IPPP1/443-1725/11-3/AW - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży napojów na wynos oraz dla sprzedaży napojów spożywanych na miejscu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 7 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1725/11-3/AW Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży napojów na wynos oraz dla sprzedaży napojów spożywanych na miejscu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2010 r.):

* dla sprzedaży napojów na wynos - jest nieprawidłowe

* dla sprzedaży napojów spożywanych na miejscu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy napojów spożywanych na miejscu i na wynos (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się świadczeniem usług gastronomicznych, w tym również sprzedażą napojów przyrządzanych w posiadanych przez nią lokalach. W ofercie lokali Spółki znajdują się również napoje, których zasadniczym składnikami są: mleko, lody, bita śmietana a dodatkowym składnikiem - napar kawowy bądź czekolada w proszku.

Skład napojów kształtuje się następująco:

* Artic Cappucino - 10g kawy, 40 g lodów, 20 g bitej śmietany;

* Czekolada klasyczna - 140 ml mleka, 27 g czekolady w proszku;

* Czekolada na gorąco - 140ml mleka, 30 g czekolady w proszku;

* Kawa biała - 60 ml mleka, 10 g kawy;

* Kawa Cappucino - 80 ml mleka, 10 g kawy;

* Kawa Cappucino z czekoladą - 60 ml mleka, 8 g kawy, 30 g czekolady w proszku;

* Kawa Espresso Macchiato - 30 ml mleka, 12 g kawy;

* Kawa Latte - 200 ml mleka, 10 g kawy;

* Kawa Mrożona - 200 ml mleka, 12 g kawy, 20 g bitej śmietany, 20 ml syropu.

W celu rozwiania wątpliwości co do sposobu klasyfikacji, Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi o klasyfikację sprzedaży powyższych napojów zarówno wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU z 1997 r. jak i PKWiU z 2008 r.

W odpowiedzi na zapytanie Spółki, Urząd Statystyczny w Łodzi, wydał opinię statystyczną z dnia 10 listopada 2011 r., w której wymienione w piśmie usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży napojów: Arctic Cappuccino, czekolada Klasyczna, Czekolada na gorąco, Kawa Biała, Kawa Cappuccino, Kawa Cappuccino z czekoladą, Kawa Espresso Macchiato, Kawa Latte, Kawa mrożona; w punkcie gastronomicznym mieszczą się w:

* grupowaniu 56.10.1 - jako ",Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych" - klasyfikowanych wg PKWiU 2008 r.;

* grupowaniu 55.30.11 - jako "Usługi gastronomiczne w restauracjach" - klasyfikowanych wg PKWiU 1997 r.

Ponadto, Urząd Statystyczny w powyższej opinii klasyfikacyjnej wskazał, że powyżej wymienione wyroby będące towarem powinny być klasyfikowane jako:

* "Pozostałe napoje bezalkoholowe" - klasyfikowanych do grupy PKWiU 2008 r. pod numerem 11.07.19.0;

* "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" - klasyfikowanych do grupy PKWiU 1997 r. pod numerem 15.98.12-70.00.

Powyższe produkty są przygotowywane i serwowane z przeznaczeniem do konsumpcji zarówno na miejscu jak i na wynos.

Przy sprzedaży napojów w lokalu z przeznaczeniem ich spożycia na miejscu, klienci mają, co do zasady, do swojej dyspozycji stoliki, krzesła i tace, umożliwiające spożywanie napojów w wygodnych warunkach, przy czym Spółka nie zapewnia obsługi kelnerskiej. Na życzenie kupujących, pracownicy lokalu Spółki wydają napoje na wynos. W takiej sytuacji, pracownicy lokalu Spółki podają napoje w specjalnych opakowaniach, które umożliwiają ich wygodne spożywanie poza lokalem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką Stawkę VAT należy zastosować (w stanie prawnym obowiązującym między 1 stycznia 2006 r. a 31 grudnia 2010 r.) do sprzedaży przez Spółkę wyżej wymienionych napojów w przypadku, gdy napoje były spożywane przez klienta na miejscu.

2.

Jaką stawkę VAT należało zastosować (w stanie prawnym obowiązującym między 1 stycznia 2006 r. a 31 grudnia 2010 r.) do sprzedaży przez Spółkę wyżej wymienionych napojów w przypadku, gdy napoje były spożywane przez klienta na wynos.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. Pyt. 1

Zdaniem Spółki do sprzedaży wymienionych napojów spożywanych przez klientów na miejscu należy stosować stawkę 7% VAT.

Ad. Pyt. 2

Zdaniem Spółki do sprzedaży wymienionych napojów spożywanych przez klientów na wynos należy stosować stawkę 7% VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT "przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi w zakresie przygotowywania, serwowania powyżej opinanych napojów powinny stanowić świadczenie usług w rozumieniu art. 8 Ustawy o VAT, w odniesieniu do stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2010 r.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c) Ustawy o VAT obowiązującego od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej (1 maja 2004 r.) do 31 grudnia 2007 r. obniżona do 7% stawka podatku VAT miała zastosowanie w odniesieniu do usług gastronomicznych, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami) napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2010 r.

Na podstawie art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT, stawka podatku VAT wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto, stosownie do § 5 lub § 6 (w zależności od okresu obowiązywania) Rozporządzeń wykonawczych VAT, stawkę podatku VAT wymienioną w art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załącznikach nr 1 do Rozporządzeń wykonawczych VAT.

W załącznikach tych obowiązujących w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2010 r. - zawierających "Listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%", zostały wymienione: w poz. 20 a także w poz. 26 (w zależności od okresu obowiązywania) - usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami) napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi w zakresie przygotowywania, serwowania powyżej opinanych napojów (zarówno z przeznaczeniem do spożycia na miejscu, jak i na wynos) powinny stanowić świadczenie usług w rozumieniu art. 8 Ustawy o VAT. Mając na względzie redakcje art. 8 ust. 3 Ustawy o VAT (obowiązującego do 31 grudnia 2010 r.), zgodnie z którą usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, świadczone przez Spółkę usługi powinny stanowić usługi gastronomiczne wymienione w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c) Ustawy o VAT, oraz § 5 lub § 6 w związku z załącznikiem nr 1 poz. nr 26 lub 20 (w zależności od okresu obowiązywania) Rozporządzeń wykonawczych VAT.

Mając na względzie dokonane przez Urząd Statystyczny klasyfikacje, należy bez wątpliwości stwierdzić, iż sprzedawane przez Spółkę napoje nie stanowią kawy, lecz napoje mleczne klasyfikowane w grupie PKWiU 1997 pod numerem 15.98.12-70 jako "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe", natomiast świadczone przez Spółkę usługi w zakresie podawania powyższych napojów należy klasyfikować pod numerem PKWiU z 1997 r. - 55.30.11 - jako "Usługi gastronomiczne w restauracjach".

W konsekwencji należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę usługi gastronomiczne związane z serwowaniem napojów innych niż kawa (zgodnie z otrzymaną opinią statystyczną) podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7% do 31 grudnia 2010 r.

Potwierdzenie takiego stanowiska znajduje się również w interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe, przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 lipca 2010 r. nr ILPP2/443-598/10-2/AD, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 czerwca 2010 r. nr ITPPI/443- 275/10/AP.

W przypadku gdyby uznać, iż zdaniem organu podatkowego, sprzedaż serwowanych przez Spółkę napojów innych niż kawa (zgodnie z otrzymaną opinią statystyczną) stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT, wówczas zdaniem Spółki transakcja taka nadal będzie podlegać opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT na podstawie zał. nr 3 poz. nr 44 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży napojów na wynos, oraz prawidłowe w stosunku do stawki podatku VAT dla sprzedaży napojów spożywanych na miejscu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej ustawa), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Pod poz. 44 załącznika Nr 3 wymieniono napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe PKWiU 15.98.12-70.00.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do usług gastronomicznych, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Stosownie do postanowień § 5 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. do 30 listopada 2008 r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 26 załącznika Nr 1 (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.) wymienione zostały usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Pod poz. 27 załącznika Nr 1 (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.) wymienione zostały usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%

Natomiast stosownie do postanowień § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336 - obowiązujące od 1 grudnia 2008 r. do 31 grudnia 2009 r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 20 załącznika Nr 1 wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Pod poz. 21 załącznika Nr 1 wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Natomiast zgodnie z zapisem § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799 - obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 20 załącznika Nr 1 wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Pod poz. 21 załącznika Nr 1 wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi gastronomiczne, w tym również sprzedaje napoje, których zasadniczymi składnikami są: mleko, lody, bita śmietana a dodatkowymi składnikami napar kawowy bądź czekoladowy w proszku (Arctic Cappuccino, czekoladę Klasyczną, Czekoladę na gorąco, Kawę Białą, Kawę Cappuccino, Kawę Cappuccino z czekoladą, Kawę Espresso Macchiato, Kawę Latte, Kawę mrożoną). Powyższe produkty są przygotowywane i serwowane z przeznaczeniem zarówno na miejscu jak i na wynos. Przy sprzedaży napojów na miejscu klient ma do dyspozycji stoliki, krzesła i tace, przy czym Spółka nie zapewnia obsługi kelnerskiej. Natomiast na życzenie kupującego napoje wydawane są również na wynos w specjalnych opakowaniach. Zgodnie z otrzymaną opinią z Urzędu Statystycznego usługi gastronomiczne przyrządzania, podawania i sprzedaży ww. napojów w punkcie gastronomicznym mieszczą się w grupowaniu 55.30.11 - jako ",Usługi gastronomiczne w restauracjach" - klasyfikowanych wg PKWiU z 1997 r. Natomiast ww. wyroby będące towarem należy zaklasyfikować jako "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" wg PKWiU z 1997 r. pod numerem 15.98.12-70.00.

Z uwagi na powyższe w celu prawidłowego opodatkowania sprzedaży kluczowe znaczenie ma rozstrzygnięcie, czy w danym przypadku ma miejsce dostawa towarów, czy też świadczenie usług oraz symbol statystyczny właściwy dla przedmiotu sprzedaży.

Ustalenie, czy świadczenie złożone należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług, wymaga wzięcia pod uwagę wszelkich okoliczności, w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany sprzedaje ww. napoje w ramach usług gastronomicznych prowadzonych przez punkty gastronomiczne.

Uwzględniając powyższe w kontekście przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że sprzedaż opisanych we wniosku napojów, spożywanych przez klientów na wynos stanowi dostawę towarów, a nie świadczenie usług. Klienci nie oczekują dodatkowych świadczeń poza zakupem ww. produktów. Bez wpływu na przedstawioną ocenę prawnopodatkową pozostaje fakt, iż ze sprzedażą tych towarów wiąże się wykonywanie przez pracownika punktu gastronomicznego czynności przygotowania, podania i sprzedaży itp., jak również fakt wydawania klientom oferowanych produktów w specjalnych opakowaniach. Powyższym czynnościom, w całym świadczeniu, nie można przypisać charakteru dominującego, przeważającego, pozwalającego na uznanie całości wykonywanych czynności za świadczenie usług. W związku z powyższym należy uznać, iż w stanie faktycznym wskazanym przez Spółkę mamy do czynienia z kompleksową dostawą towarów.

Stanowisko powyższe pozostaje w zgodzie m.in. z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 2 maja 1996 w sprawie C-231/94 Faaborg-Gelting Linien, w którym Trybunał wprowadził rozróżnienie na transakcje dotyczące działalności restauracyjnej i transakcje dotyczące żywności na wynos. Zgodnie z tym orzecznictwem transakcje dotyczące działalności restauracyjnej (świadczenia usług)"charakteryzuje ciąg elementów i czynności, od przygotowania posiłku do jego fizycznego podania", wśród których dostawa artykułów żywnościowych stanowi tylko jeden ze składników, a przeważa zdecydowanie świadczenie usług. Z żywnością na wynos (dostawą towarów) mamy do czynienia, jeżeli poza dostawą artykułów żywnościowych "transakcji nie towarzyszą usługi mające na celu organizację konsumpcji na miejscu w odpowiednim otoczeniu".

W pkt 14 ww. wyroku Trybunał orzekł, iż działalność restauracyjną charakteryzuje szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności jest tylko jedną ze składowych i gdzie zdecydowanie przeważają usługi. (...) Odwrotnie jest natomiast, gdy transakcja dotyczy artykułów żywnościowych na wynos i nie wiąże się ze świadczeniem usług służących organizacji konsumpcji na miejscu w odpowiednich warunkach."

Do powyższego wyroku odniósł się również TSUE w orzeczeniu z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09 podtrzymując argumentację przedstawioną w wyroku w sprawie Faaborg-Gelting Linien. W przedmiotowym orzeczeniu Trybunał odnosząc się do kwestii określenia czy sprzedaż w przyczepach i na stoiskach gastronomicznych kiełbasek, frytek i innych gotowych produktów do spożycia na miejscu na ciepło wskazał, iż "w działalności będącej przedmiotem postępowań w sprawach C-497/09 i C-501/09 nie występują kelnerzy, nie doradza się w rzeczywistości klientom, nie ma serwisu w ścisłym znaczeniu, polegającego na przekazywaniu zamówienia do kuchni, układaniu dań na talerzach i podawaniu ich klientom, brakuje zamkniętych i ogrzewanych lokali przeznaczonych do konsumpcji dostarczonych produktów, brakuje szatni i toalet, brakuje też co do zasady naczyń, mebli i nakryć stołowych." W pkt 70 ww. orzeczenia Trybunał podkreślił, iż "elementy świadczenia usług wskazane przez sąd krajowy polegają bowiem jedynie na istnieniu podstawowych urządzeń, to jest prostych kontuarów do konsumpcji bez miejsc siedzących, pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu, na świeżym powietrzu. Tego rodzaju podstawowe urządzenia wymagają jedynie nieznacznej działalności ludzkiej. Zatem elementy te stanowią jedynie świadczenia dodatkowe w minimalnym zakresie i nie zmieniają dominującego charakteru świadczenia głównego, jakim jest dostawa towarów."

Ponadto Trybunał zauważył, iż "przeważającym elementem tych transakcji w ich całościowym ujęciu jest dostawa gotowych dań lub artykułów żywnościowych (...), a udostępnienie podstawowych urządzeń pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu ma charakter wyłącznie dodatkowy i drugorzędny. (...) konsumpcja na miejscu, która nie stanowi zasadniczej cechy owej transakcji nie może determinować jej charakteru."

Zatem należy uznać, iż sprzedaż opisanych w stanie faktycznym napojów, wydawanych na wynos stanowi dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast z uwagi, iż powyższe towary zostały zaklasyfikowane w grupowaniu 15.98.12-70.00 - napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe - ich dostawa w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2010 r. winna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy jako wymienione w załączniku Nr 3 poz. 44.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe w odniesieniu do stawki VAT dla sprzedaży na wynos napojów opisanych we wniosku.

Natomiast odnosząc się do napojów spożywanych przez klientów na miejscu, należy uznać, iż stanowią one świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. W świetle powołanego wyżej orzecznictwa, należy wskazać iż spożywając napoje na miejscu klient oczekuje od Wnioskodawcy dodatkowych świadczeń, zapewnienia miejsca do spożycia napoju w miłej atmosferze (wygodnie, komfortowo). Zakup napojów oferowanych przez Spółkę do spożycia w obrębie lokalu zależy od wykorzystania odpowiednich elementów infrastruktury punktu gastronomicznego. Nie można zatem uznać, że cały proces przygotowania takiego produktu do spożycia przez klienta punktu gastronomicznego stanowi jedynie element pomocniczy względem dostawy. Zatem biorąc pod uwagę całokształt czynności wykonywanych przez pracowników lokalu (od przygotowania produktu do jego fizycznego wydania w celu spożycia na miejscu), z wykorzystaniem całości dostępnej infrastruktury należy stwierdzić, że stanowią one świadczenie usług o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Z uwagi, iż Wnioskodawca klasyfikuje ww. sprzedaż na miejscu wg PKWiU z 1997. w grupowaniu 55.30.11- usługi gastronomiczne w restauracjach - ich świadczenie winno być opodatkowane stawką VAT w wysokości 7% zgodnie z odpowiednio:

* w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2007 r. - art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy;

* w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 30 listopada 2008 r. - § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.);

* w okresie od 1 grudnia 2008 r. do 31 grudnia 2009 r. - § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.);

* w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. - § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe w odniesieniu do stawki VAT dla sprzedaży napojów opisanych we wniosku spożywanych na miejscu.

Powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne prezentują pogląd tożsamy z przedstawionym w ww. interpretacji, zgodnie którym dostawa towarów sklasyfikowanych w PKWiU 15.98.12-70.00 nie stanowi świadczenia usług i jest opodatkowana stawą podatku VAT w wysokości 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl