IPPP1/443-1724/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1724/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2008 r. (data wpływu 15 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa finansowego i uwzględniania importu tych usług przy obliczaniu proporcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa finansowego i uwzględniania importu tych usług przy obliczaniu proporcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Tx) zawarł ze Spółką Akcyjną prawa francuskiego TT, umowę o zarządzanie bieżącymi środkami finansowymi. TT jest instytucją świadcząca usługi pośrednictwa finansowego, oferuje jednostkom organizacyjnym Grupy T., w tym Tx, usługi finansowe. W ramach zawartej umowy TT zobowiązało się do świadczenia usług:

1.

usługa rachunku skonsolidowanego - (PKWiU 65.23.10-00.00 potwierdzone przez GUS)

2.

usługa Cash pooling - (PKWiU 65.23.10-00.00 potwierdzone przez GUS)

3.

usługa terminowych operacji finansowych i kontraktów walutowych

4.

usługa rozliczeń - (PKWiU 65.23.10-00.00 potwierdzone przez GUS)

5.

usługa dopuszczalnego salda debetowego - (PKWiU 65.23.10-00.00 potwierdzone przez GUS).

Ad 1) usługa rachunku skonsolidowanego polega na obsłudze rachunku w TT w celu zarządzania środkami bieżącymi spółki Tx. Konsolidacja środków pieniężnych polega na ujęciu sald rachunków bieżących jednostek Grupy T., w tym Tx na jednym wielowalutowym rachunku bankowym otwartym na rzecz TT w Banku..... we Francji w celu optymalizacji zarządzania nadwyżkami finansowymi Grupy T.

Ad 2) usługa Cash pooling - zgodnie z umową Tx przystępuje do centralizacji zarządzania środkami pieniężnymi oferowanej przez TT spółkom Grupy T. Konsolidacja środków pieniężnych polega na ujęciu sald rachunków bieżących jednostek Grupy T., w tym TP, na jednym wielowalutowym rachunku bankowym otwartym na rzecz TT w Banku...... we Francji w celu optymalizacji zarządzania nadwyżkami finansowymi Grupy T. Wszystkie operacje są przy tym księgowane na osobnych rachunkach poszczególnych jednostek.

Ad 3) usługa terminowych operacji finansowych i kontraktów walutowych polega na kupnie i sprzedaży na zlecenie Tx wartości dewizowych. Tx dokonuje przelewu na konto TT w PLN, a następnie za środki te są kupowane przez TT dewizy.

Ad 4) usługa rozliczeń polega na dokonywaniu płatności do wysokości środków dostępnych na rachunku Tx prowadzonym w TT oraz przyjmowanie należności Tx.

Ad 5) usługa dopuszczalnego salda polega na tym, że TT udziela Tx dopuszczalnego salda debetowego na rachunku bieżącym, otwartym w TT. W okresie kredytowania Tx może dowolnie dysponować całością lub częścią dopuszczalnego salda debetowego, pod warunkiem, że kwota zadłużenia nie przekracza limitu. Tx zobowiązana będzie do zapłaty odsetek naliczonych od kwoty wykorzystanego debetu.

Od środków przechowywanych na rachunku TT, Tx będzie otrzymywała odsetki naliczone w stosunku miesięcznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub są zwolnione z podatku od towarów i usług oraz czy istnieje konieczność ustalania proporcji odliczania podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ usługi te spełniają warunki usługi finansowej (m.in. udzielanie pożyczek, linie debetowe) nie będą więc podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT lub będą zwolnione z VAT jednocześnie.

Wartość tych usług nie powinna wpływać na ustalenie proporcji odliczenia podatku naliczonego (art. 90 ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju:

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, miejscem świadczenia usług finansowych - w przypadku, gdy usługi te świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem, w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy świadczonych na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 3 tego artykułu, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia i zapłaty podatku jest ich usługobiorca.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, wprowadzono zwolnienie od podatku usług wymienionych w załączniku nr 4. W pozycji nr 3 wyżej wymienionego załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, - 00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Ponadto, ustawodawca w objaśnieniach do ww. załącznika wskazał, iż ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka TT z Francji świadczy na rzecz Wnioskodawcy następujące usługi finansowe: usługa rachunku skonsolidowanego (PKWiU 65.23.10-00.00), usługa Cash pooling (PKWiU 65.23.10-00.00), usługa terminowych operacji finansowych i kontraktów walutowych, usługa rozliczeń (PKWiU 65.23.10-00.00) oraz usługa dopuszczalnego salda debetowego (PKWiU 65.23.10-00.00). W poz. 3 tego załącznika w zamkniętym katalogu usług wyłączonych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie znajdują się wymienione przez Wnioskodawcę usługi. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. nr 3 załącznika nr 4 do tej ustawy, usługi świadczone przez firmę francuską, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 65.23.10-00.00 "Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno-rentowych " są przedmiotowo zwolnione z tego podatku.

Reasumując uznać należy, że usługi świadczone przez firmę TT, będącą podmiotem zagranicznym, na rzecz Wnioskodawcy stanowią dla niego import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Do rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług tej transakcji obowiązany będzie Wnioskodawca, jako nabywca przedmiotowych usług. Jednakże usługi te będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile oczywiście są one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie tut. organ podatkowy podkreśla, że Minister Finansów nie jest uprawniony do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, w związku z tym interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie. Obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług obciąża podatnika. Wątpliwości powstałe na tym tle rozstrzygane są przez właściwe organy statystyczne.

Odnosząc się natomiast do kwestii wpływu importu usług na określenie proporcji należy wskazać na regulacje zawarte w przepisach art. 90 oraz art. 29 ust. 1 przywołanej ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Stosownie natomiast do art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. W myśl ust. 3 ww. przepisu, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z definicji obrotu zawartej w art. 29 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przez sprzedaż natomiast, rozumie się odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wenątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

W wyniku importu usług, nabywca nie wykonuje żadnej usługi - jest wyłącznie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu jej nabycia.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że usługi finansowe świadczone przez kontrahenta francuskiego, w stosunku do których Wnioskodawca rozpoznaje po swojej stronie import usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego, kwot wykazywanych jako import przedmiotowych usług, Wnioskodawca nie będzie wliczał do wartości obrotu służącego do wyliczenia proporcji, w oparciu o przepis art. 90 ust. 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl