IPPP1/443-174/13-2/EK - Prawo instytutu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-174/13-2/EK Prawo instytutu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 22 lutego 2013 r., data wpływu do BKIP w Płocku 27 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2013 r. do BKIP w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności I. jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo rozwojowych oraz działalności leczniczo-usługowej kierunkowanej na potrzeby zdrowotne dzieci i młodzieży. Instytut realizuje w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytet II: Infrastruktura sfery B+ R, Działanie 2.1: "Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym" projekt pt. "W." Projekt jest realizowany wyłącznie przez Instytut, a okres kwalifikowalności wydatków został określony w umowie o dofinansowanie projektu od dnia 1 września 2009 r. do 31 marca 2013 r.

Wydatki kwalifikowalne powyższego projektu są finansowane w 85% ze środków UE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z dotacji celowej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dofinansowanie przekazywane jest w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych wydatków na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Głównym celem projektu jest podniesienie jakości i konkurencyjności badań naukowo rozwojowych sieci współpracujących ze sobą wiodących Pracowni I. prowadzących komplementarne badania naukowe w głównych obszarach Instytutu poprzez wsparcie rozwoju ich infrastruktury. Wdrożenie opracowanych nowych produktów, zwłaszcza w obszarze zdrowia, wzrost konkurencyjności polskiej nauki w obszarach nauk medycznych i technologii medycznych, podniesienie efektywności i jakości leczenia, wprowadzania nowych technologii medycznych, poprawy jakości życia integracji społecznej osób wykluczonych z powodu niepełnosprawności.

Wyniki badań realizowanych na zakupionym sprzęcie poprzez transfer wiedzy mogą znaleźć zastosowanie w gospodarce m.in. w obszarze zdrowia. Poprawa infrastruktury Pracowni pozwoli na wprowadzenie nowych, często unikatowych procedur badawczych, wzrost liczby projektów naukowych (krajowych i zagranicznych), publikacji w czasopismach naukowych. Realizacja niniejszego projektu przyczyni się do zachowania w stanie zdrowia i produktywności dużych grup pacjentów, przyczyni się do zapewnienia osobom z rzadkimi chorobami porównywalnych szans, praw i możliwości z osobami zdrowymi.

W ramach realizacji projektu zaplanowano wydatki na:

* zakup aparatury naukowo-badawczej, modernizację aparatury,

* zakup wyposażenia, materiałów i oprogramowania,

* szkolenie w zakresie zarządzania dużą infrastrukturą badawczą,

* promocję projektu,

* usługi doradcze i transfer wiedzy,

* koszty ogólne,

* usługi bankowe,

* usługi na audyt zewnętrzny.

Z częścią ww. wydatków udokumentowanych fakturami związane jest poniesienie podatku VAT, który można uznać za kwalifikowany w przypadku, gdy nie może on zostać odzyskany przez Instytut, w oparciu o obowiązujące przepisy krajowe.

Realizowany projekt nie jest i nie będzie projektem generującym dochód.

Instytut prowadzi swoją działalność statutową w obszarze naukowym i klinicznym. Wskaźnik struktury sprzedaży określony procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu wyniósł w roku 2009 -3%, w roku 2010- 3%, w roku 2011-4%

W umowie o dofinansowanie niniejszego projektu widnieją następujące zapisy:

W celu zapewnienia, że udzielone dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w trakcie realizacji oraz w okresie trwałości Projektu obowiązują następujące zasady:

1.

wyniki uzyskane w efekcie realizacji Projektu nie mogą być bezpośrednio wdrażane przez Beneficjenta lub konsorcjantów realizujących zadania w ramach Projektu zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym wg zadań, oraz harmonogramem realizacji Projektu wg. kwartałów (dotyczy wyłącznie projektów badawczych),

2.

Beneficjent zobowiązany jest do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników na równych zasadach, rynkowych lub nieodpłatnie z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badań, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej (dotyczy: wyłącznie projektów badawczych),

3.

w przypadku Beneficjenta będącego spółką nie działającą dla zysku, jej udziałowcy lub akcjonariusze nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do infrastruktury badawczej dofinansowanej w ramach Projektu, ani do wyników przeprowadzonych badań,

4.

w przypadku konsorcjum naukowo-przemysłowego, reprezentowanego przez Beneficjenta, przedsiębiorcy wchodzący w skład konsorcjum nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do infrastruktury badawczej dofinansowanej w ramach Projektu, ani do wyników przeprowadzonych badań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy I. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od zakupów realizowanych w ramach projektu jak i w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji projektu.

Zdaniem I. wydatki związane z realizacją projektu, którego wyniki udostępniane będą nieodpłatnie, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części związanej z prowadzeniem działalności opodatkowanej według struktury sprzedaży dla jednostki.

Podatek VAT zawarty w wydatkach projektu jest niemożliwy do odzyskania, a zatem uznany w całości za kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytet II: Infrastruktura sfery B+ R, Działanie 2.1: "Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym" projekt pt. "W.". Projekt jest realizowany wyłącznie przez Instytut. Projekt jest finansowany w 85% ze środków UE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z dotacji celowej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dofinansowanie przekazywane jest w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych wydatków na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu. Głównym celem projektu jest podniesienie jakości i konkurencyjności badań naukowo rozwojowych sieci współpracujących ze sobą wiodących Pracowni I. prowadzących komplementarne badania naukowe w głównych obszarach Instytutu poprzez wsparcie rozwoju ich infrastruktury. Wyniki badań realizowanych na zakupionym sprzęcie poprzez transfer wiedzy mogą znaleźć zastosowanie w gospodarce m.in. w obszarze zdrowia. W ramach realizacji projektu zaplanowano wydatki na zakup aparatury naukowo-badawczej, modernizację aparatury, zakup wyposażenia, materiałów i oprogramowania, szkolenie w zakresie zarządzania dużą infrastrukturą badawczą, promocję projektu, usługi doradcze i transfer wiedzy, koszty ogólne, usługi bankowe, usługi na audyt zewnętrzny. Z częścią ww. wydatków udokumentowanych fakturami związane jest poniesienie podatku VAT, który można uznać za kwalifikowany w przypadku, gdy nie może on zostać odzyskany przez Instytut, w oparciu o obowiązujące przepisy krajowe. Realizowany projekt nie jest i nie będzie projektem generującym dochód. Wnioskodawca prowadzi swoją działalność statutową w obszarze naukowym i klinicznym. Wskaźnik struktury sprzedaży określony procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu wyniósł w roku 2009 -3%, w roku 2010- 3%, w roku 2011-4%

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług służących do realizacji projektu pn. "W.".

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że realizowany projekt nie jest i nie będzie projektem generującym dochód, a zatem Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją, również w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl