IPPP1/443-1687/11-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1687/11-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 30 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania rozliczeń przychodów i kosztów oraz otrzymania środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" w ramach zawartej umowy konsorcjum - jest nieprawidłowe;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją kontraktu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Ustanowienie Konsorcjum.

Przedsiębiorstwo (dalej: Spółka, Lider Konsorcjum lub Wnioskodawca) jest podmiotem prawa polskiego i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług inżynieryjno - budowlanych.Spółka bierze udział w przetargach organizowanych na podstawie przepisów ustaw o zamówieniach publicznych a także realizuje kontrakty na zlecenie innych inwestorów (dalej: Zamawiający). W przypadku inwestycji znacznych rozmiarów, w celu ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z ich przeprowadzeniem, zdobycia dodatkowych funduszy oraz zwiększenia potencjału gospodarczego, Spółka zawiera umowy konsorcjum z innymi podmiotami.

W celu realizacji kontraktów na wykonanie zadań inwestycyjnych (dalej: Kontrakt), Spółka zawarła z YYY i zamierza zwierać w przyszłości umowy dotyczące wspólnego przedsięwzięcia (dalej: Umowa Konsorcjum). Tym samym Spółka oraz YYY (dalej: Strony Konsorcjum) tworzą konsorcjum (dalej: Konsorcjum), działające w oparciu o określony model wewnętrznych rozliczeń i relacji. YYY jest spółką prawa hiszpańskiego, która prowadzi działalność gospodarczą w Polsce w zakresie usług inżynieryjno - budowlanych za pośrednictwem oddziału - YYY Oddział w Polsce (dalej: YYY lub Konsorcjant).Poniżej Spółka przedstawiła zasady współpracy w ramach Konsorcjum (tj. uprawnienia i obowiązki Stron Konsorcjum) oraz model wewnętrznych rozliczeń, które obowiązują w Umowie Konsorcjum zawartej pomiędzy XXX i YYY oraz które mogą również obowiązywać w Umowach Konsorcjum, które Strony zawrą w przyszłości.

Uprawnienia i obowiązki Stron wynikające z Umowy Konsorcjum.

Konsorcjum nie stanowi odrębnego od jego uczestników podmiotu prawa i obowiązków, lecz wyłącznie porozumienie o współpracy zawarte dla osiągnięcia określonego w Umowie Konsorcjum celu, tj. realizacji Kontraktu z Zamawiającym. W Umowie Konsorcjum zdefiniowane są prawa i obowiązki Stron Konsorcjum oraz sposób reprezentacji Konsorcjum w relacjach z podwykonawcami oraz Zamawiającym. Poniżej przedstawione zostały główne założenia związane z funkcjonowaniem Konsorcjum.

Każdorazowo w Umowie Konsorcjum Strony Konsorcjum ustalają ich udziały w Konsorcjum, np.:

* Spółka - X%,

* YYY - Y%.

W tej proporcji Strony Konsorcjum:

* dzielą prawa i obowiązki, ryzyko, koszty oraz wydatki, straty i przychody wynikające bezpośrednio i pośrednio z Kontraktu podpisanego z Zamawiającym a także z wykonania zleconych prac budowlanych,

* uczestniczą w zabezpieczaniu środków, niezbędnych do realizacji jakiegokolwiek celu związanego z wykonywaniem zobowiązań wynikających z Kontraktu lub na potrzeby nabycia zabezpieczeń, kaucji i gwarancji,

* uczestniczą w prawie własności do dóbr wspólnie nabytych w związku z Kontraktem.

Równocześnie, Strony odpowiadają solidarnie przed Zamawiającym za prawidłowe wykonanie prac oraz w przypadku ewentualnych roszczeń ze strony Zamawiającego z tytułu nieprawidłowego wykonania prac.

W celu zapewnienia prawidłowej działalności Konsorcjum, Strony Konsorcjum powołują organy zarządzające Konsorcjum, w których skład wchodzą zarówno przedstawiciele Spółki jak i YYY. Dodatkowo, Strony Konsorcjum zobowiązane są do finansowania prac prowadzonych w ramach Konsorcjum proporcjonalnie do posiadanych udziałów w Konsorcjum.

Stosownie do postanowień Umowy Konsorcjum, Spółka zostaje wyznaczona na Lidera Konsorcjum odpowiedzialnego za kierowanie i kontrolowanie wykonania Kontraktu z Zamawiającym oraz reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z jego funkcjonowaniem.

Lider odpowiada również za koordynację całości spraw związanych z wykonywaniem Kontraktu z Zamawiającym pod względem technicznym, handlowym i organizacyjnym, w tym za:

* zapewnienie, by prace były wykonywane zgodnie z decyzjami odpowiednich organów powołanych do prowadzenia Konsorcjum oraz zgodnie z wymaganiami Kontraktu z Zamawiającym;

* przedstawienie kandydatur na stanowiska w kierownictwie projektu, które będą ostatecznie zatwierdzane przez odpowiednie organy Konsorcjum;

* comiesięczne dostarczanie Stronom raportów ze wszystkich istotnych działań, w tym z postępu prac, sytuacji finansowej z prognozami oraz rezultatów kontroli kosztów w porównaniu do budżetu, a także wszystkich innych istotnych wydarzeń;

* nadzór nad kierownictwem budowy w trakcie przygotowywania, wdrażania i utrzymywania procedur i rejestrów związanych z kontrolą kosztów;

* nadzór administracyjny i wewnętrzną kontrolę rozliczeń oraz dokumentacji Konsorcjum, przygotowanie i składanie do odpowiednich organów Konsorcjum kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności Konsorcjum oraz zestawień dodatkowej dokumentacji;

* koordynowanie współpracy z podwykonawcami.

Dodatkowo, na podstawie Umowy Konsorcjum, Lider zobowiązany jest do otwarcia i prowadzenia rachunku bankowego dedykowanego do obsługi Konsorcjum, jak również do prowadzenia rozliczeń Konsorcjum.Na podstawie dodatkowych ustaleń YYY oraz Spółka, poza pełnieniem roli konsorcjantów, mogą występować w charakterze podwykonawców działających na rzecz Konsorcjum.

Rozliczenia w ramach Konsorcjum.

W celu osiągnięcia przychodu z realizacji Kontraktu Konsorcjum każdorazowo ponosi szereg wydatków, których zasadnicza część wiąże się z wykonaniem prac budowlanych w ramach Kontraktu. W związku z ustaleniami Stron Konsorcjum, to Lider ponosi odpowiedzialność za kierowanie i nadzorowanie wykonania Kontraktu oraz reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z jego funkcjonowaniem.W tym celu Lider nabywa od podmiotów trzecich towary i usługi niezbędne do realizacji Kontraktu z Zamawiającym i jest obciążany kosztami prac przeprowadzonych przez zewnętrznych podwykonawców (transakcja nr 1).

Ponadto, zgodnie z ustaleniami pomiędzy Stronami, w charakterze podwykonawcy odpowiedzialnego za wykonanie części prac wynikających z Kontraktu z Zamawiającym może występować:

* Spółka (transakcja nr 2),

* YYY (transakcja nr 3).

W przypadku transakcji 3, YYY, podobnie jak inni zewnętrzni podwykonawcy obciążą Lidera wynagrodzeniem za świadczone usługi na rzecz Konsorcjum poprzez wystawienie faktury VAT.

W przypadku, gdy w charakterze podwykonawcy Konsorcjum występuje Spółka (transakcja nr 2), wykonanie przez nią prac na rzecz Konsorcjum stanowi dla Spółki tzw. "sprzedaż własną" (w praktyce rozliczenia Konsorcjum prowadzone są w ramach ksiąg Spółki jako odrębne centrum przychodów / kosztów). Wynagrodzenie za te prace należne Spółce od Konsorcjum odpowiada wynagrodzeniu rynkowemu. Zakwalifikowanie prac wykonanych przez Spółkę do kosztów Konsorcjum każdorazowo wymaga ich zatwierdzenia przez organy zarządzające Konsorcjum.

Spółka, jako podmiot reprezentujący Konsorcjum przed Zamawiającym, otrzymuje od niego wynagrodzenie za całość prac zrealizowanych w ramach Kontraktu. Z tego tytułu Lider wystawia na Zamawiającego faktury VAT dokumentujące całość prac wykonanych przez Konsorcjum na jego rzecz (transakcja nr 4).

Z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie z tytułu Kontraktu jest wypłacane przez Zamawiającego dopiero po realizowaniu kolejnych etapów prac, w celu pokrycia wydatków związanych z rozpoczęciem realizacji Kontraktu w ramach Konsorcjum, Strony ustanawiają fundusz początkowy, który jest pokrywany w proporcji do przysługujących Stronom udziałów w Konsorcjum. Środki wpłacane są przez Strony na konto bankowe Konsorcjum. W trakcie realizacji Kontraktu, w zależności od potrzeb finansowych Konsorcjum, Strony mogą otrzymywać tzw. wezwania do wpłaty (ang. cash-call). Środki uzyskane z tego tytułu, wykorzystywane są przez Konsorcjum dla potrzeb dalszej realizacji prac (transakcja nr 5).

Równocześnie, w celu zapewnienia Konsorcjum prawidłowego funkcjonowania, Spółka jako Lider wykonuje na rzecz Konsorcjum czynności związane z zarządzeniem operacyjnym Konsorcjum (dalej: Zarządzanie Konsorcjum), takie jak: zawieranie kontraktów z podwykonawcami, wystawianie faktur na rzecz Zamawiającego, nadzorowanie postępu prac, prowadzenie rachunku bankowego Konsorcjum, prowadzenie rozliczeń rachunkowych Konsorcjum pozwalających ustalić przychody i koszty Konsorcjum w prawidłowej wysokości, itp. Zarządzanie Konsorcjum, wykonywane jest na podstawie zleceń otrzymywanych przez Spółkę, na wykonanie poszczególnych czynności. Podpisywane przez Spółkę umowy / zlecenia określają szczegółowy zakres wykonywanych czynności, kwotę wynagrodzenia otrzymywanego przez Spółkę w związku z ich wykonaniem, warunki rozliczeń, itp. (transakcja nr 6).

Z przedstawionych powyżej rozliczeń w ramach Konsorcjum wynika, iż kosztami Konsorcjum są m.in.:

* wynagrodzenie należne podwykonawcom za wykonane prace, w tym wynagrodzenie dla podwykonawców zewnętrznych jak również dla Spółki oraz YYY występujących w roli podwykonawców;

* wynagrodzenie z tytułu Zarządzania Konsorcjum wypłacane na podstawie zawieranych umów / zleceń;

* inne koszty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Konsorcjum i wykonania Kontraktu

(dalej Koszty Konsorcjum).

Z kolei przychodem Konsorcjum jest przede wszystkim wynagrodzenie od Zamawiającego z tytułu realizacji Kontraktu (dalej: Przychody Konsorcjum).

Na podstawie postanowień Umowy Konsorcjum Lider, prowadzący rozliczenia Konsorcjum, dokonuje okresowo podziału Przychodów i Kosztów Konsorcjum pomiędzy Strony. Podział ten odbywa się w drodze technicznych rozliczeń księgowych, w wyniku których poniesione przez Konsorcjum Koszt Konsorcjum i uzyskane Przychody Konsorcjum są wprowadzone do ksiąg rachunkowych YYY w wysokości odpowiadającej jego udziałowi w Konsorcjum. W rezultacie w księgach każdej ze Stron rozpoznane zostają Koszty i Przychody Konsorcjum w wysokości odpowiadającej udziałowi każdej ze Stron w Konsorcjum. W wyniku dokonywanych rozliczeń, nie dochodzi natomiast do fizycznego przepływu środków finansowych z rachunku bankowego Konsorcjum na rachunki bankowe Stron (transakcja nr 7). Dodatkowo, efektem technicznych rozliczeń dokonywanych przez Lidera jest podział zysku / straty realizowanej na Kontrakcie, który nie pociąga za sobą rzeczywistych przepływów finansowych.

Po zakończeniu Kontraktu (jeśli Strony nie postanowią inaczej), środki pieniężne na rachunku bankowym Konsorcjum, stanowiące zysk z jego wykonania są dzielone przez Lidera pomiędzy Strony proporcjonalnie do posiadanych przez nie udziałów w Konsorcjum i są przelewane na rachunki bankowe Stron. W przypadku poniesienia straty Strony są zobowiązane do pokrycia braków finansowych na rachunku bankowym Konsorcjum poprzez przekazanie odpowiedniej kwoty, proporcjonalnie do posiadanych w Konsorcjum Udziałów (transakcja nr 8).

Podsumowując:

Na gruncie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego Spółka realizuje następujące przychody w związku z realizacją Kontraktu:

* przychód z tytułu udziału w Konsorcjum (w proporcji odpowiadającej udziałowi w Konsorcjum),

* wynagrodzenie rynkowe za wykonane rzecz Konsorcjum prace w charakterze podwykonawcy,

* wynagrodzenie z tytułu Zarządzania Konsorcjum.

Spółka nabywa od podmiotów trzecich towary i usługi niezbędne do realizacji Kontraktu z Zamawiającym, w tym:

* towary i usługi od zewnętrznych podwykonawców,

* towary i usługi wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania prac jako podwykonawca Konsorcjum,

* towary i usługi wykorzystywane przez Spółkę do Zarządzania Konsorcjum

(dalej: towary i usługi związane z realizacją Kontraktu z Zamawiającym).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska, zgodnie z którym:

1.

Techniczne rozliczenia Przychodów i Kosztów Konsorcjum dokonywane w trakcie realizacji Kontraktu odpowiadające udziałowi Stron w Konsorcjum (transakcja nr 7), a także wypłata środków pieniężnych pozostałych po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) na rachunku bankowym Konsorcjum / przelanie przez Strony środków pieniężnych na rachunek bankowy Konsorcjum, w przypadku poniesienia straty (transakcja nr 8), nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym nie podlegaj opodatkowaniu VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 - dalej: ustawa o VAT.

2.

Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją Kontraktu z Zamawiającym.

3.

Otrzymanie przez Spółkę od Konsorcjanta środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań dc zapłaty" (ang. cash-call) przelewanych na rachunek Konsorcjum prowadzony przez Lidera i przeznaczonych na pokrycie wydatków związanych z realizacją Kontraktu przez Konsorcjum (transakcja nr 5) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przedstawione w stanie faktycznym wzajemne rozliczenia realizowane w ramach Umowy Konsorcjum pomiędzy Spółką a Konsorcjantem (tj. podział Przychodów i Kosztów Konsorcjum dokonywany na bieżąco - transakcja nr 7 oraz wypłata środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym Konsorcjum po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Stron ostanowią inaczej) pokrycie straty finansowej poniesionej w związku z realizacją Kontraktu przez Strony Konsorcjum - transakcja nr 8) nie stanowią świadczenia usług ani dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym powinny być traktowane jako czynności nieopodatkowane podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Poprzez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel (art. 7 ustawy o VAT). Świadczeniem usług natomiast, zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

N ocenie Wnioskodawcy, podział Przychodów i Kosztów Konsorcjum dokonywany na bieżąco oraz wypłata środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym Konsorcjum po zakończeniu kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) / pokrycie straty finansowej poniesionej w związku realizacją Kontraktu przez Strony Konsorcjum nie stanowią ani dostawy towarów ani świadczenia usług na gruncie przepisów o VAT.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum Lider odpowiedzialny jest za prawidłowe wykonanie prac w ramach Kontraktu z Zamawiającym. W związku z powyższym Spółka gromadzi wszystkie koszty wiązane z realizacją Kontraktu, w tym koszty od podwykonawców oraz wystawia fakturę VAT na Zamawiającego. Zgodnie z Umową Konsorcjum Lider jest zobligowany do podziału Kosztów i Przychodów Konsorcjum pomiędzy Strony Konsorcjum zgodnie z udziałem poszczególnych konsorcjantów w Konsorcjum. Tym samym, w trakcie realizacji Kontraktu, na bieżąco, Lider dokonuje podziału Przychodów i Kosztów Konsorcjum (zgodnie z proporcją ustaloną w Umowie Konsorcjum) jednocześnie dokonuje ich technicznego przeniesienia na Konsorcjanta (np. za pomocą noty księgowej). Techniczne rozliczenia nie powodują natomiast każdorazowo przepływu środków pieniężnych (takowe nastąpi dopiero po zakończeniu Kontraktu, chyba, że Strony postanowią inaczej) poprzez przelanie środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym Konsorcjum na rachunki bankowe Stron / przelaniu środków pieniężnych przez Strony na rachunek bankowy Konsorcjum w przypadku poniesienia straty na realizacji Kontraktu).

Należy podkreślić, iż okresowe rozliczenia Przychodów i Kosztów Konsorcjum, są jedynie technicznym przeniesieniem części Kosztów i Przychodów Konsorcjum. Również przepływ środków pieniężnych pomiędzy rachunkami bankowymi Konsorcjum i Stron Konsorcjum realizowany po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) ma jedynie charakter technicznego podziału środków finansowych będących w posiadaniu Konsorcjum. Zarówno Spółka jak i Konsorcjant nie wykonują radnych wzajemnych czynności, którym mogłyby zostać przypisane techniczne okresowe rozliczenia w ramach Konsorcjum. Techniczne okresowe rozliczenia pomiędzy Stronami w ramach Konsorcjum nie stanowią zatem wynagrodzenia za wzajemne świadczenia lecz jedynie techniczną czynność rozliczenie) dokonywaną pomiędzy Stronami. W szczególności w ramach okresowych rozliczeń pomiędzy Stronami Konsorcjum nie dochodzi do odsprzedaży nabytych przez Lidera towarów i usług od podwykonawców, a przeniesienie części Przychodów Konsorcjum nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie przez YYY jakichkolwiek usług na rzecz Spółki / Konsorcjum (w odróżnieniu od prac wykonywanych na rzecz Konsorcjum przez YYY działającego w charakterze podwykonawcy, które są zafakturowane na Lidera).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, dokonywane okresowo rozliczenia Przychodów i Kosztów Konsorcjum pomiędzy Stronami jak i ostateczny przepływ środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym Konsorcjum po zakończeniu Kontraktu (chyba, że Strony postanowią inaczej) / pokrycie straty finansowej poniesionej w związku z realizacją Kontraktu przez Strony Konsorcjum nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podatek VAT jest z założenia podatkiem nakładanym na konsumpcję towarów i usług, co oznacza, iż zakresem jego opodatkowania mogą być objęte tylko takie transakcje, w ramach których występuje możliwe do skonsumowania świadczenie wzajemne (dostawa towarów / świadczenie usług). Tym samym, nie można uznać za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, czynności, w ramach których nie ma możliwości zidentyfikowania takiego świadczenia.

W analizowanym przypadku, w ramach wzajemnych rozliczeń w Konsorcjum brak jest jakiegokolwiek świadczenia pomiędzy Stronami Konsorcjum, w szczególności dostawy towarów lub świadczenia usług. Tym samym rozliczenia dokonywane przez członków Konsorcjum z tytułu Przychodów i Kosztów Konsorcjum stanowią czynności czysto techniczne niepodlegające opodatkowaniu VAT. Analogicznie, po zakończeniu realizacji Kontraktu podział pozostałych środków finansowych Konsorcjum pomiędzy Stronami / pokrycie braków finansowych Konsorcjum przez Strony nie jest związany z żadnym wzajemnym świadczeniem i tym samym nie powinien podlegać opodatkowaniu VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w licznych interpretacjach przepisów podatkowych;

* interpretacja z dnia 22 stycznia 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP2/443-1649/08-2/AS);

* interpretacja z dnia 23 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP3/443-292/10-2/MPe);

* interpretacja z dnia 16 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (ILPP1/443-334/10-3/Al).

Ad. 2

Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakup towarów i usług związanych z realizacją Kontraktu z Zamawiającym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z kolei stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W konsekwencji, podstawowym warunkiem, jaki musi być spełniony, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych przez niego jest wymóg, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT oraz by podatnik posiadał fakturę VAT dokumentującą tę transakcję.

W analizowanym stanie faktycznym Spółka nabywa towary oraz usługi. W szczególności Spółka nabywa towary i usługi od zewnętrznych podwykonawców towary i usługi wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania prac jako podwykonawca Konsorcjum towary i usługi wykorzystywane przez Spółkę do Zarządzania Konsorcjum.

W związku z tym Spółka wykazuje podatek naliczony.

Nabywane przez Spółkę towary i usługi są wykorzystywane do realizacji usługi na rzecz Zamawiającego do realizacji przez Konsorcjum Kontraktu na rzecz Zamawiającego. Usługa świadczona na rzecz Zamawiającego jest opodatkowana VAT. W związku z tym Spółka jako Lider Konsorcjum jest zobowiązana do wystawienia faktury VAT dokumentującej całość prac wykonanych przez Konsorcjum na rzecz Zamawiającego oraz do wykazania w swojej deklaracji VAT całości podatku należnego z tego tytułu (transakcja nr 4)

W świetle powyższego, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją Kontraktu z Zamawiającym.

Ad. 3

Otrzymane przez Spółkę od Konsorcjanta środki pieniężne w ramach tzw. wezwań do zapłaty (ang. cash-call) przelewanych na rachunek Konsorcjum prowadzony przez Lidera i przeznaczonych na pokrycie wydatków Konsorcjum związanych z realizacją Kontraktu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (transakcja nr 5).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Poprzez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel (art. 7 ustawy o VAT). Świadczeniem usług natomiast, zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W ocenie Spółki otrzymywane od Konsorcjanta w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" środki pieniężne, nie stanowią wynagrodzenia ani za dostawy towarów ani za świadczenie usług dokonywane na rzecz Konsorcjanta. Jak bowiem Spółka wskazała w uzasadnieniu do pytania nr 1 wzajemne rozliczenie dokonywane pomiędzy członkami Konsorcjum nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT i tym samy pozostają poza zakresem tego podatku.

Zdaniem Spółki na podkreślenie zasługuje również fakt, iż obowiązek przekazania przez Konsorcjanta środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" zasadniczo wynika z Umowy Konsorcjum która reguluje zobowiązania Stron w celu zrealizowania wspólnego przedsięwzięcia w tym finansowania działalności Konsorcjum. "Wezwania do zapłaty" dokonuje Lider Konsorcjum który zgodnie z Umową Konsorcjum jest podmiotem upoważnionym do działania w imieniu Konsorcjum (w tym zarządzania finansami Konsorcjum). Po stronie Lidera nie występuje żadna inna podstawa (np. wykonane na rzecz Konsorcjanta świadczenie) do żądania dokonania wpłaty środków na prowadzone przez niego konto Konsorcjum.

Reasumując przekazanie przez Konsorcjanta środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" przeznaczonych na pokrycie wydatków Konsorcjum związanych z realizacją Kontraktu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (transakcja nr 5).

Prezentowane przez Spółkę stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 25 marca 2010 r. (sygn. 1PPP1/443-105/10-2/AW) w której organ uznał, iż "Przekazując środki pieniężne na wspólny rachunek bankowy P dokonuje jedynie technicznej operacji o charakterze wewnętrznym, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania rozliczeń przychodów i kosztów oraz otrzymania środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" w ramach zawartej umowy konsorcjum oraz za prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją kontraktu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Instytucja konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz. Co do zasady, konsorcja nie mają również wspólnego majątku, chociaż mogą mieć wspólny rachunek rozliczeniowy, a wszystkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Odnośnie rozliczenia podatku VAT przez uczestników konsorcjum, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Oznacza to, że z punktu widzenia VAT każdy z członków konsorcjum jest odrębnym podatnikiem. Podatnikiem nie jest samo konsorcjum. Dlatego też podmioty działające w ramach konsorcjum powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z podmiotem, na rzecz którego konsorcjum świadczy usługę stosować ogólne zasady w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji lider konsorcjum - podwykonawcy, uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia ze zleceniodawcą. Tym samym uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, iż lider konsorcjum, jako podmiot reprezentujący konsorcjum przed zleceniodawcą we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu, świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę i jest zobowiązany, w świetle przedstawionych powyżej założeń oraz przepisów podatkowych, do wystawiania na rzecz zleceniodawcy faktur VAT, dokumentujących całość robót wykonanych przez konsorcjum na rzecz zamawiającego. Pozostali uczestnicy konsorcjum świadczący usługi na rzecz lidera w zakresie wynikającym z zawartej umowy są również zobowiązani do wystawiania faktur dokumentujących te usługi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi inżynieryjno - budowlane. W przypadku inwestycji znacznych rozmiarów, w celu ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z ich przeprowadzeniem, zdobycia dodatkowych funduszy oraz zwiększenia potencjału gospodarczego, Spółka zawiera umowy konsorcjum z innymi podmiotami.

W celu realizacji kontraktów na wykonanie zadań inwestycyjnych (dalej: Kontrakt) Wnioskodawca zawarł i zamierza zawierać w przyszłości ze Spółką YYY umowy dotyczące wspólnego przedsięwzięcia (dalej: Umowa Konsorcjum). Tym samym YYY oraz Wnioskodawca (dalej: Strony Konsorcjum) tworzą konsorcjum (dalej: Konsorcjum), działające w oparciu o określony model wewnętrznych rozliczeń i relacji. YYY jest podmiotem prawa hiszpańskiego, który prowadzi działalność w zakresie usług inżynieryjno - budowlanych, za pośrednictwem oddziału w Polsce.

W celu zapewnienia prawidłowej działalności Konsorcjum, Strony Konsorcjum powołują organy zarządzające Konsorcjum, w których skład wchodzą zarówno przedstawiciele Wnioskodawcy jak i YYY. Dodatkowo, Strony Konsorcjum zobowiązane są do finansowania prac prowadzonych w ramach Konsorcjum proporcjonalnie do posiadanych udziałów w Konsorcjum. Stosownie do postanowień Umowy Konsorcjum, Wnioskodawca zostaje wyznaczony na lidera Konsorcjum odpowiedzialnego za kierowanie i kontrolowanie wykonania Kontraktu z Zamawiającym oraz reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z jego funkcjonowaniem. Dodatkowo, na podstawie Umowy Konsorcjum, Lider zobowiązany jest do otwarcia i prowadzenia rachunku bankowego dedykowanego do obsługi Konsorcjum, jak również do prowadzenia rozliczeń Konsorcjum.

W celu osiągnięcia przychodu z realizacji Kontraktu Konsorcjum każdorazowo ponosi szereg wydatków, których zasadnicza część wiąże się z wykonaniem prac budowlanych w ramach Kontraktu. W związku z ustaleniami Stron Konsorcjum, to Lider ponosi odpowiedzialność za kierowanie i nadzorowanie wykonania Kontraktu oraz reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z jego funkcjonowaniem.

W tym celu Lider nabywa od podmiotów trzecich towary i usługi niezbędne do realizacji Kontraktu z Zamawiającym i jest obciążany kosztami prac przeprowadzonych przez zewnętrznych podwykonawców.

Na podstawie postanowień Umowy Konsorcjum Lider, prowadzący rozliczenia Konsorcjum, dokonuje okresowo podziału Przychodów i Kosztów Konsorcjum pomiędzy Strony. Podział ten odbywa się w drodze technicznych rozliczeń księgowych,. W wyniku dokonywanych rozliczeń, nie dochodzi natomiast do fizycznego przepływu środków finansowych z rachunku bankowego Konsorcjum na rachunki bankowe Stron (transakcja nr 7). Dodatkowo, efektem technicznych rozliczeń dokonywanych przez Lidera jest podział zysku / straty realizowanej na Kontrakcie, który nie pociąga za sobą rzeczywistych przepływów finansowych.

Po zakończeniu Kontraktu (jeśli Strony nie postanowią inaczej), środki pieniężne na rachunku bankowym Konsorcjum, stanowiące zysk z jego wykonania są dzielone przez Lidera pomiędzy Strony proporcjonalnie do posiadanych przez nie udziałów w Konsorcjum i są przelewane na rachunki bankowe Stron. W przypadku poniesienia straty Strony są zobowiązane do pokrycia braków finansowych na rachunku bankowym Konsorcjum poprzez przekazanie odpowiedniej kwoty, proporcjonalnie do posiadanych w Konsorcjum Udziałów (transakcja nr 8).

Przedstawiony opis sprawy oraz zapisy umowy dotyczące wzajemnych rozliczeń Stron Kontraktu wskazują, że Lider Konsorcjum nabywa od podmiotów trzecich towary i usługi niezbędne do realizacji Kontraktu z Zamawiającym i jest obciążany kosztami prac przeprowadzonych przez zewnętrznych podwykonawców. Wprawdzie podstawowym celem ustanowienia Konsorcjum jest wspólna realizacja usług inżynieryjno-budowlanych, jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest konsorcjum, lecz każda ze stron będzie działać w powyższym zakresie jako samodzielny i niezależny przedsiębiorca. Podatnikiem podatku jest zatem Spółka, w związku z tym ciąży na niej obowiązek podatkowy w przypadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Wobec tego, wynikające z postanowień umownych Konsorcjum zachowanie Spółki stanowi, określone w art. 8 ust. 1 ustawy, odpłatne świadczenie usług na rzecz Konsorcjanta podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Rozliczenia zarówno przychodów i kosztów między członków konsorcjum w stosunku do ich udziału dokonywane przez Lidera, stanowią bowiem wynagrodzenie za świadczone usługi i dostawę towarów podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wymagają wystawiania faktur VAT. W związku z tym nie można zgodzić się ze Spółką, że rozliczenia przychodów i kosztów Konsorcjum dokonywane w trakcie realizacji Kontraktu odpowiadające udziałowi Stron w Konsorcjum, a także wypłaty środków pieniężnych pozostałych po zakończeniu Kontraktu na rachunku bankowym Konsorcjum / przelanie przez Strony środków pieniężnych na rachunek bankowy Konsorcjum, w przypadku poniesienia straty, nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec tego Spółka ma obowiązek opodatkowania i udokumentowania fakturą VAT każdego odpłatnego świadczenia wykonywanego na rzecz konsorcjanta, w tym również takiego, za które otrzymuje wynagrodzenie w związku z wykonywanymi rozliczeniami kosztów i przychodów oraz wypłat środków pieniężnych pozostałych po zakończeniu Kontraktu.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy uznać stanowisko Spółki w tym zakresie (pytanie nr 1) za nieprawidłowe.

Jeszcze raz należy wspomnieć, iż w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: dana czynność ujęta została w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (przesłanka przedmiotowa) oraz czynność wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT (przesłanka podmiotowa).

W myśl art. 19 ust. 1 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jak stanowi art. 19 ust. 4 cyt. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 11 cyt. ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Nadmienić należy, że ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, co oznacza, że opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat (także ta obejmująca 100% należności).

Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast treść art. 29 ust. 2 cyt. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż wynagrodzenie z tytułu Kontraktu jest wypłacane przez Zamawiającego dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów prac, w celu pokrycia wydatków związanych z rozpoczęciem realizacji Kontraktu w ramach Konsorcjum, Strony ustanawiają fundusz początkowy, który jest pokrywany w proporcji do przysługujących Stronom udziałów w Konsorcjum. Środki wpłacane są przez Strony na konto bankowe Konsorcjum. W trakcie realizacji Kontraktu, w zależności od potrzeb finansowych Konsorcjum, Strony mogą otrzymywać tzw. wezwania do wpłaty (ang. cash-call). Środki uzyskane z tego tytułu, są wykorzystywane przez Konsorcjum dla potrzeb dalszej realizacji prac (transakcja nr 5).

Biorąc zatem pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazać należy, iż w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę otrzymanie od konsorcjanta środków pieniężnych w ramach tzw. "wezwań do zapłaty" (ang. cash-call) przelewanych na rachunek Konsorcjum prowadzony przez Wnioskodawcą jako Lidera i przeznaczony na pokrycie wydatków związanych z realizacją Kontraktu, wskazuje na to, iż wpłaty te winny być traktowane jako zaliczki mieszczące się w dyspozycji art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług i, jako takie, powinny być dokumentowane przez Spółkę fakturami VAT "zaliczkowymi". Zatem przekazanie środków pieniężnych jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać również za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120, art. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas, gdy zostaną spełnione określone przesłanki, tj. podmiot dokonujący odliczenia podatku działa w charakterze podatnika podatku VAT oraz nabywane towary i usługi, w związku z którymi występuje podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, powinien wiązać się z działalnością opodatkowaną spółki. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie występują przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z analizy stanu faktycznego wynika, że Spółka nabywa towary oraz usługi od zewnętrznych podwykonawców, towary i usługi wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania prac jako podwykonawca Konsorcjum, towary i usługi wykorzystywane przez Spółkę do zarządzania Konsorcjum. Nabywane towary i usług są wykorzystywane do realizacji usług na rzecz Zamawiającego, zaś usługa świadczona na rzecz Zamawiającego jest opodatkowana podatkiem VAT. Spółka jako lider konsorcjum jest zobowiązana do wystawiana faktur VAT dokumentujących całość prac wykonanych przez Konsorcjum na rzecz Zamawiającego oraz do wykazania w swojej deklaracji VAT całości podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Kontraktu na rzecz Zamawiającego.W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że powołane przez Stronę interpretacje indywidualne są jednymi z wielu rozstrzygnięć w tym przedmiocie. Zapewnienie jednolitości stosowania prawa podatkowego wynikające z art. 14a Ordynacji podatkowej dokonuje się w odniesieniu do utrwalonej praktyki organów podatkowych mającej odniesienie od całego katalogu wydanych interpretacji w tym zakresie. Wobec tego należy wziąć pod uwagę liczne inne rozstrzygnięcia dotyczące rozliczeń pomiędzy członkami konsorcjum, np. PT8/033/9/MQR/11/806, PT8/033/8/MQR/11/806, PT8/033/10/MQR/11/806.

Ponadto zauważyć należy, że Minister Finansów działając na podstawie art. 14e Ordynacji z urzędu może dokonać zmiany wydanej interpretacji ogólnej lub indywidualnej, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga zadanego problemu na gruncie ustawy o rachunkowości a dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń w ramach czynności wynikających z zawartej umowy Konsorcjum przez Wnioskodawcę jako Strony Konsorcjum. W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo - mając na uwadze treść art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu: "minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną)" - należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych Stron Umowy Konsorcjum.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl