europejskich i światowych rynków zbytu owoców i warzyw oraz specjalistyczną pomoc w zakresie prowadzonej przez nich działalności, w szczególności poprzez otrzymanie bieżącego wsparcia biznesowego oraz promocję prowadzonej przez nich działalności.

Usługi doradcze i marketingowe, świadczone w sposób ciągły, stanowiące przedmiot wskazanych umów, polegają w szczególności na:

1.

sporządzaniu raportów, analiz, ocen, opracowań dotyczących funkcjonowania polskiego rynku owoców i warzyw, a także rynków światowych i europejskich (w szczególności, podsumowania ww. analiz przesyłane są w formie tzw. biuletynów);

2.

przekazywaniu usługobiorcom aktualnych informacji, danych, wiadomości na temat bieżących zdarzeń mogących mieć wpływ na prowadzoną przez usługobiorców działalność gospodarczą (tzw. newsletter);

3.

zapewnianiu usługobiorcom bieżącego wsparcia w prowadzonej działalności, w szczególności poprzez udzielanie konsultacji, porad oraz przygotowywanie opinii. W zależności od zapotrzebowania, wsparcie to jest zapewniane poprzez konsultacje telefoniczne (tzw. hot-line), porady udzielane w trakcie bezpośrednich spotkań oraz w formie pisemnych opinii sporządzanych w odpowiedzi na konkretne zapytania złożone przez usługobiorców.

Z tytułu wykonanych usług Stowarzyszeniu przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie, należne na koniec ustalonego okresu rozliczeniowego (miesiąc/kwartał). Wynagrodzenie za ewentualne dodatkowe usługi jest każdorazowo przedmiotem odrębnego porozumienia. Świadczenie ww. usług dokumentowane jest fakturami wystawianymi przez Stowarzyszenie, zawierającymi kwoty VAT obliczone według podstawowej stawki (tekst jedn.: obecnie 23% - zgodnie z art. 146a ustawy o VAT).

W związku z ww. działalnością (tekst jedn.: działalnością statutową oraz działalnością gospodarczą), Stowarzyszenie ponosi różnego rodzaju koszty, takie jak np. koszty mediów, najmu powierzchni biurowej, nabycia i utrzymania sprzętu komputerowego, nabywania materiałów biurowych itp. Koszty te są dokumentowane wystawianymi na rzecz Stowarzyszenia fakturami zawierającymi kwoty VAT.

Niezależnie od powyższej działalności bieżącej, Stowarzyszenie planuje przeprowadzić kampanię promocyjno - informacyjną (dalej: "Kampania") mającą na celu upowszechnienie informacji na temat programu Pt.,"Europejskie jabłka dwukolorowe" (dalej: "Program"). Istotą Programu jest promowanie europejskich jabłek dwukolorowych na rynkach krajów nienależących do Unii Europejskiej (w szczególności na rynkach Chińskiej Republiki Ludowej oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich). Stowarzyszenie planuje pozyskać środki na sfinansowanie Kampanii z budżetu Rzeczypospolitej Polskiej oraz środków Unii Europejskiej (50% środków ma pochodzić ze środków Komisji Europejskiej, 30% - z budżetu Rzeczypospolitej Polskiej, a 20% ma stanowić wkład własny, który ma zostać zapewniony z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw).

W celu realizacji Kampanii, Stowarzyszenie będzie nabywać usługi polegające na wykonywaniu poszczególnych działań wchodzących w skład Kampanii (np. wyprodukowaniu i emisji reklam, organizowaniu wydarzeń promocyjnych, itd.). Wydatki na nabycie tych usług stanowić będą koszty przeprowadzenia Kampanii, które pokryte zostaną ze wskazanych wyżej środków.

Usługi nabywane w celu realizacji Kampanii świadczone będą przez podmioty trzecie, prowadzące działalność gospodarczą. Usługi świadczone na rzecz Stowarzyszenia zostaną przez nich udokumentowane fakturami zawierającymi kwoty VAT.

Dodatkowe środki na wsparcie Kampanii zostaną również przekazane Stowarzyszeniu przez, działających w charakterze sponsorów, przedsiębiorców zainteresowanych rozwojem rynków zbytu produkowanych/dystrybuowanych/eksportowanych przez siebie owoców na terenie innych państw, w szczególności objętych zakresem działania Programu. Warunki współfinansowania Kampanii każdorazowo zostaną ustalone w umowie zawieranej między Stowarzyszeniem a podmiotem zainteresowanym wsparciem finansowym Kampanii. W zamian za przekazanie środków pieniężnych, Stowarzyszenie będzie świadczyć na rzecz sponsora usługi, polegające w szczególności na:

1.

zapewnieniu możliwości umieszczenia przez sponsora na jego wyrobach odwołań do Kampanii, a także jej znaków graficznych, w szczególności logo, oraz używania ich w materiałach reklamowych i promocyjnych;

2.

udostępnieniu sponsorowi harmonogramów działań planowanych w ramach Kampanii, celem umożliwienia mu zharmonizowania własnych czynności i odpowiedniego przygotowania się do prezentacji własnej oferty w trakcie wydarzeń organizowanych w ramach Kampanii; harmonogramy będą udostępniane usługobiorcom z odpowiednim wyprzedzeniem, umożliwiającym przygotowanie się przezeń do uczestnictwa w ww. wydarzeniach;

3.

zapewnieniu sponsorowi możliwości wypowiedzenia się w przedmiocie działań planowanych przez Stowarzyszenie w ramach Kampanii, oraz zgłoszenia uwag i propozycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Stowarzyszenie jest uprawnione do odliczenia w całości kwoty VAT naliczonego przy nabyciu towarów (np. sprzętu komputerowego, materiałów biurowych) i usług (np. mediów, najmu powierzchni biurowej, utrzymania sprzętu komputerowego), wykorzystywanych zarówno w ramach działalności statutowej, jak i bieżącej działalności gospodarczej, i których nie można przyporządkować wyłącznie do działalności statutowej albo wyłącznie do działalności gospodarczej.

2. Czy Stowarzyszenie jest uprawnione do odliczenia w całości kwoty VAT naliczonego przy nabyciu usług/towarów stanowiących koszty realizacji Kampanii promującej Program "Europejskie jabłka dwukolorowe".

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na podstawie ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższego, Stowarzyszenie jest uprawnione do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów/usług, które są wykorzystywane dla potrzeb realizowanej działalności gospodarczej, w ramach której Stowarzyszenie świadczy usługi opodatkowane podstawową stawką VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, jedną ze sfer funkcjonowania Stowarzyszenia jest działalność statutowa, znajdująca się poza zakresem normowania ustawy o VAT. Drugim obszarem aktywności Stowarzyszenia jest natomiast działalność gospodarcza, polegająca głównie na świadczeniu na rzecz zainteresowanych podmiotów usług doradczo-eksperckich oraz promocyjno - marketingowych.

Prawidłowe funkcjonowanie Stowarzyszenia związane jest z koniecznością ponoszenia różnorakich kosztów, w tym kosztów mediów, najmu powierzchni biurowej, nabycia i utrzymania sprzętu komputerowego, nabycia materiałów biurowych itp. Zatem, w toku funkcjonowania Stowarzyszenia, wskazane towary i usługi przybierają podwójny charakter, tj służą realizacji zarówno czynności statutowych, nie podlegających opodatkowaniu VAT, jak i czynności stanowiących stricte działalność gospodarczą w ramach której świadczone są usługi podlegające opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Stowarzyszenia, wskazane powyżej podwójne wykorzystanie zakupionych towarów i usług nie powoduje utraty prawa do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług, w zakresie w jakim są one wykorzystywane do działalności statutowej - znajdującej się poza zakresem normowania ustawy o VAT. Konsekwencją przyjęcia powyższego założenia jest brak podstaw do ustalania zakresu przysługującego odliczenia w oparciu o tzw. proporcję sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zgodnie z literalnym brzmieniem przytoczonego przepisu, obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego powstaje jedynie w wypadku, gdy nabywane usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego, jak i takich w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zdaniem Stowarzyszenia, wykładni użytego przez ustawodawcę zwrotu: "w związku z którymi takie prawo nie przysługuje" należy dokonywać w kontekście czynności objętych zakresem ustawy o VAT, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego z uwagi na fakt, iż: (i) są one zwolnione od podatku lub (ii) ustawa o VAT stanowi wprost, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

W świetle powyższego, zasadny jest zatem pogląd, zgodnie z którym brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie może wystąpić w stosunku do czynności, które w ogóle nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT.

W konsekwencji, Stowarzyszeniu przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej VAT jak i znajdującej się poza zakresem przedmiotowym VAT. Powyższy pogląd znajduje uzasadnienie w jednolitej linii orzecznictwa, której wyrazem są m.in. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: "NSA") z 30 czerwca 2009 r. (sygn. akt I FSK 903/08 oraz I FSK 904/08) i z 8 stycznia 2010 r. (sygn. akt I FSK 1605/03) potwierdzone uchwałą NSA w składzie 7 sędziów z 24 października 2011 r. (sygn. akt I FPS 9/10).

Zgodnie z poglądem utrwalonym w przytoczonych wyrokach, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. We wskazanej uchwale NSA stwierdził w szczególności, że: "Na tle zatem obecnej regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, za w pełni aktualną i trafną należy uznać tę linię orzeczniczą NSA (por. np. wyroki NSA z 30 czerwca 2009 r., I FSK 903/08 oraz I FSK 904/08 oraz z dnia 8 stycznia 2010 r. I FSK 1605/08), z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 u.p.t.u. sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia" należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku" należy zatem rozumieć jako "czynności zwolnione od podatku" oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia (por. art. 114 u.p.t.u.).

W konsekwencji, za trafne należy uznać wynikające z tych orzeczeń stanowisko że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności, podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u. lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%)."

Zdaniem Stowarzyszenia, powyższe jednoznacznie potwierdza, że Stowarzyszenie jest uprawione do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego przy nabyciu towarów/usług wykorzystywanych zarówno w ramach działalności statutowej, jak i bieżącej działalności gospodarczej, i których nie można przyporządkować wyłącznie do działalności statutowej albo wyłącznie do działalności gospodarczej.

Ad 2

W opinii Stowarzyszenia, będzie ono również uprawnione do odliczenia w całości VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na jego rzecz z tytułu organizacji i przeprowadzenia Kampanii promującej Program. Zdaniem Stowarzyszenia, usługi te będą bowiem wykorzystywane przez Stowarzyszenie, działające w tym zakresie w roli czynnego podatnika VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych, polegających w szczególności na świadczeniu szeroko rozumianych działań marketingowych/reklamowych.

Stosownie do uwag zawartych powyżej, prawo do odliczenia VAT naliczonego przez Stowarzyszenie uzależnione jest od możliwości powiązania dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. w szczególności z odpłatnym świadczeniem usług. W opinii Stowarzyszenia, nabywane usługi związane z organizacją Kampanii, będą bezpośrednio związane ze świadczeniem usług reklamowo-promocyjnych na rzecz przedsiębiorców, którzy zdecydują się współfinansować Program, występujących de facto w roli sponsorów tego Programu.

Ustawa o VAT przewiduje szeroką definicję świadczenia usług zgodnie z którą pod pojęciem tym rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie i doktrynie poglądem, z odpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu mamy do czynienia, gdy:

* możliwe jest zidentyfikowanie konsumenta danego świadczenia,

* istnieje stosunek prawny między świadczącym usługę a usługobiorcą, w ramach którego świadczenia stron uznawane są za ekwiwalentne,

* między świadczeniem usługodawcy a wzajemnym świadczeniem usługobiorcy (wynagrodzeniem) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym.

Stowarzyszenie pragnie podkreślić, że wskazane powyżej warunki będą spełnione w analizowanym przypadku. Po pierwsze, możliwe będzie jednoznaczne i bezsporne wskazanie konsumentów świadczenia, którymi będą sponsorzy organizowanej Kampanii, tj. przedsiębiorcy zainteresowani rozwojem rynku zbytu produkowanych/dystrybuowanych/eksportowanych przez siebie owoców na terenie innych państw, w szczególności objętych zakresem działania Programu, którzy na podstawie umów zawartych ze Stowarzyszeniem zobowiążą się do współfinansowania kosztów przeprowadzenia Kampanii. Dokonywane przez nich wpłaty będą pełniły rolę wynagrodzenia w zamian za świadczone przez Stowarzyszenie na ich rzecz usługi, polegające na wykonaniu określonych czynności mających na celu promocję i reklamę ich produktów, a także ich marki.

Przystępując do współfinansowania Kampanii, przedsiębiorcy będą liczyć na konkretne korzyści związane z zapewnieniem promocji ich produktów - zarówno w ujęciu rodzajowym (owoców pochodzących z Unii Europejskiej jako takich), jak i jednostkowym (owoców produkowanych/dystrybuowanych przez danego przedsiębiorcę), a tym samym zwiększeniem na nie popytu i rynku zbytu. Dlatego też dla oceny powyższego nie ma znaczenia, że podstawową ideą Programu jest generalne promowanie jabłek dwukolorowych produkowanych w UE, a nie promowanie konkretnych producentów i ich wyrobów. Dokonując wpłat na potrzeby Kampanii, przedsiębiorcy nie będą bowiem wyłącznie czy przede wszystkim kierować się dobrem szeroko rozumianej branży producentów owoców i warzyw (która obejmuje pośrednio również ich własny interes), ale bezpośrednią korzyścią związaną z możliwością umieszczenia na własnych wyrobach odwołań do Kampanii a także znaków graficznych, w szczególności logo, oraz używania ich w materiałach reklamowych i promocyjnych. Nie ulega także wątpliwości, że zwiększenie świadomości społecznej na temat istnienia owoców produkowanych przez przedsiębiorcę oraz ich wysokiej jakości, może mieć przełożenie na wzrost poziomu sprzedaży, czyli w konsekwencji na zysk konkretnego przedsiębiorcy.

Podsumowując powyższe, należy zaznaczyć, że wnoszone przez przedsiębiorców opłaty będą znajdować gospodarcze uzasadnienie w korzyści, którą uzyskają, w postaci wzrostu społecznej świadomości na temat istnienia produkowanych przez nich owoców oraz ich wysokiej jakości.

W tym zakresie Stowarzyszenie pragnie zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości UE (dalej: "TSUE") interpretuje usługi reklamowo/promocyjne szeroko, tj. jako czynności powodujące rozprzestrzenianie się informacji o produkcie, jego jakości - w celu zwiększenia wielkości sprzedaży. Za usługi uznawane są również czynności, które same w sobie trudno byłoby uznać za reklamowe, lecz stanowią one nierozerwalną część przedsięwzięcia promocyjnego (tak np. wyrok z 17 listopada 1993 r. w sprawie C-68/92 Komisja przeciwko Republice Francji, czy wyrok z 17 listopada 1993 r. w sprawie C-73/92). Zdaniem Stowarzyszenia, nie ulega wątpliwości, że możliwość posługiwania się oraz umieszczania na produktach odwołań do Kampanii oraz prezentowania swoich produktów przy okazji różnego rodzaju akcji organizowanych w ramach Kampanii, będzie spełniała definicję tak rozumianej usługi reklamowej, dzięki której sponsorzy Kampanii zapewnią sobie możliwość rozprzestrzeniania informacji o swoich produktach oraz zapewnienia w stosunku do nich korzystnych skojarzeń (wynikających m.in. z umieszczania na produktach odwołań do Kampanii).

W tym miejscu Stowarzyszenie pragnie podkreślić, że środki finansowe przekazywane mu przez przedsiębiorców zainteresowanych udziałem w Kampanii, w żadnym wypadku nie mają charakteru opłat za członkostwo w Stowarzyszeniu. Płatności uzyskiwane przez Stowarzyszenie będą stanowić wynagrodzenie w zamian za świadczone usługi, ukształtowane na zasadach rynkowych, uiszczane jedynie przez podmioty wyrażające wolę finansowania Kampanii. Ponadto, możliwość przekazania wsparcia finansowego na rzecz Kampanii nie jest uzależniona od członkostwa przedsiębiorcy w Stowarzyszeniu - sponsorowanie Kampanii jest bowiem dostępne dla wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych promocją własnych produktów, poprzez wzięcie udziału w Kampanii, a nie tylko dla członków Stowarzyszenia.

W świetle powyższego, nabywane przez Stowarzyszenie usługi składające się na organizację Kampanii, będą niewątpliwie związane ze świadczeniem usług opodatkowanych VAT. Zgodnie z uwagami poczynionymi w odniesieniu do pytania nr 1, istnienie tego związku przesądza z kolei o możliwości odliczenia VAT naliczonego przy zakupie tych usług.

Na potwierdzenie prawidłowości powyższego stanowiska, Stowarzyszenie pragnie przywołać wyrok NSA z 6 grudnia 2011 r. (sygn. akt I FSK 1591/10), w którym NSA wypowiedział się w sprawie analogicznej do będącej przedmiotem niniejszego wniosku. Ww. wyrok dotyczył Stowarzyszenia Pszczelarzy Zawodowych (dalej: "SPZ"), które zawarło z Agencją Rynku Rolnego umowę na kampanię promocyjno-informacyjną dotyczącą miodu i produktów pszczelich. Na jej podstawie SPZ zobowiązało się do prowadzenia dwuletniej kampanii promocyjno-informacyjnej miodu i produktów pszczelich. Umowa zakładała, że kampania zostanie sfinansowana w 50% ze środków UE, w 30% z budżetu krajowego, zaś w 20% ze środków własnych SPZ. Środki własne zostały zebrane z wpłat przedstawicieli środowiska pszczelarzy. "Sponsorzy" zyskiwali prawo oznaczania swoich produktów specjalnym logo kampanii. SPZ na ww. wpłaty wystawiało faktury VAT, uznając że stanowią one wynagrodzenie w zamian za usługi reklamowe. Na mocy umowy sponsoringu sponsor zobowiązywał się bowiem sfinansować określone przedsięwzięcie w zamian za reklamę swojej firmy. Zdaniem NSA, działania SPZ zwiększały popyt na produkty pszczelarskie, a więc stanowiły reklamę. W opinii składu orzekającego, SPZ świadczyło na rzecz podmiotów, z którymi zawarło stosowne umowy, usługi reklamowe, polegające na promocji wyrobów wytwarzanych przez te podmioty. Z uzasadnienia przytoczonego wyroku wynika, iż czynności wykonywane przez SPZ miały charakter odpłatnie świadczonych usług o charakterze promocyjno-reklamowym. Zgodnie ze stanowiskiem NSA, w analizowanym stanie faktycznym, doszło do spełnienia wszystkich przesłanek pozwalających na uznanie danych czynności za świadczenie usług za wynagrodzeniem, w szczególności: (1) istniał stosunek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następowało świadczenie wzajemne, (2) wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowiło wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy, (3) istniała bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, (4) odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostawała w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem, (5) istniała możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. Na poparcie powyższego NSA przytoczył wyroki TSUE o sygn. C-498/99, C-16/93, C-89/81, oraz C-154/80.

Zdaniem Stowarzyszenia, w rozpatrywanych w niniejszym wniosku okolicznościach, zaistnieją wszystkie przesłanki wskazane w cytowanym orzeczeniu NSA. Jak bowiem wspomniano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego: Stowarzyszenie oraz przedsiębiorca będą połączeni więzami prawnymi w postaci umowy, wynagrodzenie otrzymane przez Stowarzyszenie będzie ekwiwalentem świadczonych usług, przedsiębiorca natomiast odniesie korzyść w postaci zwiększenia poziomu świadomości na temat istnienia produkowanych przez niego towarów oraz ich wysokiej jakości.

Podsumowując powyższe, Stowarzyszenie pragnie zaznaczyć, że, analogicznie jak w sytuacji będącej przedmiotem przytoczonego wyroku NSA, środki finansowe przekazywane przez przedsiębiorców sponsorujących Kampanię, będą stanowiły wynagrodzenie należne w zamian za świadczone przez Stowarzyszenia usługi reklamowo - promocyjne. W konsekwencji, związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi VAT będzie bezsporny, co uzasadnia z kolei odliczenie podatku naliczonego przy zakupie usług wykorzystywanych przy ich świadczeniu (tekst jedn.: w szczególności z tytułu nabycia usług składających się na organizację Kampanii). Prawo to przysługuje w całości w zakresie, w jakim nabywany towar lub usługa, oprócz związku z działalnością statutową (pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT), dotyczy wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT (a nie np. również sprzedaży zwolnionej z VAT).

Stowarzyszenie pragnie zaznaczyć, że ww. stanowisko potwierdzane jest również przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 2 stycznia 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1381/11-3/LK) w bardzo zbliżonym do analizowanego stanie faktycznym, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że podatnikowi (Izbie Gospodarczej organizującej kampanię finansowaną m.in. ze środków UE) przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu usług organizacji tej kampanii.

W tym stanie rzeczy, stanowisko Stowarzyszenia zaprezentowane we wniosku, w odniesieniu do prawa do odliczenia w pełnej kwocie VAT naliczonego przy nabyciu usług/towarów związanych z organizacją Kampanii, oraz prawa do odliczenia w pełnej kwocie VAT naliczonego przy nabyciu towarów/usług wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności statutowej (znajdującej się poza zakresem przedmiotowym VAT), należy uznać za prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, Stowarzyszenie wnosi jak we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl