IPPP1-443-169/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-169/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji wyrobów spożywczych oraz kawy. Na podstawie zawartych umów Spółka wypłaca swoim odbiorcom premie pieniężne (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu zakupów lub sprzedaży produktów Spółki. Podstawą do wypłacenia premii pieniężnej jest otrzymana faktura VAT. Premie pieniężne są traktowane przez kontrahentów Spółki jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacane przez Spółkę premie pieniężne są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmierzając do intensyfikacji sprzedaży towarów oferowanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej kształtuje relacje z nabywcami poprzez wypłacanie im, na podstawie zawieranych umów, premii pieniężnych z tytułu osiągania określonego poziomu obrotów w danym okresie. Wypłata premii następuje na podstawie faktur VAT otrzymanych od kontrahentów. Premia ma za zadanie zmotywowanie kontrahentów do dokonywania większych i częstszych zakupów.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W ocenie Spółki, świadczenie kontrahentów spełnia definicję świadczenia usług, określoną w art. 8 ustawy o VAT. Spółka odnosi bowiem wymierne korzyści związane z określonym zachowaniem świadczącego, zmierzającym do spełnienia warunków uzyskania premii. Zatem, zdaniem Spółki, czynność, w wyniku której następuje wypłata premii pieniężnej mieści się w definicji odpłatnego świadczenia usług i jako taka jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z obowiązującą interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wydaną w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, w sytuacjach, w których: "podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach."

Pogląd ten został wielokrotnie potwierdzony w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, m.in. interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygnatura ILPP1/443-347/07-2/TW; interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygnatura IPPP1-443-569/07-2/AK; interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygnatura ILPP1/443-210/07-2/BP; postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 września 2007 r. wydane przez Urząd Skarbowy w Piasecznie, sygnatura 1418/ZT/T/443-59/07/SG.

W przytoczonej powyżej interpretacji Minister Finansów stwierdza także, że w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Premii wypłacanych przez Spółkę nie można przyporządkować do konkretnej dostawy, w związku z czym, w przedmiotowej sytuacji art. 29 ust. 4 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania. Należy podkreślić, że premia pieniężna wypłacana jest na podstawie umowy cywilnoprawnej, po spełnieniu przez odbiorcę warunków określonych w tej umowie. Jej wypłata nie ma więc charakteru dobrowolnego. Pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi, co znajduje potwierdzenie także w aktualnym stanowisku organów podatkowych: "Pojęcie "świadczenie usług" obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonywaniu czynności przez podatnika ale również nie wymagające aktywnego działania. Świadczeniem jest również zachowanie stosunku zobowiązaniowego, które nie musi polegać na podjęciu działania lub fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać na działaniu jak i na powstrzymaniu się od działania może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania." - postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25 września 2007 r. wydane przez Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów, sygnatura 1438/VAT2/443-84/07/258-94/JB.

W ocenie Spółki nie ulega wątpliwości, że wypłacane przez Spółkę premie pieniężne, które są skalkulowane w oparciu o zrealizowany w okresie rozliczeniowym obrót, jako określony jego procent, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług. Kontrahentów (usługodawców) łączy ze Spółką stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tej czynności. Można więc mówić o bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści otrzymywanej przez Spółkę.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Premie pieniężne wypłacane kontrahentom przez Spółkę są równoznaczne z zapłatą wynagrodzenia za świadczone przez nich na rzecz Spółki usługi intensyfikacji sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl